• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Jarlamarschen - tuff tävling.

Gör lite reklam här, hoppas det är ok.

Den 24-26 april går Jarlamarschen längs roslagsleden norr om stockholm. Tävlingen arrangeras av Täby Kyrkby Scoutkår och är öppen både för scouter och andra friluftsintresserade. Marschen är 56 km och tävlingsuppgifter ska lösas på kontroller längs vägen. Hemsida finns på http://jarla.tumblr.com/ och det finns gott om platser kvar.

Själv ska jag gå för fjärde gången och jag kan verkligen rekommendera marschen både för de som vill ha ut utmaning och de som tycker att 56 km är en lagom uppvärmning för sommarens vandringar.
 
Bra tanke, rätt korkat utförande:

3a § Packningens vikt
Packningen, dvs ryggsäcken med innehåll, ska vid varje tillfälle under
marschen väga minst 8 kg per lagmedlem. Detta innebär att varje
lagmedlem förväntas medta utrustning vägande 8 kg + mat och vatten. Vikten
beräknas per lag.
Exempel: ett lag om fyra personer ska ha utrustning med en
sammanlagd vikt på minst 32 kg vid varje tillfälle under marschen.
Möjlighet finns att vid starten låna våg för att i förväg kontrollera samt i
förekommande fall rätta till utrustningens vikt. Tävlingsledningen kommer att
kontrollväga packningen vid ett eller flera tillfällen under tävlingens gång och
packningen ska utan pardon väga minst åtta kilogram, ingen möjlighet kommer
att ges för att lägga ner saker i packningen. Om det vid kontrollvägning visar
sig att laget medför för lätt packning har tävlingsledningen rätt att
diskvalificera laget.
 
Bra tanke, rätt korkat utförande:

3a § Packningens vikt
Packningen, dvs ryggsäcken med innehåll, ska vid varje tillfälle under
marschen väga minst 8 kg per lagmedlem. Detta innebär att varje
lagmedlem förväntas medta utrustning vägande 8 kg + mat och vatten. Vikten
beräknas per lag.
Exempel: ett lag om fyra personer ska ha utrustning med en
sammanlagd vikt på minst 32 kg vid varje tillfälle under marschen.
Möjlighet finns att vid starten låna våg för att i förväg kontrollera samt i
förekommande fall rätta till utrustningens vikt. Tävlingsledningen kommer att
kontrollväga packningen vid ett eller flera tillfällen under tävlingens gång och
packningen ska utan pardon väga minst åtta kilogram, ingen möjlighet kommer
att ges för att lägga ner saker i packningen. Om det vid kontrollvägning visar
sig att laget medför för lätt packning har tävlingsledningen rätt att
diskvalificera laget.

Vad är problemet? Hur skulle man ha utformat kravet att bära en viss vikt annorlunda?
 
Det dumma är väl att 8 kg är rätt hög vikt, men å andra sidan förstår jag regeln.

Det året jag gick så var det rätt många som SPRANG sträckan på sisådär 7-8 timmar.

Visserligen hade de blodsockret nere vid tårna och klarade inte kontrollerna särskilt bra, men tack vare den snabba tiden så fick de bra placering ändå.

Det är väl det man velat undvika med den där regeln, man vill att folk verkligen tar det som en march med utrustning för matlagning och övernattning.

Skulle jag gå den igen skulle jag demonstrativt ha med ett par tegelstenar i ryggsäcken för att uppnå minimivikten:)

Det fåniga är ju också att eftersom man inte får lägga ner saker innan ryggan vägs så måste den väga 8 kg PLUS eventuella förstärkningsplagg (för de kanske man har på sig när det blir dags att väga). Det lär inte funka med några 3 för 3 där alltså...


Jag tror att en bättre lösning hade varit att göra sträckan längre (för att eliminera vinsten med att springa) eller möjligen lägga mer vikt på poängen på kontrollerna. Men gör sträckan längre är svårt eftersom startpunkten och slutpunkten är spikade och man följer leden.
 
Gör lite reklam här, hoppas det är ok.

Den 24-26 april går Jarlamarschen längs roslagsleden norr om stockholm. (...)
Själv ska jag gå för fjärde gången och jag kan verkligen rekommendera marschen både för de som vill ha ut utmaning och de som tycker att 56 km är en lagom uppvärmning för sommarens vandringar.


Är det 56 km om dagen i tre dagar? Eller är det 56 km på tre dagar?

Vad handlar kontrollerna om (mer än vikten)?

Jag har tittat på webbplatsen och försökt läsa reglerna, men av någon anledning öppnas bara ett tomt dokument :-(
 
Är det 56 km om dagen i tre dagar? Eller är det 56 km på tre dagar?

Vad handlar kontrollerna om (mer än vikten)?

Jag har tittat på webbplatsen och försökt läsa reglerna, men av någon anledning öppnas bara ett tomt dokument :-(

56 km totalt

"7 § Kontroller
Längs med leden finns ett antal kontroller utplacerade. Dessas lägen är
hemliga. På kontrollerna ska
lagen utföra diverse poängbedömda aktiviteter. Kontrollant är suverän i fråga
om bedömningen av
lagets insats. Tiden ett lag tillbringar på en kontroll räknas inte in i gångtiden.
När laget anmäler sin
ankomst till en kontroll, får laget ett par minuter på sig att ta fram allt man
behöver för kontrollen och samla ihop sig inför uppgiften. När kontrollen är
genomförd får laget ytterligare ett par minuter att iordningställa utrustning,
varefter gångtiden åter startas. Om kö bildas på en kontroll, räknas kötiden ej
in i gångtiden.
Radio/telefon finns på varje kontroll.
Vilken av den medhavda utrustningen som får användas på respektive kontroll
framgår av anvisningarna på kontrollen.
Samtliga kontroller stänger kl 1200, söndag!"

Eftersom man måste ha med sig yxa, såg, sovsäck, liggunderlag etc, så behöver man nog inte bära tegelstenar.
 
Eftersom man måste ha med sig yxa, såg, sovsäck, liggunderlag etc, så behöver man nog inte bära tegelstenar.

http://www.fjaderlatt.se :)

Man behöver ju bara en yxa och en såg per tävlande lag, och man måste vara minst tre. Och sovsäck och liggunderlag är ju inte så strikt definierat. Finns ingen regel som säger att man MÅSTE sova. Kan man vara ledig på fredan så man kan sova på dan så knatar man ju antagligen sträckan på 10-12 timmar utan sömn.

När jag gick så hade jag inte lärt mig lättpackning så då hade vi rätt tunga ryggor, men de som sprang lär ju ha varit multisport-inspirerade (de hade ju alltså små 20-liters ryggor).



Och för er som inte förstått det: Det är 56 km som ska avverkas på så kort tid som möjligt. Men man kan inte gena (eftersom då riskerar man att missa en kontroll, platserna där kontrollerna finns är hemliga) och den tid man tillbringar på kontrollerna räknas bort. (Man FÅR heller inte gena, men det står ju inte kontrollanter överallt och kollar. Jag tror vi genade en sträcka på 10 meter:) Vi sneddade lite över hörnet av en äng istället för att gå runt.)

Sen får man alltså dels poäng för kontrollerna och dels poäng för gångtiden.
 
Jag räknade lite på mina grejer.

Personlig utrustning

Rygga 1270 g
Liggunderlag 100 g (ett avkapat Jysk)
Sommarsäck 620 g (man kan sova med kläderna på)
Matsaker 100 g (Lätta-ask och plastsked)
Övrigt 500 g

Det blir 2,6 kg personlig utrustning.

Gemensam utrustning

Yxa, Fiskars 500 (väger väl 500 g?)
Bågsåg 1000 g (lär finnas lättare, hade ingen vikt så jag tog i i överkant)
Biltemakök 150 g
Gasol 300 g (halvfull typ, bara höftad vikt)
Gryta 200 g (inkl enkelt lock)
Livlina 1000 g (väger nog mindre)
Sjukvårdsväska 200 g
Vindskydd (att sova i) 4000 g (tog i i överkant)

Totalt gemensam utrustning 7,2 kg

Delat på 3 pers (minsta lagstorlek) blir 2,4 kg per person. Addera det till den personliga utrustningen på 2,6 kg och vi hamnar på 5 kg.

Mat, vatten etc tillkommer ju vid starten, men ryggan ska ju väga minst 8 kg HELA TÄVLINGEN.

Behövs ett par tegelstenar för att garanterat vara över 8 kg hela tiden alltså:)

Ficklampor, kompasser och liknande kan man ju inte räkna med, eftersom de kanske inte är i ryggan när man blir kontrollvägdd. Samma sak med regnkläder och förstäkrningsplagg, har man de på sig så ingår de ju inte i ryggans vikt.
 
Om någon har svårt att läsa reglerna så finns de här: http://www.patrikring.se/regler.pdf

Kul att min lilla blänkare väckte intresse. Jag vill bara klargöra att jag inte på något sätt är involverad i tävllingsarrangerandet, jag tycker bara att det vore kul mer lite fler lag som ställer upp.

De grenar som brukar dyka upp på kontrollerna är klassiska scoutgrenar, som eldning, sjukvård, orientering, surrning, hinderbana mm. Av maxpoängen brukar en tredjedel räknas på gångtiden och en tredjedel på kontrollerna.

Marschen är förmodligen inte särskilt avancerad för en van multisportare, men målgruppen är främst scouter och vad jag vet är det den mest krävande tävlingen som arrangeras inom scoutrörelsen.