Jotunheimen och Geirangerfjorden

Jag och en kompis ska upp till Jotunheimen och Geirangerfjorden i augusti är det tänkt. Vi skulle åkt bil, men den tredje polarn fick inte ledigt. Nu ska vi ta kommunala transportmedel upp.

Vart, hur och när? Hemsidor? Tips?

// Jocke

Joakim Ambrosson; sa:
Jag och en kompis ska upp till Jotunheimen och Geirangerfjorden i augusti är det tänkt. Vi skulle åkt bil, men den tredje polarn fick inte ledigt. Nu ska vi ta kommunala transportmedel upp.

Vart, hur och när? Hemsidor? Tips?

// Jocke

Istortsett är det väl tåg Oslo-Otta, buss Otta-Gjendesheim
som är det lättaste alternativet att överblicka.
Eftersom du kommer från Stockholm har du lite lugnare och enklare förbindelser än jag har haft.

Ska du vidare från Jotunheimen till Geiranger
så kan ju ett sätt vara att fara tillbaka till
Otta och ta bussen därifån mot Geiranger.
Tyvärr är pensionatet Sagatun nedlagt;
gubben Killi kanske fortfarande lever.
Det finns annars campingplats 2 km från Otta
om ni skulle behöva övernatta. Kolla
f säkerhets skull med
turistbyrån i Otta.

Det verkigt idealiska vore väl att gå
vidare från Jotunheimen (t ex via Krossbu
eller Sognefjellshytta)
genom Breheimen upp mot rv 15, t ex vid Grotli
eller Nysætri,
men det tar förstås en hel del tid, som jag gissar
att du inte har, 5-6 dar kanske.

Genom Lundadalen mot
Bismo/Skjåk är inte så långt, men det handlar om dagar.

Det blir nog tyvärr bara en rejäl tur i Jotunheimen istället. Fick reda på att det går buss hela vägen från Oslo till Gjendesheim och det är det vi får sikta in oss på. 12 dagar i Jotunheimen krävde dock en hel del omplanering ;)

// Jocke

Mejlade och fick detta som svar idag, buss 161:

Hei,
takk for henvendelsen!

Søndag 5. august har vi avgang fra Oslo Bussterminal til Gjendesheim kl. 09:30, med ankomst 14:20.
Retur 19. august er det avgang fra Gjendesheim kl. 09:40, 15:10 og 17:20, med ankomst Oslo Bussterminal henholdsvis 15:05, 19:59 og 22:10.

Vi har desverre ingen forbindelse mellom Gjendesheim og Geiranger, men du kan prøve å kontakte selskapet som har lokaltrafikk i området på mail nordfjord-ottadalen@fjord1.no

Ha en fortsatt fin dag!

Med vennlig hilsen
Kristin
NOR-WAY Bussekspress AS
+47 815 44 444

Att ta sig till eller från fjället på en enda dag kan vara knepigt. Min hemresa har i regel skett med
buss till Lillehammer. Övernattning på vandrarhemmet
ovanpå stationen, nästa dag tåg till Oslo och, senast, buss Oslo-Göteborg-Linköping. Givetvis finns buss mellan Oslo och Stockholm och bussterminalen ligger nära
Oslo S.

Behöver man stanna i Oslo finns flera vandrarhem; Haraldsheim är populärast, men ofta, ofta fullt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nahoj81 Samåka jotunheimen v.30 Transportera 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg