Jaktarrende?

Hur får man tag i en jaktmark? Bor i Göteborg äger inga marker men vill så gärna skaffa mig ett eget jaktarrende.
Läser i Svensk jakt att återväxten på unga jägare i Sverige är dålig och att detta är ett stort problem.

Men vad görs då för att släppa in nya jägare?! Alla är överens men ingen vill släppa till, hyckleri säger jag och inte konstigt att unga väljer andra intressen idag och i framtiden om man inte har någon möjlighet att få jaga.

Jaktmark

Hej, håller med dig om allt du skriver. Har man inte jagat sedan man varit liten och kommit in i laget efter någon förälder eller släkting så är det väldigt svårt att få komma med. Har man då flyttat i landet så blir det ju extra svårt utan kontakter. Det är väl om man har bra referenser och ännu bättre en bra hund. Eftersom du läser Svensk Jakt så har du väl också annonserat där eller i lokaltidningen så där kan jag väl inte komma med några råd. Tyvärr är de flesta arrenden eller del i lag ganske dyra runt storstäderna då det finns många som kan trissa upp priserna där. Dagsjakter finns ju men är relativt dyra också och är ju tycker jag inte så attraktivt då man missar allt runtikring jakten, viltvården vintertid och att kunna sitta i ett torn vår och försommaren och titta på allt som är på gång i naturen. Hoppas du har tur och hittar ett bra lag tillsist. Göran

Har jag fattat rätt; du vill ha ett eget jaktarrende, men inte gå med i ett jaktlag? Detta kan ju vara ganska svårt då de flesta marker är upptagna av jaktlag. Det enda jag vet som skulle kunna vara ledigt är skogsbolagens eller försvarets marker (iofs också ofta upptagna av officerare mm). Eller är det att hitta plats i ett jaktlag som är svårt? Då är tipset bara att leta vidare, tex på nätet.
mvh Mago

haenrik; sa:
Hur får man tag i en jaktmark? Bor i Göteborg äger inga marker men vill så gärna skaffa mig ett eget jaktarrende.
Läser i Svensk jakt att återväxten på unga jägare i Sverige är dålig och att detta är ett stort problem.

Men vad görs då för att släppa in nya jägare?! Alla är överens men ingen vill släppa till, hyckleri säger jag och inte konstigt att unga väljer andra intressen idag och i framtiden om man inte har någon möjlighet att få jaga.

När jag var yngre och inte hade råd med några dyra arrende så pratade jag och min kompis med bönderna ifall vi fick jaga på deras åkermark, vi hade rätt många åkerplättar där vi jagade med förbihållet att vi höll rent på kråkor.. Allvarligt talat så e det rätt enkelt att få tillgång till att jaga om man inte tvunget måste ha tillgång till 300Hektar och obegränsat med älg.. Är man lite ödmjuk och är beredd att satsa på sin hobby så e det inte svårt..

Så sitt inte på råmpan å gnäll.. Ta bussen ut och fråga bönderna om du kan få jaga på deras åkrar..

:)
[Ändrat av FJS90/91 2002-12-05 kl 13:10]

Precis, om nån skulle komma till oss och fråga om att vara med i jaktlaget, skulle det nog inte vara nåt problem, så länge man visar ansvar och allmänt hyfs.
/Mago

Samma sak gäller hos mig. Kommer det någon och vill vara med och jaga någon gång och verkar trevlig, pålitlig och seriös är det inget problem alls!
Första dagarna på älgjakten är väl heliga för laget iofs men nu skulle jag bara vara glad om någon ville vara med!. Skjuta kråkor osv är något man sällan har
tid för själv så samma sak gäller där.
Jag tror inte denna uppfattnign är unik alls
så det är bara att börja fråga runt!

MVH Erik

Och ingen av er jagar inom räckhåll för en nybliven hallänning förståss....?? ;-)

Jag får nog hålla med lite om att det kan vara halvknepigt att komma in i ett jaktlag. Själv tog jag jägarexamen för styvt tio år sedan. Men på grund av studier, täta flyttar genom landet mm har jag skjutit (f´låt, ursäkta ordvitsen...) på det intresset, tills nu. (Ska stanna ett tag nu var det tänkt) Men det har än så länge gått lite trögt med jaktmarkerna. Hoppas på kontakter genom en skytteklubb. Men markägarna är mycket försiktiga med att släppa in "okänt" folk på sina marker. Tror nog det löser sig med tiden, men helt lätt är det inte.
Har samtidigt hört flera jägare närmast klaga över att de inte hinner jaga av alla sina marker! På mig verkar det vara lite ketchupeffekt; Det är tufft att få mark tills man fått ett stadigt ställe, sedan kan man bjuda med en jaktgäst, som sedan bjuder tillbaka. Någon i jaktlaget jagar kanske sedan hos ngn bekant ibland och behövs det folk till drevjakterna på det stället så tillfrågas jaktkamraterna osv.

Tja, det är väl bara att fortsätta skaka ketchupflaskan och ge sig till tåls. Jaga kan man ju vanligen göra till en ganska hög ålder, så det är ju just inte försent.
Lycka till, ni andra "sökare"!/Sladden

Spännande uppmaning Erik :) !

Har försökt, men utan att lyckats! Mailkopplingen till dig fungerar inte för mig, och jag hittar ingen adress till dig. Kan du maila mig?/Jörgen

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg