Halloj!
Jag sitter och försöker slipa upp ett gäng moraknivar i kolstål med ett "Dianova lapstone" diamantbryne, men får inte till det. Knivarna jag slipat på har inte varit utsatta för någon extrem behandling tidigare, och därmed borde orginaleggen vara förhållandevis intakt. Jag har följt instruktionerna slaviskt, men det blir ingen vidare skärpa alls. Kanske någon kan hjälpa mig på traven? Jag bifogar instruktionerna nedan:
Jag har provat att markera med tuschpenna och titta efter skuggan, och lyckas få till rätt vinkel som beskrivs här.
Efter att ha följt dessa instruktioner så får jag till en hyfsad egg med den grövre ytan (den biter i nageln, men kan varken skära av hår eller igenom papper). När jag övergår till den finare ytan så blir eggen slö och vägrar sätta sig i nageln. Om jag struntar att slipa med den fina ytan så håller eggen 2-5 skär i en färsk granstam innan kniven blir slö igen.
Tacksam för alla svar!
(Jag vet att nya moraknivar går och köpa för en hundralapp, men jag vill verkligen lära mig att slipa knivar, då det sällan finns en järnaffär ute i skogen eller på fjället)
Jag sitter och försöker slipa upp ett gäng moraknivar i kolstål med ett "Dianova lapstone" diamantbryne, men får inte till det. Knivarna jag slipat på har inte varit utsatta för någon extrem behandling tidigare, och därmed borde orginaleggen vara förhållandevis intakt. Jag har följt instruktionerna slaviskt, men det blir ingen vidare skärpa alls. Kanske någon kan hjälpa mig på traven? Jag bifogar instruktionerna nedan:
Dianovainstruktioner sa:För att på ett enkelt sätt erhålla ”rätt” eggvinkel kan eggen infärgas/markeras med en tuschpenna. Börja att vässa enligt den ursprungliga eggvinkeln/profilen och öka vid behov vinkeln allt eftersom till dess att tuschen försvinner helt. Alternativt kan ”rätt” eggvinkel erhållas genom att vända verktygets egg uppåt. När du inte kan se springan eller skuggan mellan knivens egg och diamantbryne har du rätt vinkel. Det är viktigt att inte ha för bråttom och ”gena” för mycket eftersom eggen då trubbas av för fort. Effekten blir kortare tid till nästa grundslipning på slipmaskin samt därmed kortare livslängd på verktyget.
Jag har provat att markera med tuschpenna och titta efter skuggan, och lyckas få till rätt vinkel som beskrivs här.
Dianovainstruktioner sa:Grundarbetet startar med den grova diamantytan. Bryn eggen genom att göra små cirkulerande rörelser i ungefär en enkronas storlek alternativt sågande rörelser och låt brynet samtidigt vandra från handtag till spets. Använd alltid ett lätt tryck och se till att du bibehåller ungefär samma vinkel mellan bryne och egg under hela arbetet. Resultatet blir en egg med ”bett” men med en relativt kort livslängd.
Med det fina diamantbrynet fås en vass, hållbar egg med suveräna skäregenskaper. En egg som blir vassare ju mindre du trycker med diamantbrynet. Resultatet påverkas även av verktygets materialegenskaper. Avsluta med att dra det fina brynet och eller skärpstålet längs efter eller emot eggen. På så sätt avlägsnas resterna av det eventuella lösegg som bryningen orsakat. Resultatet testar du genom att pröva skärpan mot t.ex. ovansidan av tumnageln eller nudda håret. Vill eggen fastna är arbetet färdigt.
Efter att ha följt dessa instruktioner så får jag till en hyfsad egg med den grövre ytan (den biter i nageln, men kan varken skära av hår eller igenom papper). När jag övergår till den finare ytan så blir eggen slö och vägrar sätta sig i nageln. Om jag struntar att slipa med den fina ytan så håller eggen 2-5 skär i en färsk granstam innan kniven blir slö igen.
Tacksam för alla svar!
(Jag vet att nya moraknivar går och köpa för en hundralapp, men jag vill verkligen lära mig att slipa knivar, då det sällan finns en järnaffär ute i skogen eller på fjället)