Jobbiga efterdyningar

Har nu paddlat i snart ett år och tycker att allt är fantastiskt - utom en sak. Det gungar så enormt i mitt huvud efteråt! Så länge jag sitter i kajaken känns det bra, men när jag går upp... En fyra-timmars tur på rätt så beskedliga vågor är tillräckligt för att jag ska svajja i två dagar.

Har kommit så långt i mina efterforskningar att jag fått reda på att det troligen beror på ett överkänsligt balanssinne, som fångar upp för mycket information. Men om man kan göra något åt det har jag inte lyckats få reda på. En lösning vore ju förstås att inte gå upp ur kajaken alls - det känns ju lockande men kanske inte helt realistiskt.

Någon som har varit med om samma sak? Eller som känner till någon kur? Går det över när man paddlat tillräckligt mycket?

undrar
Kristina

Hej

Det Du beskriver är ett känt fenomen.
När man vid fiske hade varit ute med snipan större delen av en dag (då står man upp, sitter inte) hade kroppen (balanssinnet) vant sig vid sjögången, ibland när det hade varit kraftigare sjö så kunde det när man kom iland hända att man upplevde attt marken gungade, det blev då lite vinglig gång.
Men det släppte alltid efter några minuter och i kajaken eller ekor har jag alldrig märkt något.

Du verkar ha stora problem med det här och några "kurer" känner jag inte till. Det kan kanske vara lönt att söka en läkare som kan det här, en öronläkare tror jag ligger närmast till hands, så kan Du kanske få råd eller behandling där.

/ Stig

Hej

Det är nog tveksamt om åksjukepiller hjälper. Det här fungerar tvärt om som åksjuka, kroppen har vant sig vid rörelserna och man behöver inte tänka på att parera för sjön.
Effekten märks först när man kommer iland och det är inget man blir dålig av.

Men försök gärna, skulle det hjälpa är det bra och hjälper det inte så är ingen skada skedd.
Sök ändå en behandling, fenomenet är vanligt men jag har alldrig tidigare hör någon med så stora effekter.

/ Stig

Hej,
Tack för goda råd! Det verkar som om efterdyningarna har avtagit lite efter att jag "överexponerat mig" lite för vågor. Ska jag ut i riktigt guppigt vatten någon gång så provar jag nog åksjukepiller också - det kan ju hjälpa, och lär knappast göra skada.

/Kristina

Prova först

Om du skall en längre tur så prova så att du inte blir för slö av pillren bara, det är ingen höjdare när man paddlar.
Förvisso inte sjösjuka heller, kan jag berätta av egen erfarenhet... Sjösjuketuggummin har snabbt tillslag och verkar gå fort ur kroppen.
/ Marcus

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg