Kängdilemma..

Årets tur på dom jämtlänska stigarna blev nådastöten för mina 12 år gamla trotjänare. Kängan som jag använt var Meindl Makalu (tror jag den heter), ett näst intill skottsäkert skydd bland sten, snö o is. Den har uppvikt gummiskydd över tådelen som förhindrade hack o skador från vassa stenar..tyvärr är den i dagens mått nog ganska tung. Jag har sökt med ljus o lyckta efter något liknande men lättare alternativ med bibehållen kvalitet och stabilitet men kan inte hitta något...så nu vänder jag mig till er...

Finns det något märke jag kan titta närmare på? Har funderat på meindl Island men är lite sugen på att prova något annat...ni får väldigt gärna ge förslag om ni vet några kängor som är lätta, stabila och fungerar både till vandring och toppturer...tilläggas ska att jag oftast håller mig högt ovan trädgränsen förutom vid själva tranportsträckan...

//Johan

Norska Varg kanske, hade länkat om jag inte körde mobilt. Högt uppdraget skydd, läder utan -tex.

Skickat från mobilen

Håller just på att gå in mina nya Lundhags Bielne mid. Hittills sjukt sköna för mina fötter. Väger 680 gram per känga. Har haft mina Makalu Pro till vandring men långfärdsskridskoåkning mest, och de är sköna men TUNGA. Så kanske, om du som jag gillade passformen på Makalu, Lundhags Bielne kan passa om du inte vill ha känga med foder?

Lundhags Syncro, Professional eller Scout? Jag har Syncro sedan 2008 och är nöjd, har dock fått lästa ut och bytt sula pga krympning. Trots att det är risk för mer lästning om nåt år så kommer de här att hålla väldigt många år. Värt varenda krona. Köper inte GTex i skor igen, membranet pajar efter max några år.

svårt att rekommendera någon annan en känga.. det finns några beslut man ska ta innan man provar:

1. fodrad - ofodrad
2. vikt, lätt - tung
3. högt - lågt skaft
4. budget

jag har haft allt från lundhag till boreal och nu har jag hanwag, höga, låga, fodrade och ofodrade.. har knäckt ett par lundhag på 1 år, men det beror på speciella omständigheter..
när man tagit beslut i ovanstående frågor så tycker jag att märket är skitsamma, jag har faktiskt aldrig haft samma märke två gånger, det beror inte på att jag varit missnöjd utan jag vill helt enkelt något annat med de nya.. du verkar ha bestämt dig för 3000:- klassen, prova 4-5 olika märken och ta det par som sitter bäst.. att använda oss som referenser är svårt, de flesta av oss har haft 2-3 par kängor och är därför ganska dåliga källor..

intressanta märken:
lundhag
meindel
boreal
la sportiva
hanwag
scarpa
bestard

Tusen tack för svaren..

Det har ju hänt en del genom åren inom friluftsbranchen...det bästa för mig skulle ju vara att hitta en känga som är exaxt som makalu fast lättare men det är väl ett önsketänkande.

Jag förstår om det är svårt att rekomendera en speciell sko i och med att det är individuellt men jag litar mer på användarnas omdömen än tillverkarens försäljningsknep. Alla märken vill ju sälja o påvisa att just dom har den bästa kängan för ändamålet :) därav min fråga till er som har lite koll på dagens kvalitet..ni har förhoppningsvis "provkört" flera av dom under lite varierade förhållanden. Man vill ju inte gärna upptäcka bristerna när man är långt från närmaste skomakare...för mig spelar det ingen roll om det är texmex eller inte, jag smörjer dom i vilket fall men jag gillar dom halvhöga skaften. Kort sagt så söker jag nog en känga som är grymt stabil (som mina tidigare), lite lättare och klarar tuffa förhållanden bland sten/snö utan att fronten pajar vid första snedsteg..pengarna spelar ingen roll...att den uppfyller lite av mina önskningar är viktigare i och med att jag har för avsikt att använda dom under många år framöver... så dela gärna med er av era erfarenheter av de märken ni har testat i sin rätta miljö...dvs vandringar o toppturer ;)

// Johan

Boreal Fuji
La Sportiva Trango Evo
Scarpa Scarpa Mont Blanc

samtliga passar till vad du önskar, har haft boreal och la sportiva och varit mycket nöjd.. har anldrig haft scarpa, har för mig att scarpa kör billiga material..

Mitt i prick..

Härligt, det verkar vara min melodi...ser riktigt fina ut. Tack för tipsen...nu återstår bara att prova i affärerna vilka som passar bäst...

Ha en trevlig kväll

//Johan

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg