Jämtlandsfjäll i november?

• Trådstartare goran_lindgren@hotmail.com (Göran)
  • Start datum

goran_lindgren@hotmail.com (Göran)

Gäst
Är en tältvecka, ensam, i Jämtlandsfjällen under v 45 en onödig utmaning? Bör man packa ned vindsäck, spade m fl vinterprylar? Vet att det säkert snöar av och till så års, men skidor är väl knappast att tänka på. Är det nån som har erfarenhet av årstiden?

Mer eller mindre snö

Hej !
Snö kan du räkna med, mer elelr mindre. Det beror hur pass lång reträttväg du avser att ha i händelse av snöstorm, vilket du bör planera efter. Snödjupet blir snabbt minst två decimeter. Vindsäck är nog bra i snöstormen.
Jag skulle planera turen så att jag har max en mil till start/slut punkten. En mil orkar man nog pulsa i knädjup snö. Vintertätlpinnar är också en självklarhet. Annars behövs nog femtumsspikar för att få fast tältet i den frusna marken.

Snöskor kan vara ett alternativ istället för skidor. Damasker är en självklarhet. Spade finns ingen direkt anledning. Bivack blir ju svårt med nån decimeter snö.

Om man har en mil till utvägen, så slipper man svära över att man inte tog med skidorna, mer än en dag.

Storulvån kan kanske vara en bra startpunkt förutsatt att man tar sig fram på vägen, som snabbt blåser igen vid snödrev.
Vore kul med en rapport hur det gick sedan.
MVH, Mats, Umeå

fhi8848@hotmail.com (Per)

Gäst
sen höst / vinter i Keb

Har inte varit ute i Jämtlandsfjällen i november, men i Kebnekaisefjällen i mitten på oktober.

Fick pulsa ganska ordentligt i snö dom sista 2 dagarna och på högfjället var det halvemerdjup snö.

Jag tycker detta är den finsate tur jag någonsin gjort, 10 dagar totalt ensam utan att träffa på någon annan (förrutom två jägare sista dagen). Temperaturen föll till c:a -10 grader på natten och höll sig kring noll och någon minusgrad på dagen. Dock kändes det betydligt råare än på vintern. Jag hade inga speciella förstärkningsplagg med mig förrutom en extra fleece tröja. Nästa gång jag gör en sådan här tur hamnar dunjackan i ryggan!

Hade inga skidor eller snöskor med mig och klarade mig bra, fast då var jag medveten om att det kunde bli strapatsrikt emellanåt. Jag hade tält med mig och om du planerar stugboende, ta med vindsäcken!

Planerade heller inga långa vandringssträckor och gick som mest c:a 10 km på en dag.

Jag tog några fotografier under turen som finns på internet URL: http://www.jerberyd.com/gallery/kebnekaise/index2.htm

Lycka till!

Jämtlandsfjällen i november

Hej! Jag var på en tur i Jämtlandsfjällen i mitten av oktober, då var det så att man till stora delar kunde ha haft skidor. Uppe på fjället var det från ett par dm snö till "ljumskdjup".

I november ska man dock räkna med vinter, så skidor och vindsäck samt spade är väl att rekommendera, plus utrustning för vintertältning förstås! Jag ska själv iväg på en tur i slutet av november och då är det den utrustningen som gäller.

Tänk även på att inga fjällstugor är öppna i november, såsom t.ex. Sylarna. Vindskydden är dock alltid öppna.

Hoppas att du får en trevlig tur om du kommer iväg!

Anders

Gäst
Jämtlansfjällen i sena december

Jag har planerat en liknande tur, men veckan precis innan jul. Vad skall man vänta sig angående snödjup osv? Funderar på syltraversen, har någon lite tips om denna, vilken klätterutrustning krävs?
/Anders

per.ekegerd@swipnet.se (Per)

Gäst
Sällskap?

Har funderat på att ta en tur själv då. Vill du ha sällskap? Har inte varit ute på vintern tidigare civilt, men nu är skidutrustningen inhandlad...

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg