Japanska slipstenar..

Spelar de nå roll vilken kvalite på slipstenarna de är,vet att vissa inte behöve inte ligga i blöt mer än ett par minuter istället för 30min som vissa behöver..

Blir de liknande resultat med ex 1000grit om man jämför med en som kostar 700kr mot en som kostar 1500kr?

Nå speciellt märke man ska undvika att köpa?

Du kan läsa lite om stenar här
http://www.fine-tools.com/japwas.htm
Jag har nyligen börjat använda stenar så är långt ifrån expert men har försökt läsa på lite på nätet. Det är viktigt att stenen är riktigt plan så man bör har en "sten" eller helst en stålplatta med diamantyta som man planar sina slipstenar med. Ska man slipa verktyg verkar det viktigt med en hård sten för annars så gröper man snabbt ut en grop och måste plana stenen ofta. För stora köksknivar verkar de rekommendera lite mjukare stenar som ska vara lättare att jobba med. Jag köpte ganska hårda stenar från sigma och jag tycker de ändå fungerar mycket bra till knivar men även hyveljärn/stämjärn, men har ej jämfört med andra stenar. För köksknivar funkar nog två stenar bra en runt 800-1500 plus en runt 3000-6000. Första gången man slipar en kniv tog det rätt lång tid med 1000 stenen efter som man då anpassar eggen efter den nya slipvinkeln men sen går det betydligt lättare att underhålla. Det är svårt att ta bort större hack i eggen då behöver man grövre stenar än de jag föreslog. För köket hade jag köpt en sigma 1200 och en 6000. Tycker att resultatet blir väldigt bra med vattenstenar men det tar en stund för mig att slipa knivarna så man är lite rädd om kniven efteråt.

Oj det var fina stenar, av det jag förstått så är det slutpoleringssteg du föreslår. Jag har inte någon erfarenhet men är på gång att köpa egna men jg tänker köp diamantplattor för att slippa underhålla stenarna. Har kollat en del på Richard blains youtube-kanal ez-cocking, han verkar vet vad han gör och han kör mycket diamantplattor.

Det finns många olika slipstenar att välja mellan. Olika bredder, tjocklekar och mjukhet. Så beroende p vad som ska slipas ellwe brynas så finns det många val. Kika på youtube och sök på sharoening så finns mycket att se. Flera stenar finns ockå hör http://hyvlar.se/brynen

Du skrev inte vad du ska slipa så det jag föreslog är vad som verkar vara det vanliga för köksknivar där man ska skapa skärpa på eggen. För omprofilering eller kraftigare eggar som yxor ska man säkert ha grövre stenar. Jag köpte diamantplatta 600 för att plana stenarna sen slipar jag med sigma 1000,6000,13000. 13000 stenen ger en väldigt vacker egg som verkligen blänker men skärpan känns mer än tillräckligt efter 6000 stenen . Då man läser på nätet verkar allround stenen man ska börja med för att slipa knivar vara ca 1000. Den avverkar nog mycket för att man ska se resultat utan att vara så snabb att man gör större skada på kniven. Får man ett jack i eggen så är nog 1000 lite för fint, jag ska nog komplettera med någon grövre sten.
Jag beställde mina stenar från japan vilket fungerade bra, Stu som har sidan
http://www.toolsfromjapan.com/store/
är bra att ha att göra med men för mig tog leveransen lång tid och frakten kostade rätt mycket plus att man kan åka på 25% i moms på både frakt och varor vid importen. Så ska man inte beställa så mycket så är kanske fine-tools i Tyskland bättre alternativ då frakten inte blir så dyr.

Bilagor

• 10712553_10152919990909923_8916829208416830363_o.jpg
    10712553_10152919990909923_8916829208416830363_o.jpg
    17.5 KB · Visningar: 3,132
Tack för bra tips!

Har en 1000/3000 som känns väldigt porös o slits fort, blir en jävla tjock sörja på stenen som man måste skölja onödigt ofta jämfört men alla Youtube klipp man kollat på.... känner även att jag sällan behöver använda den på 3000 utan skulle vilja nu istället ha en 800,1000 och ev en 1500 sten eller en 2000 på sin höjd..

Eller så har jag funderat på en Spyderco Triangle sharpener och sen bara polera de lite de sista med den stenen jag har..

Bilagor

• DSC_0159.jpg
    DSC_0159.jpg
    21.8 KB · Visningar: 3,064
Glömde skriva att de är vanliga bruksknivar som jag vill hålla vassa och vanliga Fiskar köksknivar så de är inga jätte dyra o exklusiva saker..

Bilagor

• DSC_0158.jpg
    DSC_0158.jpg
    36.8 KB · Visningar: 3,128
I såfall kommer du långt med Spydercon! En av de bästa (o mest prisvärda) jag använt med tanke användningsområden. Fick äntligen ordning på mina köksknivar med den.

För så små och kurviga blad tycker jag det kan vara besvärligt med stor slipsten, kanske är enklare med sharpmakern på dessa. För stora kockknivar och hyvelblad är dock stenarna väldigt bra då man får en bra stabil anläggning mot stenen. Det finns många knivintresserade i knivtråden under utrustningsavdelningen på forumet här kanske kan få mer råd där. Då stenarna är så dyra har man inte möjlighet att prova sig fram utan vill gärna köpa en man gillar på en gång. Min 1000 sten är riktigt hård och jag måste ibland rengöra den med diamantstenen för att få bort metallen som fastnat men hårdheten är bra då man slipar exempelvis stämjärn.

Tack för bra tips!

Har en 1000/3000 som känns väldigt porös o slits fort, blir en jävla tjock sörja på stenen som man måste skölja onödigt ofta jämfört men alla Youtube klipp man kollat på.... känner även att jag sällan behöver använda den på 3000 utan skulle vilja nu istället ha en 800,1000 och ev en 1500 sten eller en 2000 på sin höjd..

Eller så har jag funderat på en Spyderco Triangle sharpener och sen bara polera de lite de sista med den stenen jag har..

Är det inte sörjan (slurryn) som blir själva slipmedlet?
/Niklas

Är det inte sörjan (slurryn) som blir själva slipmedlet?
/Niklas

Jo de stämmer o även de svarta som släpper från kniven ska tydligen va bra för slipningen...fast de blir så mkt sörja att man ser inte ser knivegget o vad man håller på med..
ska nog tillägga att de endast är på 1000grit sidan den sörjar igen helt..utan Nagurasten

På 3000 får man ta en Nagurasten till hjälp innan man får ens fram sörjan..
Känns precis som att 1000 stenen löses upp av vattnet o speciellt när stenen legat i blöt 30min innan..

Har funderat att bara prova blöta stenen precis när man börjar slipa...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg