jo-jo leden

Per Edvardsson; sa:
Hur lång tid brukar man räkna med att det tar och gå från Nallo till Tarfala sommar tid via jo-jo leden.

En ren gissning från min sida är 2 dagar. Sen kan det ju gå på en dag om du har ork och tycker om att kliva på ordentligt fort. Faktiskt mötte jag en herre i 50-årsåldern som syntes mig vara en gammal fjällräv som dagen efter skulle gå från Unna Räita stugan till Tarfala. Själv har jag gått den en gång. Då startade jag från renvaktarstugan uppe på Tjeurolako och gick till Koupervagge första dagen. Det blev alltså ett extra pass innan jag kom ner till Tarfala och började på jojo-leden. Dagen efter gick jag resterande delen till Unna Räita. Den extra biten första dagen för mig är väl drygt den extra biten du tänkte gå, från Nallo till Unna Räitastugan. Jag brukar ta det ganska lugnt och var framme vid 3-4 snåret på eftermiddaden vill jag minnas. Jobbigaste delen tyckte jag var uppstigningen från Tarfala till passpunkten. Koupervagge-Kaskasavagge var inte så farligt tyckte jag. Från sista passgången och ner i Unna Räitavagge var inte jobbig men kräver försiktighet.

Om du söker på jojo-leden, pyramidenglaciären och liknande hittar du massa information.

Lycka till.
Peter P.

Hej! Gick i somras från Unna Räita stugan till keb fjällstation på en dag. Hade på eftermiddagen innan lämnat Nallo stugan för en övernattning i Unna Räita. Att gå Nallo-Tarfala på en dag går säker bra men det blir förmodligen en ganska lång dag. Nallo-Unna Räita är ju enbart uppför. Största problemet som jag upplevde var att hitta en bra väg ner för passen. Mycket lösa stenar och stora partier med stenar med ritktigt hal mossa på. Gjorde också en liten blunder när jag skulle ner från svarta sjön till Tarfala. Där bör man leta sig till höger sida, mot glaciären, om sjön för att hitta ner på snön till en grusås som leder ner mot Tarfala sjön. Jag gick på vänster sida, höger om sjön för att sedan korsa forsen, vilket visade sig vara riktigt ansträngande och halvlurigt i mycket lös grus och stenar. Stor fara för stenras. Nerifrån såg man sedan tydligt åsen och snöfältet. Lite sent då dock.

Ha en bra tur! Den är väl värd mödan.
/Johan

avslutad210712

Gäst
Re: Jojo leden

2004-06-16; sa:
Vart kommer namnet jojo leden ifrån ?

Att man går upp-ner-upp-ner-upp-ner dvs viss likhet med hur en jojo rör sig om man nu inte gör en massa trick med sin jojo :)

Har för mig någonstans i bakhuvudet att jag läst att namnet kommer därifrån
[Ändrat av avslutad210712 2006-12-30 kl 18:07]

viktorjonsson; sa:
Tar du tre dagar på dig är det lugnt. Här är några bilder på Jojo/Trepassleden med början vid Nallo:

http://edna.homelinux.net/gallery/main.php?g2_itemId=1500

Kul att se bilder. :)

Men av någon anledning var det ett glapp i bilderna mellan Unna Räita-stugan och Tarfala. Just passövergångarna vore intressant att se bilder på för rekognocering, men man kan ju förstå att man inte fotar så mycket i lite pressade situationer t ex branta klippor etc.

millimeter; sa:

Men av någon anledning var det ett glapp i bilderna mellan Unna Räita-stugan och Tarfala. Just passövergångarna vore intressant att se bilder på för rekognocering, men man kan ju förstå att man inte fotar så mycket i lite pressade situationer t ex branta klippor etc.

Vi gick i början av juli, det var hyfsat med snö kvar vilket var en fördel. Inget pass var svårt eller exponerat, bara att knata på och njuta av utsikten.

Pyramidenpasset från norr:
http://swein.campus.luth.se/gallery/jojoleden-050704-08/IMG_1642
och från söder:
http://swein.campus.luth.se/gallery/jojoleden-050704-08/IMG_1648

Mittenpasset från norr:
http://swein.campus.luth.se/gallery/jojoleden-050704-08/IMG_1646

Södra passet fotat från mittenpasset:
http://swein.campus.luth.se/gallery/jojoleden-050704-08/IMG_1660
Man bör väl gå på moränen ner från Svarta sjön:
http://swein.campus.luth.se/gallery/jojoleden-050704-08/IMG_1689
men man kan också glida på glaciären; lite farligare, mycket roligare.

Om man orkar bläddra runt bland de där bilderna finns det väl lite fler vyer. Jag läste en del om leden innan vi gick den, bl.a. här på forumet, och kan väl konstatera att ledens besvärligheter tenderar att överdramatiseras. Någon rek är inte nödvändig om man har med sig en karta... Just do it.

/P

millimeter; sa:
viktorjonsson; sa:
Tar du tre dagar på dig är det lugnt. Här är några bilder på Jojo/Trepassleden med början vid Nallo:

http://edna.homelinux.net/gallery/main.php?g2_itemId=1500

Nja, riktigt så pressande är det väl inte i pass-passagerna. Har en del foton på min hemsida. Titta under Vandring/Dagböcker/Kebnekaise runt.

Mvh
Peter P.

pal2; sa:
Nja, riktigt så pressande är det väl inte i pass-passagerna. Har en del foton på min hemsida. Titta under Vandring/Dagböcker/Kebnekaise runt.

Det är mest Pyramidenpasset jag funderar på eftersom det verkar vara mindre snö nu än förr så man får gå på klippa. Men av din, och andras, berättelser så verkar det ju inte omöjligt. Speciellt i somras var det ju väldigt varmt så glaciären var helt blank, men som sagt klippan funkade säger folk, så okej. :)

avslutad210712

Gäst
När vi låg nere vid tarfala-sjön i veckan kom två killar som gått trepass-leden på en dag. Inget märkvärdigt kanske kan tyckas om det inte vore för att den ena skadat sig efter det första passet så att han hade fått gå med ett stelt ben över de två sista passen och den andra hade fått bära två ryggsäckar. De traskade vidare till STF's stuga men det vore skoj att höra hur det gick sen ifall de finns här på utsidan.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nallo_Gus Jojo-leden / Trepassleden Fjällvandring 17
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
skogsfia Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte Fjällvandring 7
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
nickegrahn Leden öster Slipsiken mot Autjojaure Fjällvandring 11
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Janost ”Ofarbar” JOJO leden över Kebnepakteglaciären till/ från Tarfala Fjällvandring 31
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
Hamben Leden Hukejauri - Cunojávri Fjällvandring 5
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
vandrafjäll Västra leden eller Durlings led? Fjällvandring 41
cloud76 Att lämna leden Sitasjaure- Hukejaure österut (Lihtti) Fjällvandring 1
haiwa jo-jo leden / trepassleden Fjällvandring 9
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
Loni Trepass-/jojo- leden Fjällvandring 1
Sentient6 Jämte leden i Jämtland Fjällvandring 7
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
perhaka Gena från leden Storerikvollen-Blåhammaren till Ulvåtjärn? Fjällvandring 3
tsebring Erfarenheter av björlings glaciär (östra leden till Kebnekaise sydtopp) Fjällvandring 10
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
NAB Uphittade glasögon längs leden Tänndalen-Skedbrostugan Fjällvandring 0
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
claesf Jo-jo leden Fjällvandring 14
avslutad150402 Kebnekaise - Västra leden 19/8 Fjällvandring 3
Mattias Björk Snö/isläge Trepass-leden Fjällvandring 8
desireman Vilken sträcka är svåraste? Kebnekaise västra leden! Fjällvandring 4
kanis Leden mellan Nikkaluokta och Kebnekaise rustas upp Fjällvandring 0
Kebnekaise via Östra leden på Nordnytt Fjällvandring 0
Leo_73 Säkraste leden upp på Galdhöpiggen med hund? Fjällvandring 14
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
Nallo94 kebnekaise västra leden Fjällvandring 7
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
robinhaag Kebne Mars 2010 Östra leden ?? Fjällvandring 8
Sven V Fåglar utmed östra leden? Fjällvandring 1
Bulingen Den mest krävande vandrings-leden/sträckan? Fjällvandring 4
Cederqvist Tälta, östra leden. Fjällvandring 4
daniel80 Östra leden på Keb med trasiga armar Fjällvandring 15
Walters Mårma och tre-pass-leden vecka 27 Fjällvandring 6
Rickard L Avstånd kvikkjokk - ammarnäs k-leden Fjällvandring 2
mli11 Kebnekaise - upp västra leden ned östra leden? Fjällvandring 9
Per Edvardsson Trepass leden Fjällvandring 19
Emma_E Hur är leden(?) mellan Tarfala och Sälka? Fjällvandring 8
vitkanin Tips leden Storulvån-Blåhammaren-Storerikvollen-Sylar Fjällvandring 2
JET Leden mellan Enafors och Ulvåtjärn genom Snasahögarna? Fjällvandring 35
maxen nygrens led / norra leden.. Fjällvandring 15
jontte00 Nordkalloten leden? Fjällvandring 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg