Joutenheimen

Hej,

Planerar en vandring i Norge med flickvännen i sommar. Två frågor:

1. Finns det något området i Joutenheimen eller däromkring där man kan njuta av storslagenheten utan att trampas ned av de folkhorder som jag antar rör sig i området runt Galdöpiggen (jag jämför med Kebnekaise och antar att det inte är mindre folk i Norge...)?

2. Om man väljer att vandra i ett annat område än norra Joutenheimen men vill göra en avstickare till Galdöpiggen, är det möjligt/realistiskt att göra denna som topptur under en dag?

Hej! Jag har varit i Jotunheimen två år i rad. Det är kanon där! Visst det är mycket folk på väg upp och ner till Galdöpiggen.Men annars tycker jag inte att det är speciellt mycket folk i resten av området! Jag kan rekomendera dig att gå upp på Glittertind istället! Mycket finare och inte mycket folk!
Go tur!
Mvh Anders.

Hej Per!

Gick en fin tur i Jotunheiemn får 2 år sedan: Gjendesheim, Glittertind, Spiterstulen, Galdhöppigen och så ner till sjön och båten tillbaka till Gjendesheim. Gick sedan sista dagen Besseggen i "rätt" riktining och tog båten tillbaka. Det enda stället där det var mycket folk var på Besseggen och kanske lite på Galdhöppigen, men på vandringslederna gick vi själva!

Det är absolut görbart med en dagstur upp på Galdhöppigen, vi var tillbaka före kvällen tom.

Hej hej,
CHarlotte

Utanför lederna är det väldigt lugnt (men terrängen blir genast lite tuffare). Går du på ex. glaciertur så får du nog vara ganska ensam.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg