Jättestor kompressionspåse?

Finns det några jättestora kompressionspåsar/säckar?

Inför sommarens familjecamping hade det varit bra med något som får ner volymen på fyra sovsäckar och kuddar. Eftersom den sedan bara skall packas i bil behöver den inte vara vattentät.

Tack för svaret! Det var den tråden som inspirerade mig att starta denna, så den har jag sett. Dock räcker ingen vanlig kompressionspåse till 4 sovsäckar och 4 kuddar...

Jag vet inte hur många liter som behövs, men kanske 100, okomprimerat? Har funderat på att sy en tygsäck, men det hade varit smidigt att kunna köpa en med färdiga band, ungefär som en sovsäckspåse, men mycket större. På friluftsbutiker tror jag inte att det finns något, men jag tänkte att någon här kanske hade sett något användbart någon annanstans.

Har du spanat närmare på såna "vakuum"-kompressionspåsar, typ från Jysk? Jag har inte sett dem i verkligheten själv dock. En del komprimeras med dammsugare, andra rullas ihop. Dammsugare har man ju sällan med sig i skogen, förstås...

[URL="¨http://www.jysk.se/210/346/1954700/a/popup?aid=1954700&gid=346"]¨http://www.jysk.se/210/346/1954700/a/popup?aid=1954700&gid=346[/URL]

http://www.frossa.se/vakuumpasar/?gclid=CNHp7Kml5aYCFYqDDgodJg7A0Q

Den andra länken hade ju en som man inte behövde dammsugare till, men jag tror den är för liten. :-(
Att sy verkar svårt, då det blir tjockt med banden, och allt måste ju hålla för att slita och dra i! I värsta fall får det bli en tjock sopsäck.

Det kanske kan vara ett alternativ att köpa en stor billig sport-bag av nått slag och sen sy fast remmar så den går att komprimera?

Den andra länken hade ju en som man inte behövde dammsugare till, men jag tror den är för liten. :-(
Att sy verkar svårt, då det blir tjockt med banden, och allt måste ju hålla för att slita och dra i! I värsta fall får det bli en tjock sopsäck.

Är det tvunget att ha allt i samma påse? om det bara skall packas i bil så brukar det gå fint att "knö" in kuddar och dylikt i de minsta skrymslen som blir över.

//T

Är det tvunget att ha allt i samma påse? om det bara skall packas i bil så brukar det gå fint att "knö" in kuddar och dylikt i de minsta skrymslen som blir över.

//T

Jo, det går ju, men det är mer praktiskt (och fräschare) att ha det i en väska som man kan packa/packa upp i tältet, särskilt vid dåligt väder. Det hade också varit skönt att få ner volymen lite, för vi brukar ha med oss en hel del prylar... *s*

Köp tre stycken 30l kompressionspåsar istället för en på 100l. Då borde det vara lättare att packa också då man kan lägga dom lite varstans i bilen.

Köp 2-3 påsar

Köp 2 av dessa påsar, 2 sovsäckar och 2 kuddar i varje påse... borde kanske få plats... eller köp 3 påsar för att vara på den säkra sidan... och den tredje påsen för kuddarna...

Att packa allt i stor påse minskar ej volymen gentemot 2-3 påsar, däremot är det lättare att komprimera få saker än flera i samma säck!

Jag skulle göra så här: 2 påsar för sovsäckarna och 1 påsar för kuddarna.

Köp tre stycken 30l kompressionspåsar istället för en på 100l. Då borde det vara lättare att packa också då man kan lägga dom lite varstans i bilen.

Men då måste jag ju trycka ihop tre olika påsar istället för en... Det är så många olika väskor och grejer ändå, och nu har vi en jättebag till sovsakerna, och vill nog inte börja dela upp det igen, för det är smidigt med en stor väska.

Vi har en kombi, och en takbox, så utrymmet är inte så begränsat, men det hade varit praktiskt att kunna använda den vanliga backspegeln!

Volymen blir inte större med 2-3 påsar

Men då måste jag ju trycka ihop tre olika påsar istället för en... Det är så många olika väskor och grejer ändå, och nu har vi en jättebag till sovsakerna, och vill nog inte börja dela upp det igen, för det är smidigt med en stor väska.

Vi har en kombi, och en takbox, så utrymmet är inte så begränsat, men det hade varit praktiskt att kunna använda den vanliga backspegeln!

Volymen blir inte större med 2-3 påsar, tvärtom så lär du kunna komprimera grejerna lättare/mer... svårare att komprimera mycket saker i en stor säck! däremot får du fler saker att packa in i bilen... men det tar inte större plats än om allt låg i en stor kompressionspåse, sen har du fördelen där en stor skrymmande packpåse inte får plats kan du lättare packa mindre påsar på olika sätt... Se det så här: Den stora kompressionspåsen du eftersöker är uppskivad på 2-3 påsar istället och där den stora kompressionspåsen skulle få plats, får även mindre kompressionspåsar plats...

Att komprimera en sovsäck i en kompressionspåse X 2 ökar inte volymen jämfört men 2 sovsäckar i en kompressionspåse

P.S.

Ska hålla ögonen öppna för jättestora kompressionspåsar

Mvh troswe

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robinlu Kompressionspåse? Transportera 8
Gidenstam Vattentät kompressionspåse Transportera 1

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg