k trak

hej har varit och kollat på ktrac (bandagregat till mtb)
på hobex i valbo, gävle
har lite bilder...

de verkade rätt solida, "gavlarna" på aggregatet är i aluminium, stora hjulet likaså

de små hjulen är i plast, lite skeptisk till motaget av gascylindern som skall fästas vid sadel stolpen (hård som f-n) , torde bli hög belastning på stolpen , man bör nog inte sätta den för högt på röret..
en detalj som verkar var direkt löjlig är plast läppen som sticker in i spåret i fälgen
okay, kör man i snö funkar det ev , men skulle man köra i grus/ sandtag och få en sen i spåret , så håller plast läppen troligtvis inte. ( kan ju ha fel)

priset undrar någon kanske 2900 någotting , skulle vara kul att prova men för mycket pengar för mig, att lägga på grej som jag ej provat..

de hade 4 st eller något
om någon köper den i Gävletrakten skulle jag gärna villa prova....
hör av er om ni köper en och vill dela med er av åk erfarenheten

mvh staffan
 

Bilagor

  • DSC01097.jpg
    DSC01097.jpg
    42.1 KB · Visningar: 1,209
  • DSC01096.jpg
    DSC01096.jpg
    33.6 KB · Visningar: 1,702
  • DSC01101.jpg
    DSC01101.jpg
    37.1 KB · Visningar: 1,116
  • DSC01100.jpg
    DSC01100.jpg
    37.6 KB · Visningar: 1,102
  • DSC01099.jpg
    DSC01099.jpg
    38 KB · Visningar: 1,122
Kan nån förklara hur det ska fungera !! Fattar inget !!

Junioren

Finns ett gäng filmklipp på YouTube, som denna: http://www.youtube.com/watch?v=-Dom5kfEhuw

Jag tror inte alls på konceptet, i vart fall inte om man vill cykla normal skogscykling med det. Utför skidpister som i filmerna kan det säkert funka, men då verkar det roligare med skidor både fram och bak. Fast i svenska liftsystem är de förbjudna så det kvittar...
 
Lär bli vidrigt tungtrampat uppför.. Tror mer på max bredd av däck som ramen tillåter, sen lägsta möjliga tryck för fäste. Bottenlös snö är kört i alla fall. packad snö behöver man inte extra bärkraft för.
 
K-trak och snöcykling

Denna pryl har funnits i flera år nu men är ganska safe att avfärda som kuriosa. Den uteffekt kroppen kan avge över en längre tid är förhållandevis låg och därför måste alla små effekttapp minimeras. Friktionen i lagren på K-traks alla små hjul, mellan hjul och band samt den inbyggda tröghet som finns bandets material kommer vida överstiga hjuldrift. Dessutom lär snö och skräp ta sig in mellan hjulen och larvbandet och försämra verkningsgraden ytterligare!

Vill man cykla i snö är Surly Pugsly eller någon av de allt fler fat bikes som finns på marknaden ett bättre val.

19082009001.jpg


De funkar lika bra på barmark och gör att man lättare kan ta sig fram på löst underlag som sand eller myrmarker där en vanlig MTB inte räcker till. Vill man ha tips att konvertera sin vanliga mtb med de bredare fälgar och däck finns det mycket läsvärt i Mtbr´s Fat Bike forum. Fat Bike Alaska som har bra artiklar och länklista till andra sajter och tillverkare av utrustning.

En intressant snöcykel byggdes ett av Moots för Mike Curiak inför hans oassisterade solocykling i Iditarod Trail Invitational 2007. Pga av de extra svåra väderförhållanden fick försöket avbrytas men i årets tävling gick det bättre. För att få med den mat och utrustning som behövdes för en månads cykling hade han även en specialbyggd vagn! : P


edit: här är hans blog med fler bilder
 
Senast ändrad:

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg