Jag söker jaktilleruppfödare. Vart på kartan i sverige spelar ingen roll. Snälla, om ni känner till någon är jag tacksam för kontaktinfo. Om ni inte vill skriva namn eller så i tråden maila mig gärna: robinblaj@hotmail.com
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jaktiller
- Trådstartare robinbla
- Start datum
Där du har kaninförekomst är sannorlikheten större...Själv har jag bara lånat iller vid råttproblem.
Fungerar vida bättre än fällor och gift.
//J
Fungerar vida bättre än fällor och gift.
//J
Undrar bara ? Nu när vi måste vara med i EU kan man då även importera djur från England (jag har köpt flugor men det räknas nog inte) ? Snackade med en engelsk kille som "jagade" kanin med iller. Verkade häfftigt och fartfyllt. Marknaden för jaktillrar kanske är stor där borta.
Eftersom man som vanligt folk har mycket svårt att få licens på bössor i england så hade grabbarna var sin klubba och en iller. Man träffades en tidig morgon och letade upp en fin kaninkulle. När alla hade postat ut vid var sitt hål släpte man illen ner i ett av hålen. Alla lade ett öra mot sin öppning och lyssnade. När det började skrapa och låta nere i hålet fick man vara beredd med klubban. Ett spännande moment och på sätt och vis mer genuint än till och med bågjakt kanske. Ett väl tajmat slag med klubban och kaninen var klar. För sen i avfyringen och kaninen slapp undan. Men, det riktigt farliga i att slå till för sent var att då kom illen i full fart. Jo, de hade slagit ihjäl några illrar också. Det borde ju vara en bra illermarknad i england eller vad tror ni ?
Eftersom man som vanligt folk har mycket svårt att få licens på bössor i england så hade grabbarna var sin klubba och en iller. Man träffades en tidig morgon och letade upp en fin kaninkulle. När alla hade postat ut vid var sitt hål släpte man illen ner i ett av hålen. Alla lade ett öra mot sin öppning och lyssnade. När det började skrapa och låta nere i hålet fick man vara beredd med klubban. Ett spännande moment och på sätt och vis mer genuint än till och med bågjakt kanske. Ett väl tajmat slag med klubban och kaninen var klar. För sen i avfyringen och kaninen slapp undan. Men, det riktigt farliga i att slå till för sent var att då kom illen i full fart. Jo, de hade slagit ihjäl några illrar också. Det borde ju vara en bra illermarknad i england eller vad tror ni ?
Jo man kan importera, det är lite bökigare och djuren behöver rabiesvaccinering och pass o lite sånt. Men visst går det. Bäst illrar har vi dock i sverige enligt mitt tycke.
Alla tips är välkomna!
Jakt med iller borde vara betydligt mycket vanligare i andra länder, varför skulle vi då ha så speciellt bra jaktillrar i Sverige - när det är så få som använder dem?
I sverige har vi relativt långlivade, friska illrar, det är det jag söker. Men det har också kommit in mycket skit så i många svenska illerstammar får de cancer redan vid 4-5 års ålder, medans de annars blir lika gamla som hundar. Min äldste blev tretton... Jag har bott med tamillrar lösa i lägenheten i sju år nu, de är det perfekta sällskapsdjuret . Jag söker iller för sällskap alltså, men "tamillrarna" kommer alla från jaktillerstammar.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg