chralm; sa:
En religiös fråga, som det inte finns något enkelt svar på.
Skulle vilja tillägga att det inte är en religiös fråga utan en EXTREMT religiösa fråga...
Jag har förrut alltid vandrat i stövlar, fungerade bra de första 60 minuterna innan de blev fuktiga med allt vad det innebär.
Provade senare ett par vandrar-kängor, halvhögt skaft och blev helnöjd, dessa blir också fuktiga inte lika lätt för mig.
Kängor av den höjden tillåter inga avancerade vad av djupare karaktär.
Så jag har skafat ett par Coverboot waders från Lundhags (www.lundhags.se), dessa låter mig njuta av kängornas fördelar utanför vad-ställen och stövlarnas fördelar vid vad, jag tycker de är bättre än stövlar vid vad eftersom de är ganska så höga.
Jag har således en tum-regel, fjälvandringar under en totaltid av 60 minuter = stövlar annars kängor med Coverboot waders...
Jag har provat många modeller från Tretorn och Nokia ur deras stövels sortiment och inte hittat/använt stövlar som inte stämt in på beskrivningen ovan.
Det finns en stövel Tretorn Sarek som anses vara en av de bättre stövlarna för fjällen, man motiverar att gummit är mjukt (=sant) och lätt att vika ner skaftet (=sant), däremot "glömmer" man ofta att säga att stövlen sitter som ett andra skin på foten, dvs ventilation i skaftet tycks saknas. Men å andra sidan verkar många köpa/använda denna modell många ggr efter varandra så de har antagligen upptäckt en fördel som jag inte har kännt av.
De kängor jag provat har dessutom haft ett bättre stöd för min fot än flera andra stövlar jag provat, kängorna har dessutom varit lättare och torka och inte blivit lika fuktiga så fort.
Sulorna i mina kängor har tålt underlaget bättre än stövlar, dvs jag har inte kännt småstenar lika lätt i kängor.
Så för min del fram tills jag upptäcker något annat så föredrar jag kängor med Coverboot waders, i alla fall i fjällteräng på hög höjd med många små och stora och vassa stenar.
Frrut slet jag ut ett par Tretorn Sarek på 2-3 månader i Sarek, cirka 3 månader för Nokia stövlar.
10 sommarsäsonger per rad (cirka 2 månader ) i Sarek/Keb har mina senaste kängor hållt.
Att tilläga är att en hel del människor föredrar vadning med sandaler som tål vatten, för dessa personer behövs således inga Coverboot waders.