Jämtlands vandring: Stendalen eller Vålåstugorna???

Hej, vi planerar att göra följande vandring i mitten av Augusti i år. Är det någon som gått sträckan eller liknande sträcka/bättre sträcka i området?

Kan du/ni i så fall rekommendera Stendahlen stugorna eller Vålåstugorna som ett stopp mellan Vålådahlen och Gåsen.

Är det värt omvägen via fältjägaren. Har hört att stugan ligger mkt vackert eller är det att rekommendera att man istället vandrar till Kläppen och Ljungdalen?

1. Natt-tåg från Göteborg till Vålådahlen
2. Vålådahlen -Stendahlen eller Vålåstugorna 12 km
3. Stendahlen eller Vålåstugorna till Gåsen
4. Gåsen till Helags
5. Helags – Fältjägaren 12 km
6. Fältjägaren – Ramundberget 16 km – /Buss/tåg hem
7. Hemma

Många tack
Tina

Hej!

Ta gärna vägen över Fältjägaren, den ligger högt och med fin utsikt. Den enda "nackdelen" är att man ser den väldigt långt i förväg och den verkar knappast att komma närmare....

Vad gäller Stensdalen kontra Vålåstugorna, så kan det vara bättre att gå via Stensdalen om ni inte gillar att vada eftersom det finns ett vad vid utloppet av Härjångsjöarna. Detta kan vara lite besvärligt om det regnat eller snöat kraftigt.
Se http://www.stenfeldt.se/images/jamtland2008/j50201_jpg_view.htm

Bertil

tack för alla tips & råd :)

Ser verkligen fram emot att ta en tur på fjället till sommaren.
Förra året gick vi den "klassiska fyrkanten" Storulvån, Sylarna, Nedalshyttan , Storeikvollen och Blåhammaren. En fin tur det med fast det var besöks rekord första natten i Sylarsan fjäll station.

MVH
Tina

Lite hårda fakta:

Stensdalen
  • Sträckan från Vålådalen är ca 13 km och går till två tredjedelar nere i skogen
  • Stugplatsen ligger inbäddad i fjällbjörkskog (knottrikt tidigare under säsongen)
  • Stugplatsen har bastu
  • Sträckan till Gåsen är ca 14 km och går till största delen uppe på kalfjället. Det är motlut ända till sista kilometern och ganska kargt.

Vålåstugorna
  • Sträckan från Vålådalen är ca 18 km (OBS! inte 20 km) och går till hälften nere i skogen
  • Stugplatsen ligger öppet med vid utsikt
  • Stugplatsen saknar bastu, men har ett mycket trevligt naturligt badkar i närheten
  • Sträckan till Gåsen är ca 14 km och går helt och hållet uppe på kalfjället. Det är svagt motlut första hälften och sedan mer kännbart uppför på skrå, då det blir allt stenigare.

Själv skulle jag valt vägen om Vålåstugorna, men jag får nog betraktas som partisk såsom varandes före detta stugvärd på stället. Dock tycker jag att hela den vägen är något "vassare" än den via Stensdalen och Härjångsdalen är sannerligen en vacker upplevelse. Fotorapport från den sträckan finns här.

Däri avhandlas även det beryktade vadet, men vi tar det här också: jag kan verkligen inte begripa varför man valt att placera det markerade vadstället där det nu ligger! Blott ca 50 m uppströms -- alldeles vid själva utloppet ur den nedersta sjön -- är det riktigt enkelt. När jag gick förbi där i somras träffade jag ett par precis innan som hade gått lårdjupt över det markerade vadet (som såg ut precis som på Bertils bild), medan jag själv spatserade över utloppet i kängorna...

medhåll om vadet; utloppet du nämner är ren stengång. Jag gick 1997 då det var stark och snabb snösmältning efter en snörik vinter.

Oaktat bastun, så föredrar jag Stensdalen, om jag ska välja mellan de två stugorna. Utsikten mot lill-stensdalsfjället och med bäcken nedanför är riktigt meditativ.

2. Vålådahlen -Stendahlen eller Vålåstugorna 12 km
3. Stendahlen eller Vålåstugorna till Gåsen

Jag är en fullständig nybörjare vad kommer till fjällvandring men har fått blodad tand efter en vandring förra sommaren. Jag och min sambo båda sträckorna under punkt 3. Däremot inte uttala mig om sträckningen Vålådalen-Vålostugorna. Gåsen blev däremot en favorit och vi kommer återvända i år men även ta sylarna och helags denna gång.

Men i valet mellan att gå Stendalen-Gåsen och Vålåstugorna-Gåsen är det ett lätt val. Vålåstugorna-Gåsen slår Stendalen-Gåsen med hästlängder. Gåsen-Vålåstugorna var den intressantaste sträckan och eventuellt en vackraste på vår vandring. Den var däremot mer tidskrävande än vad vi först trodde och som någon ovan skriver så får ni visst motlut hela vägen.

Ang vadställe så fanns det förra året häckande fågelliv (jaktfalkar om jag minns rätt) att ta hänsyn till. Från andra sidan dalgången bjöds vi på ett vackert luftskådespel. Hör med stugvärdarna om vad som är att rekommendera/lämpligt för att minska ev störning och om det fortfarande är aktuellt.

Lycka till och hoppas du blir nöjd, oavsett val.

//MVH

bilden är ifrån sträckan gåsen-vålåstugorna

Bilagor

• dscn0919.jpg
    dscn0919.jpg
    89.1 KB · Visningar: 3,233
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DanielK Blött i Jämtlands-, Sarek-, Lapplandsfjällen v.28? Fjällvandring 3
NaturBoel Frågor om Jämtlands-/Härjedalsvandring i september Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg