Jämttriangeln-tråkig?

• Trådstartare sofia.k.claesson@mail.svkyrkan.se (Fia)
  • Start datum

sofia.k.claesson@mail.svkyrkan.se (Fia)

Gäst
Vi tänkte gå Jätmtriangeln i slutet av oktober. Läste någonstans att den var tråkig. Varför? Är det pga att det brukar vara mycket folk? I så fall tror jag inte att det är rätt tid för folkstorm. Är det så att naturen är trist eller? Hjälp mig!

Jämtlandstriangeln

Hej,

denna tur är en klassiker och är sommartid (och under högvintersäsongen) utmärkt som en introduktion till fjällvandring. Den går längs väl preparerade leder och inte genom obanad fjällterräng; fjällstationer och vindskydd finns inom bekväma gångavstånd. Om man föredrar obanad vildmark eller mer tämjda fjäll är en smaksak. Båda kan vara intresanta alternativ beroende på syftet med turen.

Det finns dessutom möjligheter att välja alternativa färdvägar och att göra intressanta toppbestigningar längs triangeln.

En liten kommentar: i slutet av Oktober är det statistiskt sätt vinter i jämtlandsfjällen, d.v.s. dygnets medeltemperatur understiger 0 grader och snö ligger kvar. Vattendragen är dock fortfarande öppna. Vädret under perioden oktober-november-december är instabilt med stor risk för mycket hårda vindar. Brist på snö gör det omöjligt att söka skydd genom snöbivackering. Alla fjällstationer är stängda; endast säkerhetsutrymmen och vindskydd står till förfogande om vädret jävlas.

Årstiden erbjuder därför i sig en utmaning med svårigheter och risker som nog bara kan värderas om man har god fjällvana sedan tidigare.

M V H

Johan

sofia.k.claesson@mail.svkyrkan.se (Fia)

Gäst
Tack

Tack för ett trevligt svar.

Den sena säsongen är en utmaning som är med flit. Jag har vandrat en del men inte så mycket så långt ner. Vi är två vana och två ovana som skall ut. Jag är bara orolig att det är en tråkig tur utan fjällkänsla så att nybörjarna tappar sugen av den anledningen. Att det blir kallt och tufft tror jag inte att de har något emot. Vi skall vara ute i tre dagar. Ganska lagom tror jag?

Sofia

Div.

Hej igen,

triangeln går mestadels över ganska exponerade lågfjäll, med Sylarna i bakgrunden. Ju närmare Sylarna man kommer desto mäktigare blir det. Man kan se massivets svarta och spetsiga toppar, ibland med glimrande snöpuder. Vid Sylstationen är landskapet högalpint.

När man går mot Blåhammaren får man en helt annan utsikt, med lågfjäll och björkskog åt väster samt Getryggen och Snasahögarna i norr.

Eftersom årstiden troligen kommer att erbjuda snötäcke om än tunt, så förstärks ödemarkskänslan sannolikt åtskilligt. Dessutom är det goda chanser att ni får se norrsken (om vädret tillåter).

Om ni passerar Ulvåtjärn rekommenderas lägerslagning där; bland de meandrande bäckarna finns gott om fina tältplatser som ligger vindskyddat ca 5-10 meter under den omgivande fjällheden. Det lär dessutom vara folktomt när ni går.

Jag har själv åtskilliga gånger funderat över att göra en tur i området under oktober-november perioden; det skulle vara kul med en rapport om hur det var!

M V H

Johan

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg