Jukkas Stickan

Eldstål

Håll knivseggen vinkelrät och löst vilande mot eldstålet. Dra. Gnistorna antänder torrt fnöske t. ex. eller toapapper med lite t-sprit eller bensin. Jag tände mitt fotogenkök med toapapper och t-sprit en gång :).

Fnöske får man genom att torka fnösksvamp och pulvrisera den.

M v H,

Johan

AndersV (Anders Villumsen)

Gäst
Så här gör man riktig fnöske

Det är lite mer komplicerat att göra riktigt fnöske.
Den färska fnösketickan skalas (den gråa hårda ytan skall bort) och befrias från porerna.
Det bruna köttet skärs i skivor och kokas i björkaska och vatten.
Skivorna torkas.
De torra skivorna bankas och gnuggas att de får en uppluckrad yta. De skall se ut som mockaskinn.
Fnöske kallades förr apskinn.
Det antänds lätt av gnistor, men brinner ej med öppen låga. Det glöder.
Om man skall göra upp eld lägger man en liten bit glödande fnöske i en näverrulle med torrt gnuggad enebark. Blås i "cigarrens" ena ände tills lågor slår upp.

Tänk på att tickor är en bristvara i skogen, så tag med försiktighet och bara där fu har lov.

Anders V

marcus

Gäst
fnöske

Jag, jag vill tillägga att at fnösket bara är ett mycket tunt lager hela svampen, och att det går minst lika bra att låta fnöske bitarna ligga i en mugg vatten med lite salpeter i, man får testa sig fram om man tar för mycket salpeter så briner fnösket som en stubintråd med då är det ju bara att lägga den i vatten utan salpeter ett tag så fungerar det bättre sen.

men jag får tyvärr ej enbarken att ta eld det bara glöder och när jag blåser så slocknar det efter ett tag, vad gör jag för fel.

Anonym från gamla forumet

Gäst
marcus

fungerar den fnöske varianten som du rekommenderade

AndersV (Anders Villumsen)

Gäst
Enebark

Barken skall vara torr och uppgnuggas att den blir till små små fibrer. Då har den stor yta och mycket luft. Lägg i nävercigarr.
Blås! Mycket!

Givet vis går det bra med salpeter oxå. Har preparerat en bräda till elddrillning med det. Den klassiska metoden är att använda björkaska (potaska i askan) eller urin (salpeter).

Anders V

Jodå

Pulvret är lätt att få glöd i. Riv svampen med ett grovt rivjärn (den bör fortfarande vara lite mjuk) och torka flagorna. Mal dessa.

M v H,

Johan

Utmärkt fnöske

Fnöske betyder inte fnöskticka som beretts på ett visst sätt. Fnöske är ett ord som betyder torrt och lätt pulver eller porös massa av lättantändligt slag. Så var detta sagt. Och som jag redan hävdat, pulvriserad ticka eller fnösksvamp fungerar utmärkt som komplement till ett eldstål.

utdrag ur SAOL, sökord fnöske :

"BETYDELSE: torrt o. lätt fnas (pulver) l. (vanl.) torr o. lätt, porös massa av varjehanda (lättantändligt) material (murket trä, vissa svampar, förkolnat linne o. d.) använd(t) dels o. huvudsakligen vid eldslagning att däri uppfånga de av stålet framspringande gnistorna (jfr SKÖRE, TUNDER), dels ss. blodstillande medel; i sht om den för nämnda ändamål särsk. beredda, numera bl. ss. blodstillande medel företrädesvis inom tandläkarpraktiken använda inre delen av vissa svampar (jfr FNÖSK-SVAMP), ngn gg äv. om detta slags fnöske ss. oberedt. Torr som (förr äv. som ett) fnöske. Brinna som fnöske."

M v H

Johan

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg