Jaktsäsong när då?

Hej!

Trodde aldrig att jag skulle starta en tråd i ett jaktforum men här kommer den!

Hade tänkt mig en tur i lågland (kanske Bergslagen) över en helg i början av september och kom nu att tänka på det här med älgjakt och så vidare. Är det högsäsong då? Hur mycket jägare är att förvänta sig? Är det något att oroa sig över eller är jag bara nojig? Hur sura blir jägare när det istället för två älgar kommer två vandrare som dessutom skrämt bort viltet? Är det något annat man bör tänka på?

Hmmm, undrar lite bara
Tjo
/H

lugnt!

Inga problem med att vandra i september, älgjakten i södra Sveriga börjar 13 oktober.
Rådjursjakt börjar snart, 16 augusti för råbock och en del drevjakt startar i september men inte alls så organiserad som älgjakten.
Vandrare, bärplockare och svampplockare m.m. kan vara ute i skogen. Men respektera jakten!

Sen förra hösten så har vissa kommuner i bl a Dalarna , testat Septemberjakt på älg. På följande länk så kan du se jaktiderna för olika regioner i Sverige http://www.jagareforbundet.se/jakttider/default.asp

Som jägare tycker jag inte att jag har rätt att "bli sur" för att andra friluftsintresserade människor befinner sig på samma område som jag jagar på. Skogen tillhör oss alla. Däremot kan det vara klokt att hålla sig till de markerade leder, stigar och vägar som finns.

Mvh
Carl

Nja jag har alltid varit mycket i skog och mark med och utan bössa. Vist finns det knäppisar bland jägare också lika så bland andra skogsfolk!
Med vanlig folkvett kommer man långt. Det som är problemet för jägare är att dom har gått ett åt och väntat och längtat på denna vecka och därför är det kanske lite känsligt att bli störd när man är så spänd.

Jag vet inte om det var tänkt som ett skämt när du skrev att du var rädd för att skrämma iväg viltet för jägaren.... en älg går inte långt om han blir störd av en vandrare, det brukar röra sig om ca 100 m
En sak som kan vara vettigt att tänka på är att man syns. Färgglada färger är bra !

Skogen är till för oss alla så och allt går bra om man visar lite hänsyn !!!!

Patrik

Hej.

Som trogen jägare så tycker jag bestämt att du kan vara i skog och mark under jakten, men för allas säkerhets skull rekomenderar jag att ni tar på er något som gör att ni syns bra. Dvs. inte bara naturfärgat utan gärna något med skarpa färger. Mycket av jakten sker morgon och kväll, då behövs skarpa färger. Sen finns det alltid dom som betraktar marken som "sin" det kommer man aldrig ifrån, tyvärr.
Ska jag avråda några tillfällen så är det 16:e -> 20:e augusti samt den veckan som andra måndagen i oktober infaller. Det första för bockjakten och den andra för älgjakten för småbönder.

God tur

Tack för alla svar!

Det verkar med andra ord ganska lugnt om man ser till att synas ordentligt.
Har en gång stött på en jägare som inte blev så värst glad när han kom till sitt tänkta pass och att jag då satt där och fikade. Jag har viss förståelse för förvåningen och besvikelsen, men han tyckte nog att skogen var stor nog åt oss bägge om jag bara inte höll till på hans ställen.

Må eder jakt vara god
Tjo
H

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg