kompaktkamera!
Tjenare Urban!
Jag tror mig förstå att du har kommit dithän i livet som jag själv gjorde för ca tio år se´n: Det är skönt att gå lätt packad...eeh, med lätt packning, och då är en bra kompakt en god idé. Jag sålde då en hel del Nikon-utrustning och det har jag aldrig ångrat, den blev i alla fall bara liggande hemma när man skulle ut på äventyr.
Jag har erfarenhet av både Contax och Leica, och jag finner båda väl värda pengarna. Båda har en suverän optik, och jag är rätt säker på att du kommer att finna att den tekniska kvalitén på bilderna är överlägsen den på dina Tamron-bilder.
Jag har en Contax T2 som jag släpat med överallt i 9 år, klättring, paddling, snowboardåkning, i jobbet, you name it. Det har den klarat med bravur, och den är, vill jag säga, mycket, mycket, bra, förutsatt att man tar hänsyn till dess begränsningar.
( Det går t ex inte att fotografera barn med den, när optiken har hittat ut till skärpeläget, ställt skärpan och sluligen exponerat filmen har dom hunnit in till grannen...m a o, håll kameran still hela tiden tills slutaren verkligen stängts. )
Hur som helst är det inga problem att dra upp ett dia på en 2-metersduk, förutsatt att du använder en finkornig film som Fuji Velvia. Jag brukar blanda med dia från Leica M6 och det är vanligtvis inga problem. Med Contax T2 och Leica Minilux kan du t ex ställa in bländaren manuellt, det går inte på Minilux Zoom vilket jag tycker är en nackdel, men det är ju klart, zoomen är ju bra att ha ibland...
Ricoh hör, som jag tycker, inte riktigt hemma i den här divisionen.
Nåväl, så tycker jag, hoppas att jag rört till det ordentligt för dej, det är kass när man måste välja...
Hälsningar Uffe