Jättelätt quilt/sommartäcke

Förslag på superlätt sommartäcke önskas!
Märke/vikt/ var man kan köpa
WM hade nån inliner men enl vad jag fått veta så ska inte såna produceras mer,dessutom var den lite lång.
Önskas:helt öppningsbart täcke,behöver ej täcka huvudet. Min längd ca 159cm,så den får vara rätt kort.
För varma sommarturer ,(har ju alltid en liten dunjacka med om det skulle bli kyligt upptill)
Jag anser mej inte sykunnig..

IKEAs sommartäcke fungerar bra speciellt om du lägger det i ett lakan, silke är lättast. Givetvis kan även du gå till en invandrasykunnig och få kapat det på rätt sätt så att du inte behöver bära på mer än nödvändigt. Mitt har fungerat fint nu i 6 sommrar, hemmakapat. (Även jag kan raksöm och zigzack på maskin.)
//J

4hg sommarquilt är bra,då bör det gå att lufta nertill ordentligt,och +4C är väl tilltaget för juli månad.finns något nedåt 3hg (jag behöver ju inte normallång då jag bara är 159cm)?
OK att gramjakten tenderar gå till överdrift,men varför inte?!

4hg sommarquilt är bra,då bör det gå att lufta nertill ordentligt,och +4C är väl tilltaget för juli månad.finns något nedåt 3hg (jag behöver ju inte normallång då jag bara är 159cm)?
OK att gramjakten tenderar gå till överdrift,men varför inte?!

Det beror naturligtvis på hur varmt du sover/lite isolering du klarar dig med. Vill du verkligen minimera för sommarbruk så fundera över en del andra lösningar. Du kanske ändå har en lätt dunjacka med dig eller kan ersätta ett annat isolerande plagg med en lätt dunjacka på 300-400 gram. Till detta kanske en elefantfot av tunt dun som bara går till midjan. Eller ett par lätta dunbyxor som också ersätter långkalsongerna? Jag vet ju inte vad du har för utrustning så det här är bara förslag.

Vad gäller gramjakten så har ju alla rätt att hålla på med sin hobby om det inte skadar andra, enligt min mening. Andra har ju som hobby att beklaga sig över gramjakt. Så din hobby ger inte bara dig själv glädje :)

Jörgen

Det ska vara ett lätt täcke alt,säck med öppning hela vägen,annars hade jag köpt WM:s lättaste i "min" längd,men den har halv dragkedja tyvärr.Det är det som är kruxet..

Barntäcken

Tänkte att jag skulle vara smart och kollade in IKEA:s barntäcke för spjälsäng, med måtten 125x110 cm, men det vägde ändå hela 500 g. Men det finns kanske andra? Det tar ju i alla fall inte så stor plats...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zoomster Golite Ultra 20° quilt Lättpackning 25

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg