Jbel Toubkal och Atlasbergen

Hej!

Jag och ett par polare ska dra ned till Jbel Toubkal över nyår. Jag undrar dock om vilken utrustning som behövs för denna tid på året. Behövs isyxa, stegjärn, sele och rep? Det handlar givetvis om att få ned vikten så mycket som möjligt, bl.a. för att vi tänker tälta och får då släpa på tält, kök, sovgrejer.

I övrigt undrar jag om ni kan rekommendera en trevlig vandringstur i anslutning till toppbestigningen? Det får gärna ta ett par-tre dagar. Kanske kan ni rekommendera andra toppar? Har kollat runt lite på nätet och sett vandringsvariant Tiziane-Tizgui-Tamsoult-BC Toubkal. Någon som vandrat denna?

Läste också här på utsidan om topparna Ras och Timezguida.

Mvh /Joel

Kompletterande fråga.

Går det att få tag på gas i Marrakech, och då menar jag givetvis till friluftskök. Vanlig skruvgänga, eller är det bensin/fotogen som gäller?

Mvh /Joel

När vi var där i maj var det is och snö en bit upp. Vintertid bör det vara mer. Så bensin eller fotogen är nog att föredra.

När vi var där i maj var det is och snö en bit upp. Vintertid bör det vara mer. Så bensin eller fotogen är nog att föredra.

Tack för svaret! Hur löste du bränslefrågan? Gick det att få tag på kemiskt ren bensin, eller fick man köra på bilbensin? Eller körde du på gas alt. fotogen när du var där?

Mvh /Joel

Bumpar den här lite.

Hur gick det? Funderar pa att själv aka dit i Januari och ga upp via "nort col". Hur var förhallandena vid den tiden pa aret?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Janne F Jbel Toubkal Trekking 0
avslutad201208 Jbel Toubkal & Ouanoukrim twins info? Trekking 4
Eigil Jebel toubkal Trekking 1
Janne F Atlasbergen Trekking 2
jimmy! Kartor över Atlasbergen Trekking 4
Marco polo Atlasbergen trekking/ klättring Trekking 3
monkeyboy Atlasbergen? Trekking 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg