Jerven Exclusive?

Efter sommarens slit fanns det visst några slantar kvar på kontot som kanske ska spenderas. Går i tankarna på en Fjellduken Exclusive. Är dock novis på prylen så tänkte om det finns någon som har en (eller liknande) och kan dela sina tankar om den?

Tankar jag har på användning:

-Året runt användning(duh)
-Användas som rastskydd vid dåligt väder
-I stället för poncho(har en rip-stop nu i billig nylo som fungerar sisådär) Kan tillägga att jag har en berghaus crusader 110L så ni som har stora ryggsäckar vad tycker ni???
-Exrta skydd vid övernattning under bar himmel(planerad/oplanerad)
-Värma trötta medvandrare...
-Som Tarp.

Är vell som Poncho där den kommer att användas som mest skulle jag tro...Ni som har och använder dylika på vandringar, vad har ni eran till?

Mvh

Efter sommarens slit fanns det visst några slantar kvar på kontot som kanske ska spenderas. Går i tankarna på en Fjellduken Exclusive. Är dock novis på prylen så tänkte om det finns någon som har en (eller liknande) och kan dela sina tankar om den?

Tankar jag har på användning:

-Året runt användning(duh)
-Användas som rastskydd vid dåligt väder
-I stället för poncho(har en rip-stop nu i billig nylo som fungerar sisådär) Kan tillägga att jag har en berghaus crusader 110L så ni som har stora ryggsäckar vad tycker ni???
-Exrta skydd vid övernattning under bar himmel(planerad/oplanerad)
-Värma trötta medvandrare...
-Som Tarp.

Är vell som Poncho där den kommer att användas som mest skulle jag tro...Ni som har och använder dylika på vandringar, vad har ni eran till?

Mvh

Jag har använt Helsports motsvarigheter till Jervens Fjelldukar och är nöjd med dem.

Som bivacksäck/ nödutrustning/ sovsäcksöverdrag/ vindsäck/ värmande rastplagg/ plagg när man står eller sitter still under en längre tid fungerar de mycket bra.

Dock är de helt täta och bildar kondens så vid fysisk ansträngning fungerar de mindre bra. Å andra sidan är detta inte heller tanken med dessa Fjelldukar.

Fjelldukar har till skillnad från "vanliga" ponchos och tarpar en film på insidan som reflekterar kroppsvärmen och gör dem extra varma. Att använda dem som regnskydd fungerar men man bör ta i åtanke att de är helt täta och avsevärt varmare än vanlig regnponchos.

I Kanada kallas den här typen av plagg för "walking tent", en passande beskrivning.

Helsports Fjellduk tycker jag är för liten för att kunna användas på bra sätt som tarp. Dock kan det problemet avhjälpas genom att sätta ihop flera Fjelldukar.

Jag brukar förvara mina Fjelldukar i bilen "när jag inte använder dem". På så sätt har jag alltid regnplagg/förstärkningsplagg och "sovsäck" med mig.

/Lux

I samband med att jag köpte min första Fjellduk kom jag i kontakt med en lättpackare som på turer under sommarhalvåret lämnade konventionella regnkläder och förstärkningsplagg hemma. Detsamma gällde för tält och sovsäck.
Istället ersatte han allt men en Fjellduk...

/Lux

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silly Jerven dukar Utrustning allmänt 2
loff1 jerven fjellduk/mirakelduken?????? Utrustning allmänt 5

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg