Frälst
Även jag fick tillfälle att prova mina nya BLÅ (i kombination med Salomons gula X/A-sko och Access-bindning) på ÖIP igår och återkommer här med mina första intryck (såsom utlovat i en annan tråd). Redan efter ett par varv såg jag ljuset (har inte testat löshälsåkning tidigare). Fördelarna är uppenbara: längre, mer obehindrade skär (=mer kraft och högre fart?), lättare grejer (jfrt med min gamla telis-kängor), inget tryck mot skenbenet, lättare att göra översteg, mm. Kändes helt enkelt som friare åkning. Inga problem att åka baklänges eller att göra stoppsladd, som nu dessutom kan utvecklas till en snygg(?) "telemarksstoppsladd". Relativt tyst var det också, inget tydligt "klapp" som hördes från några andra åkare med andra grejer.
Jag hade ställt in bindningen nästan max utåt vid tån och några mm inåt vid hälen och det fungerade utmärkt för mig direkt. Men det är väl iofs läge att testa några varianter på detta för att bli övertygad om att optimum hittats. Här ska jag ta fasta på Rajjans råd om att borra upp bindningen så att man lättare kommer åt skruvarna. Men det gäller väl inte skruven längst fram?
Lös häl kommer naturligtvis ställa till en del problem vid åkning på sämre is och jag är tacksam för tips om var jag kan hitta ett lätt beslag att fästa i de två hålen längst bak på skridskon genom vilket jag snabbt och enkelt kan dra en rem för att fixera hälen.
/b