jobb i Alperna

Hej alla...

Jag har börjat fundera på att åka till franska Alperna i "vår", men tvivlar på att jag kommer att tjäna ihop tillräckligt med pengar för att BARA kunna leka i backarna! Så jag undrar om det är nån som surfar hit till utsidan som vet var man kan jobba i tex. Serre Chevalier? (Att vara typ skidinstuktör går bort eftersom jag är relativt ny själv!) Nåt enklare jobb som inte tar upp all tid, och kräver en högre utbildn.

Jag kanske är för tidigt ute, men jag vill ha en bra grund innan jag slutligen bestämmer mig! (Även fast mitt hjärta absolut vill, vill, VILL åka till Les Alpes!)

/Malin

Jobb löser sig alltid

Hej Malin!

Om du är beredd att slita med "nästan" vad som helst brukar jobb inte vara en så svårlöst fråga. Om du kan prata för dig och snabbt skaffa nya kontakter brukar det inte vara något problem att få enklare påhugg som restaurang, hotell, parkeringsvakt(!) etc. Säker finns det bra chans också för dig som tjej att fixa ett au-pairjobb med lite framförhållning.

Du är ute i rätt tid. Börja bearbeta folk som kanske varit nere förra året och gjort bra ifrån sig, någon långväga rekomendation är bättre än ingen. Att åka ned i riktigt god tid är den bästa idén. Dock måste man ju klara sig ett tag där nere.

MEN om du FRÄMST är där för att åka skidor så tycker jag nog att det är en bättre idé att ta ett hyfsat välbetalt jobb här hemma, kanske dubbeljobba i någon månad och verkligen SPARA. Chansen att du får ett jobb där du är FRI att åka de dagar du vill är tyvärr oftast bara en dröm. Tråkigt nog får man ofta "stå i baren och diska" just den där dagen det stora snöfallet kommer och alla skriker av glädje. Då gör det ont att jobba! De jag känner som gjort ett par säsonger åker nu hellre ned EN månad och skidar 25 dagar istället för att slita ont i 5 månader och ändå bara få 20 skiddagar i benen.

Mitt råd alltså: Är du där för SKIDÅKNINGEN: jobba hemma, lev superbilligt, åk ned mitt i säsongen, bo billigt, åk mycket, festa lite, NJUT av att inte jobba.

Åker du dit för att "GÖRA SÄSONG": Åk ned tidigt, bo lite bättre, jobba (och BYT jobb direkt när det tar emot, det gäller att ha roligt även här...), åk så mycket du får, träffa mycket nytt folk, lev om och skaffa vänner för livet. Deppa inte ihop över att andra njuter av att inte jobba.

Tips på jobb: Kolla thealps.com och skicka gärna förfrågningar ned till orterna direkt

/ac

[Ändrat av Buda 2001-08-21 kl 09:57]

Instämmer ...

Ville bara säga att det där var ett av de mest föredömliga svaren som skrivits i det här forumet.

Uttömmande och rätt. Instämmer helt med föregående talare och önskar att jag kunde sagt det bättre själv.

Tack för att ni finns och hjälper varandra.

/Niklas Eriksson - utsidan.se

man tackar...

...och bockar för såna utmärkta svar! Nu gäller det bara att fundera ut vad man vill, om man vill säsonga eller åka nån månad! Jag ska gå in på thealps.com och kolla!

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg