Dagen var vit full av snö och ca 5 minusgrader. Min klädsel var underställ i ull samt vindbyxor i bommul och en tunn micro täckjacka med syntetfoder + mössa. Jag var ute och gick med hunden. Ca tre kilometer hemifrån kommer jag till ett överfyllt dike, där ligger det två stockar som en bro. Jag balanserade över men ramlade i diket och fick vatten ända upp över bröstet. Jag var i vattnet ca 5-10 sec och blev såklart helt genomblött. Jag drog upp min luva över huvudet, sprang sedan hem med hunden i full fart för att hålla värmen. Till min förvåning så gick det hela otroligt bra. Trotts -5 grader och genomblöt av iskallt vatten så lyckades jag hålla mig varm ända hem. Det kändes som att jag utan problem hade kunnat sprungit en kvart till.
Väl hemma så var skosnörena som isklumpar. Men efter jag tagit av mig kläderna kunde jag gå omkring i endast handduken medans jag fixade med allt, och jag frös nästan ingetting alls.
Hur kommer det sig, vatten leder ju värme 25 gånger fortare än luft ? Min teori är att jag lyckades värma vattnet kring kroppen som i en våtdräkt + att jag fick värme av adrenalinet. Och huvan + den torra mössan gjorde en hel del för att behålla värmen.
Och en fråga till, gjorde jag rätt ? eller skulle jag rullat mig i snön för att bli av med lite vatten, eller skulle jag ha tagit av mig lite kläder ?
Väl hemma så var skosnörena som isklumpar. Men efter jag tagit av mig kläderna kunde jag gå omkring i endast handduken medans jag fixade med allt, och jag frös nästan ingetting alls.
Hur kommer det sig, vatten leder ju värme 25 gånger fortare än luft ? Min teori är att jag lyckades värma vattnet kring kroppen som i en våtdräkt + att jag fick värme av adrenalinet. Och huvan + den torra mössan gjorde en hel del för att behålla värmen.
Och en fråga till, gjorde jag rätt ? eller skulle jag rullat mig i snön för att bli av med lite vatten, eller skulle jag ha tagit av mig lite kläder ?