Div.
(delvis saxat från ett annan inlägg jag gjort)
Första passet m m
Gick där för snart två veckor sedan. Omedelbart efter Unna-Räita stugan rundar man en liten moränås och går ut på den första glaciären mot passet. Passagen på glaciär nr 1 är ganska exponerad och på brant skrå. Till vänster slutar sluttningen nedanför pasströskeln i Unna-Räita dalen (se kartan).
Om denna glaciär är barsmält kan man bara gå på den med stegjärn. Då kan man istället gå ned till rasbranten och ta sig upp den vägen förbi glaciär nr 1.
Passet går man över på den andra glaciären. Gå mot passets övre del och håll öster på glaciären dvs undvik rasbranterna till höger om glaciären där det är mycket brant. Man måste i princip klättra för att komma upp vid rasbranterna!
Den andra glaciären brukar inte vara barsmält vad jag vet.
När jag passerade hade den första glaciären börjat smälta fram och det är risk för att den nu är barsmält (syns enkelt - glaciärisen skimrar i grönt). Den kan också vara isig utan att vara helt framsmält. Nestigningen i Kaskasavagge är enkel. Bra tälpplatser finns i mitten av dalen bredvid en bäck som kommer från glaciären till höger om passet.
Det andra passet är enkelt att gå upp i. Nedstigningen i Koupervagge görs enklast rakt söderut från passet där det är lite flackare snarare än på skrå som kartan visar. Det finns nämligen inga snöfält där nu och går man längs "leden" så hamnar man i mycket storblockig terräng (blocken är ganska lösa också).
Sista passet vållar inga särskilda svårigheter. nedstigningen i Tarfaladalen är magnifik och enkel (man går först 150 m på glaciärens kant och sedan på en grusig moränås). För 12 dagar sedan fanns det gott om snö i kanten att gå på.
Jag gick från Nallo till Kaskasavagge via Unna Räita dag ett och till Tarfalavagge dag två. Dag tre till Keb (lätt dag).
mvh,
/Johan