Järvspår (?)

Hej!

Jag undrar om någon faunaexpert kan bekräfta att nedanstående spår är från järv. Det övre stötte jag på vid norska gränsen i höjd med Sulitelma. Jag är ganska säker på att det är från en järv. Det andra spåret såg jag i leran vid Visttasjohka i Kebnekaisefjällen. Det torde väl också vara järv, eller? Det som gör mig osäker är att avtrycket ändå är så pass litet. Om det inte är järv, vad är det då? Mård?

Beklagar att jag inte använde samma referens i båda fallen. Snöspåret är cirka 17 cm långt. Lerspåret är ca 10 cm långt.

IMG_1266.JPG
Spår från ett snöfält vid norska gränsen

IMG_3289.jpg
Spår från lera vid Visttasjohka
 
Fina bilder

första är klart järv. Undre bilden lite svårtolkad. Punktavtrycket längst ned är det från djurfoten? I så fall bör det vara järv. Lo kan tänkas om punktavtrycket inte är från djuret.

Thure
 
första är klart järv. Undre bilden lite svårtolkad. Punktavtrycket längst ned är det från djurfoten? I så fall bör det vara järv. Lo kan tänkas om punktavtrycket inte är från djuret.

Thure

Spåret är nog lite förstort för en mink, skulle också tippa på lodjur
Länk till lodjursspår: http://www.de5stora.com/omrovdjuren/lodjur/spar/

Snöspåren kan vara järv, kolla i bif länk:
http://www.de5stora.com/omrovdjuren/jarv/spar/

Vi kan väl fastställa att snöspåren har lämnats av en järv.

Frågan är då vilken bedömning vi ska göra av lerspåret. Om det är ett lodjur eller en järv verkar enligt er koka ned till punktavtrycket längst ned; huruvida det härrör till spåret eller ej. Det som skulle tala för en järv är just att bakavtrycket ser ut att tillhöra spåret. Spåret verkar också komma från ett djur med fem frampunkts-avtryck. Lodjuret lämnar spår med fyra. Baktryck och framtryck talar alltså för järv, givet att alla delar tillhör spåret. Storleken talar för något annat. Är mård helt uteslutet? Kan det vara en ung järv?

Vidare, är det inte någon som är flink nog att våga sig på ett resonemang om hur spårpunkterna förhåller sig till varandra? Ett alltför långt/kort avstånd mellan några punkter skulle ju till exempel kunna få oss att utesluta att en punkt tillhör spåret, vilket skulle vara ett argument för ett lo.
 
Punktavtrycket längst ned är det från djurfoten? I så fall bör det vara järv. Lo kan tänkas om punktavtrycket inte är från djuret.

Det händer att man ser avtryck efter häldynan (den bakre "punkten") även i lospår, så jag skulle inte våga utesluta lo enbart pg den. Dessutom tycker jag att formen på spåret, och att det faktiskt ser ut att vara fyra tådynor talar lite för lo, men det är i vanlig ordning gôrsvårt att avgöra på en enda stämpel. Dessutom borde det där vara två stämplar på vartannat nästan oavsett vilket djur som lämnat dom, gör det ännu svårare att tolka.
 
Det händer att man ser avtryck efter häldynan (den bakre "punkten") även i lospår, så jag skulle inte våga utesluta lo enbart pg den. Dessutom tycker jag att formen på spåret, och att det faktiskt ser ut att vara fyra tådynor talar lite för lo, men det är i vanlig ordning gôrsvårt att avgöra på en enda stämpel. Dessutom borde det där vara två stämplar på vartannat nästan oavsett vilket djur som lämnat dom, gör det ännu svårare att tolka.

Tack för en insiktsfull analys, Per.

Det kan så klart vara två stämplar på varandra. Och om man dessutom ibland ser häldynan i ett lospår, lutar jag åt att tillsvidare arbeta med lodjur som spårhypotes.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thomalin Järvspår? Vilda djur 3
avslutat medlemskap1105 Järvspår, eller? Vilda djur 16
frarol Järvspår Vilda djur 0

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg