Jämtlandsfjällen i midsommar

Hej, är det någon som har erfarenhet av Jämtlandsfjällen runt midsommar? Är det snöfritt?
Jag klassar mig själv som rookie i fjällvärlden så jag tänker företrädelsevis hålla mig runt lederna. Jag såg att Fjällstationerna öppnar midsommarhelgen så jag antar att det går att ta sig fram hjälpligt iaf.

Blött och myggigt :)

Hejsan,

Ett normalår brukar det inte vara några problem med att ta sig fram pga snö så sent som runt midsommar. Visst får man räkna med att ta sig över en och annan ganska rejäl snölega om man går i de västra fjällen (t.ex till Sylarna), men snön brukar ha satt sig så det är inte något större beskymmer. Vill man undvika snö/ gå på torrare mark är det bättre att välja de östra fjällen, t.ex att gå från Vålådalen till Stensdalen och/eller Vålåstugorna.

Det som däremot kan vara lite mer av ett beskymmer är att det dels kommer vara ganska blött och om det är varmt oftast mycket vatten i bäckarna (finns ofta ganska mycket snö kvar uppe på fjällmassiven), så man får räkna med blöta fötter och lite lurigare vad jämfört med senare på säsongen. Dessutom kan det vara väldigt myggigt runt midsommar. Men det är en mycket härlig tid att vara där uppe!!

/ Stefan

Myggigt? det hade jag inte gissat om någon frågat. Nåja, det må det vara värt, är grymt sugen att komma up på fjället efter en mörk och lång vinter.

Var där i den perioden för 15 år sen och då var det mycket snö uppe efter Stensdalen, den övre delen som inte vätte åt väster var det mycket snö i. Fick vandra i omvägar för att inte gå över snöfält med djupa hål ner till bäckarna. Men det var nog en extremt sen vår. Var det kul ändå, jajamän. Önskade vi att vi valt att gå lite senare, jajamän.

Läget kommer att bero på två saker, nämligen vinterns snöfall och snösmältnigen, när den sätter in och hur fort den går. Just denna tid är alltså den minst förutsägbara på hela säsongen.

1997 gick jag i Jämtland, 9 dagar, varav 2 i Norge och 1 med toppbestigning av Helags, något jag normalt inte gör. Detta var en vecka in i juli, och det var lite problem med att broar spolats bort och att en snödriva låg i vägen för att lägga ut bron över Sylälven. Det var mycket snö, och rätt sen, men snabb snösmältning, ordentligt varmt hela turen. Och detta var alltså två veckor efter midsommar.

Det blev en del vad - jag tror det var över Härjångsån som jag fick leta tills jag hittade stengång precis vid ett utlopp från en sjö.

Nu bör det finnas folk på Storulvån kanske en vecka före öppningsdagen som kan lämna färska rapporter. Det är den naturliga utgångspunkten för en tur (möjligen är Ljungdalen en annan).
Vålådalen ligger lågt, ända ner i furuskogen vad jag vet, man lär väl knappt komma över trädgränsen om man går mot Stensdalen. Storulvån kan man nog säga ligger precis vid, eller strax under, trädgränsen.

Flexibel planering

Hej igen.

Jo visst kan det vara en hel del snö kvar vissa år, men det är ganska ovanligt. Jag har varit upp i Jämtlandsfjällen runt midsommar vid ett par tillfällen och inte upplevt snön som något större beskymmer de gångerna. Men visst, midsommar är lite "off", vilket för egen del är en del av tjusningen.

Men det är ju bara att se till att ha en flexibel planering. Är det en sen och snörik vår, inte sannorlikt just i år men säker kan man ju aldrig vara, siktar man in sig på den östra delen av Jämtlandsfjällen där det faller mycket mindre snö. Är just tillbaka från en 10-dagars tälttur i området och kan berätta att det (som vanligt) är dåligt med snö i Anarisfjällen och på nordsidan av Lunndörrsfjällen. Dessutom går man som redan nämnts betydligt lägre i den här delen av fjällen, mest i gränslandet mellan fjällbjörkskogen och kalfjället. Vågar påstå att man kan vandra turen Vålådalen - Stensdalen - Vålåstugorna - Lunndörrstugan - Vålådalen 99% av alla midsommrar utan några större beskymmer.

/ Stefan

Tack för er input. Har inte planerat så mycket ännu, men min tanke var en fyrdagars tur med start i Vålådalen och avslut i Storulvån så det finns ju utrymme för för flexibla sträckningar baserat på det aktuella läget.

Kommer att bli en fjälltur längre fram på säsongen också, men när det öppnades upp en möjlighet att ta några extra fridagar runt midsommar komm suget att hinna med en tidig tur.

Ja det är snöfritt utom på fjälltopparna och högre liggande fjällpass och skuggsidor.. Går du till Sylarna kan du släpa med dig topptursutrustning och åka skidor. Är helt OK åkning.

Allt från kortbyxor till snöstorm...

Har åkt till Storulvån för en veckas tramp sedan flera år...har haft alla vädertyper, från kortbyxor och kvalmig värme till snöstorm och 20 cm snö på tältet vid Östra Endalshöjden...

Som sagt var...fjällen är fint :) !!

Läget kommer att bero på två saker, nämligen vinterns snöfall och snösmältnigen, när den sätter in och hur fort den går. Just denna tid är alltså den minst förutsägbara på hela säsongen.

Det blev en del vad - jag tror det var över Härjångsån som jag fick leta tills jag hittade stengång precis vid ett utlopp från en sjö.

Vid närmare eftertanke var det nog Ljungan.

2009 var det på midsommar rätt muggigt väder i området Storulvån-Blåhammaren, med rätt mycket snö kvar. Stövlar/högskaftade kängor definitivt att föredra.
Som många andra skrivit så kan det, beroende på temperaturen, vara rejält med smältvatten i rörelse. Viktigt att ha i åtanke vid övergång av vattendrag.

Risken att överraskas av mörker är som tur är obefintlig, det blir lite dunklare ljus ;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hannulan Jämtlandsfjällen midsommar Fjällvandring 1
saxman74 Storulvån-Holkendurrie-Storådörren Fjällvandring 1
k elias Två tältnätter i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 1
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Kringl_n Feedback på rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
haraldseb Fyra-femdagarsvandring Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
FriFågel Myggläget Jämtlandsfjällen just nu Fjällvandring 20
Mr Ardbeg Vattenläget i Härjedalen/Jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
andreaze Ledutredning i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 12
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Totteman Jämtlandsfjällen...vandring i juli 2017 Fjällvandring 0
niklase1 Vandring i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
FlyerSword Ny guidebok Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 0
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
nysen Turförslag i jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
k elias Vad göra i Jämtlandsfjällen i maj? Fjällvandring 5
nicko_ Era bästa tips och turförslag för jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
Caminista Hur mycket folk i Jämtlandsfjällen i september? Fjällvandring 6
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
Patrik_L Vad i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 4
Gunnar81 Reseskildring från tur i Jämtlandsfjällen 14-20 juli 2013 Fjällvandring 0
eae Jämtlandsfjällen 7-10 dagar Fjällvandring 5
Gunnar81 Läget i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 4
quango Mobiltelefontäckning Jämtlandsfjällen Fjällvandring 5
Kodiaken Jämtlandsfjällen 1v Fjällvandring 16
Gunnar81 Jämtlandsfjällen Fjällvandring 24
Salmiak När är vackraste höstfärgerna i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 9
¤hej¤ Tips stugvandring 2-3 dagar september Jämtlandsfjällen Fjällvandring 14
Joakim Ambrosson Jämtlandsfjällen... Fjällvandring 2
Karpaterna.se Jämtlandsfjällen, tips tack :) Fjällvandring 23
insideoutside Jämtlandsfjällen med små knattar Fjällvandring 1
TruckerLeffe Vandringsbart i jämtlandsfjällen v44-45? Fjällvandring 8
secce Jämtlandsfjällen i oktober Fjällvandring 1
egilviking Turförslag Östra Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
andreas_lund dricka vattnet i Jämtlandsfjällen?? Fjällvandring 1
Halo Vandringsförslag i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 5
torb59 Turförslag jämtlandsfjällen Fjällvandring 9
Qui Hur blött är det i Jämtlandsfjällen i år? Fjällvandring 3
Emil1395 Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
robinhund Jämtlandsfjällen Fjällvandring 7
Elle_belle Rapport från Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
gnell Utgångspunkt på tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
Lars G A Jämtlandsfjällen häromdan Fjällvandring 0
seon Hur är det i Jämtlandsfjällen nu? Fjällvandring 2
schizz 2st stockholmare i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
Mattias O Hur länge kan man vandra i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg