Läget kommer att bero på två saker, nämligen vinterns snöfall och snösmältnigen, när den sätter in och hur fort den går. Just denna tid är alltså den minst förutsägbara på hela säsongen.
1997 gick jag i Jämtland, 9 dagar, varav 2 i Norge och 1 med toppbestigning av Helags, något jag normalt inte gör. Detta var en vecka in i juli, och det var lite problem med att broar spolats bort och att en snödriva låg i vägen för att lägga ut bron över Sylälven. Det var mycket snö, och rätt sen, men snabb snösmältning, ordentligt varmt hela turen. Och detta var alltså två veckor efter midsommar.
Det blev en del vad - jag tror det var över Härjångsån som jag fick leta tills jag hittade stengång precis vid ett utlopp från en sjö.
Nu bör det finnas folk på Storulvån kanske en vecka före öppningsdagen som kan lämna färska rapporter. Det är den naturliga utgångspunkten för en tur (möjligen är Ljungdalen en annan).
Vålådalen ligger lågt, ända ner i furuskogen vad jag vet, man lär väl knappt komma över trädgränsen om man går mot Stensdalen. Storulvån kan man nog säga ligger precis vid, eller strax under, trädgränsen.