Justering av aheadset

Hej!
Jag har aldrig tidigare haft ett aheadset utan på mina gamla cyklar har det varit ett gängat styrlager.

Nu undrar jag lite om hur man ska göra för att få ett bra justerat styrlager.

Hår hårt ska man dra åt justerskruven?
Jag tycker det är svårt att veta när det är rätt?

/Jojje
 
Det svåraste tycker jag är att broms- och växelvajrarna tar emot när man vrider styret fram och tillbaka för att känna om lagret går för trögt. Utan vajrarna hade det varit betydligt lättare att känna.

Annars är väl mitt tips att lossa tills det glappar och sedan dra åt tills glappet försvinner. Dra åt styrstammens bultar litegrann och sväng fram och tillbaka på styret. Kolla så att inte lagret går trögt. När det går lätt och fint men utan glapp är det rätt justerat. Dra åt styrstammens bultar och ge dig ut.

Var observant på eventuellt glapp framöver, ett glappande styrlager blir förstört.
 
I en gammal verkstadsinstruktion för centreringslager står det, "Drag åt tills det börjar gå styft, släpp 1/4 varv och pröva. Går det lätt och glappfritt anbringa låsanordningen."
//J
 
Håll in frambromsen och gunga cykeln framåt lite lätt, glappar det så drar man åt lite till. Har funkat bra hittills för mej :)
 
Håll in frambromsen och gunga cykeln framåt lite lätt, glappar det så drar man åt lite till. Har funkat bra hittills för mej :)

Håller med. Stegra alltså cykeln på framhjulet dvs ha frambromsen låst och låt bakhjulet guppa lite uppåt och nedåt så känner du eventuellt glapp bra i varje fall om du inte har dämpgaffel fram. Antar att en eventuell sådan kanske bör låsas om man skall kolla styrlagerglapp.

Thure
 
Korrekt dragning av styrlager görs så, att man först drar skruven som sitter i styrlagerstjärnan tills det känns stadigt, utan spel, och sedan drar man åt bultarna som håller om gaffelröret. Marginalerna är små, det gäller att dra 1/16 dels eller 1/8 dels varv i taget. Drar man för lite får man spel, drar man för mkt blir lagret "indexerat". Kulorna äter upp spår i det. Kolla gärna på http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=65#adjust skrolla ner en bit till "Headset adjustment".

Är det en ny cykel brukar styrlagret behöva dras, eftersjusteras, efter några turer. Det är det bättre cykelhandlar gör när de ber kunderna komma tillbaka efter en månad för efterjustering.

Har man mkt bekymmer med styrlagret kan det vara så att hojen kom med ett uselt lager. I det fallet bör man byta det till något kvalitetslager, FSA är både sköna och driftsäkra. Vill man helt glömma styrlager ska man köpa ett Chris King. De tenderar att hålla i evighet. Dock är de föga prisvärda.

om du inte har dämpgaffel fram. Antar att en eventuell sådan kanske bör låsas om man skall kolla styrlagerglapp.

Nej, det behövs inte, men gafflar med slitna bussningar kan kännas som om det är spel i headsetet.
 
Tack!

Jag tror jag har fått hyfs på det nu. Jag har ett FSA lager och de skall ju vara hyggliga som Per sa.
Men det hjälper ju inte om man inte har justerat ordentligt, men som sagt nu är det no OK.

Jag få väl kolla efter några turer och efterjustera.

Ha det!

/Jojje
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hazzeman Justering av Sachs Torpedo Pentasport 5 ?? Långcykling 13

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg