Jumering

Hej,

Jag tänkte "bygga" en jumeringsutrustning (om det är rätt ord) jag skall alltså klättra uppför ett hängande rep.

Jag tänkte använda 3 pruskitknopar, 2 som är kopplade till 2 slingor på vardera 120 cm (trappstegen) och 1 som är inkopplad i selen med en karbin, om man skulle tappa taget.

Man kanske skall bygga trappstegen av repsnöre som man kopplar ihop med pruskitarna via karbiner?

Är det korrekt? Eller är jag helt ute och cyklar?

Detta kanns valdigt omstandigt. Varfor inte bara anvanda tva prusiker? En i selen och en som fotslinga som det ar brukligt.

Ooops

Som sagt, visste inte riktigt om jag var ute och cyklade. Men blir det å andra sidan inte lite jobbigt att bara ha en fot att jobba med, man kan naturligtvis byta fot hängandes, jag tänker på långa jumeringar. Jag tävlar i Multisport, därav min fråga. Då handlar det ju om ganska betydande höjder man skall upp på och att bara använda 1 ben blir jobbigt.

Det går väl att använda bägge benen i samma stege/slinga alt två slingor som är kopplade till samma prusik. Att ha tre prusikknutar istället för två att flytta uppför repet verkar tidsödande

Tävling

Just nu skall jag inte vara med i nån tävling där de sånna repmoment är aktuella, jag skall vara med i LGT i maj -03.
Men jag vill lära mej de repmoment som är nödvändiga + att det är kul.
[Ändrat av XPAT 2002-12-17 kl 14:54]

Som sagt, jumars går betydligt fortare men väger mer. Om du gör benslingorna av 6mm repsnöre med "en löpknut som dras åt tills den träffar på stoppknuten" (Kolla tex Freedom of the Hills) så sitter dom fast bra och det går ganska smidigt.

Tibloc

I en tävling så kommer du garanterat att tjäna på att använda klämmor istället för prusiker. Om du vill ha lätta grejer så rekomenderar jag verkligen Petzl Tibloc. Jag har själv anänt den sedan ett½ år tillbaka vid alla typer av klättring och det är verkligen en problemlösare. Den är mycket smidigare än prusiker vid repklättring, men inte lika smidig som en riktig jumar.

Tibloc..

Nu har det kanske inte direkt med frågan att göra, men ändå..
När ändå Tibloc kom upp, hur pass ok är det att använda en sån "till vardags" för repklättring osv egentligen? Är det mer en nödpryl? Jag tänker förstås på slitaget på repet, dom där taggarna ser rätt läskiga ut? Dom skall förstås bara greppa tag i repets mantel, men finns det ingen risk att mantelsn rivs sönder vid flitigt användande?

/Per

Om man vet att man kommer repklättra mycket, t.ex. rensa aid-turer eller grottklättra så skulle jag inte rekomendera Tibloc. Men om man repklättrar vid nåt tillfälle då och då så funkar den bra om man som andreman t.ex kommer upp till ett krux som försteman klarat men man själv inte kommer över är den bra att ha. Sen är den nog snarare tänkt som en "problemlösare" än nödpryl i situationer som ovan, men även om man måste göra en hjälphiss för att hissa en skadad klättrare eller plocka uppå någon ur en glaciärspricka. Den fungerar även bra att hissa grejer med. Och självklart sliter den mer på repet än en jumar, men även en jumar låser ju mot repet med hjälp av taggar på en fjäderbelasted kam. Som sagt, om du inte kommer att repklättra väldigt frekvent så rekomenderar jag den varmt, den följer med mig överallt och funkar bra att öppna ölen med efter en hård klätterdag.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg