Japanska vattenbrynen.

Undrar om någon har erfarenhet av Japanska vattenbrynen? Läste att Ray Mears rekomenderar dessa. Själv brukar jag använda Arkansasbrynen och tycker mig få till bra skärpa, tillräckligt för att "raka av håret på benen" Men saknar det där lilla extra. Önskar få till den där skärpan då stålet bara glider igenom en fiskbuk eller grillpinne.

Erik.

Smaken är som baken...
Har både Arkansas och ett Japanskt vattenbryne med kornstorlek 1000/3000.
Det viktigaste arbetet för att få en vass och stark egg grundlägger man innan man kommer till brynet.

Jag tycker att man får bra ressultat av båda, men att bryningen på vattenbrynet avverkar mer material från brynet än när man använder Arkansas brynet, å andra sidan så är det japanska brynet lättare att hålla rent från rester efter bryningen.

Så båda har fördelar, jag har för liten kunskap att säga att det ena är jättemycket bättre än det andra. Använd det bryne du trivs med, men snart kommer nog DePaul och kan reda ut detta bättre!

Smaken är som baken...
Har både Arkansas och ett Japanskt vattenbryne med kornstorlek 1000/3000.
Det viktigaste arbetet för att få en vass och stark egg grundlägger man innan man kommer till brynet.

Jag tycker att man får bra ressultat av båda, men att bryningen på vattenbrynet avverkar mer material från brynet än när man använder Arkansas brynet, å andra sidan så är det japanska brynet lättare att hålla rent från rester efter bryningen.

Så båda har fördelar, jag har för liten kunskap att säga att det ena är jättemycket bättre än det andra. Använd det bryne du trivs med, men snart kommer nog DePaul och kan reda ut detta bättre!
Haha, OK.

Du har gjort en ganska bra sammanfattning. Den största skillnaden ligger i hastigheten på avverkningen. Om man jämför två stenar med samma grovlek ur dessa serier (Arkansas och Japanskt) så är den japanska stenen oftast mycket snabbare på att avverka metall. Den är dock mjukare varför man måste vara försiktig och inte trycka för hårt eller köra in eggen i den. Den får då ohjälpliga fördjupningar som man måste riva av/rikta.

Det finns otaliga tillverkare av stenar på marknaden och det är snarare kvalitén på stenarna/märket som är avgörande i stället för om det handlar om japanska eller Arkansasstenar.

Vissa stenar är inte rena naturprodukter utan är tillverkade i en pressprocess varvid man blandar in kiselkarbid eller aluminiumoxid för att göra stenen mer abrasiv och långlivad. Sådana exempel är t ex Shaptons och Crystolon.

Arkansasstenar är långsammare men hårdare. Det är inte ovanligt att de håller för två generationer användare. Dessa stenar kan man använda torrt, med olja eller med vatten. De funkar på alla sätt. Den torra stenen resulterar i en snabbare avverkning men sliter mer på stenen. I samband me de nya hårda superstålen kan Arkansasstenar visa sig vara rejält långsamma. Blad hårdare än 61 HRC är rejält jobbiga ;).

Både Arkansas, japansk och den svenska stenen kommer i grund och botten från samma typ av sediment men med något annorlunda kristallin storlek och disposition.

~Paul~

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg