Jacka med hår på bröstet

Vadmal? Been there, done that.

Jag har faktiskt köpt två par oanvända m39-braller i vadmal på ÖB i Linköping, kostnad 25 kr styck, klippt upp dem och sytt en egen vadmalsjacka av tyget!

Kolla tönten på bilden nedan!

DSCN0918ab.jpg

Eller på http://hem.bredband.net/denhoganord2/tafjbildeormanipul/DSCN0944ab.jpg

Det jag kan komma på som nackdelar är väl att den är lite tyngre än en tunn polyestervindjacka (men varmare), samt att jag kan tänka mig att det tar dygn för den att torka om den blir genomsur. Jag fick alltså bära med mig ett regnställ också -> tyngre och mer packning.

Jag tror ändå att jag ska ha med mig den i år också.

Jag har funderat på att bara köpa en löparjacka (typ newline classic, eller newline anorak) och sedan ha en tjockare ulltröja under som mellanlager. Men den är lite kort i midjan och i halsen... Dock hade jag tänkt mig att jag då skulle kunna slippa regnstället...
[Ändrat av barre 2004-02-26 kl 02:53]

JACKVAL

Du vill ha en jacka har en stryktålig väv
Tål glöd hyfsat och är vattentät
Självklart skall du ha en äkta low-tech -Åke Nordin-
G-1000 ordentligt impregnerad Fjällräven jacka:

http://www.fjallraven.se/sv/products.htm
NIP JACKET, alt GUTULIA ANORAK

Tekniskt skuren jacka i G-1000®,
- Perfekt passform med maximal rörelsefrihet.
- Extra långa ärmar.
- Vattenavstötande material och med utmärkt ventilationsförmåga.
- Fast, justerbar huva.
- Två rymliga frontfickor.
- Två innerfickor.
- Ärmvidden är justerbar med kardborreband med extra grepp i gummi.
- Elastisk dragsko i nederkanten, midjan bak och huvan.gt

Lagom töntig

mvh
Steffe

oavsett!!

Först vill jag tacka Martin för att han höll ställningarna igår när jag hade loggat av för dagen.. Tack Martin för att du e där trots vissa elements påhopp och annat sattyg.. :)

Ett alternativ till spökskrivare är att vi varje morgon enligt en slumpgenerator byter konto med varandra, detta skulle skapa kaos, oreda och ångest bland övriga forumsurfare..

jörgen hellsten: Jag blev intresserad av din jacka, har du länk och så till mer fakta?

Huvudsaken är väl att herrarna ser till att anställa vikarierande skribenter, för den händelse ni någon gång skulle befinna er i den s.k. terrängen istället för framför datorn?

Åter till jackan.

Skulle man inte vilja kombinera material?

Mest utsatt för nederbörd är ju axlar, huva, och överarmar. Mest utsatt för gnistor och glöd är underarmar och framsida. Mest ventilationskrävande är kanske området kring armhålor och ryggen.

Jag överlämnar så åt herrar och damer hemmaproduktutveckare att konstruera en jacka som nyttjar rätt materal på rätt plats.

Varför inte bara dra tex en g-1000 skjorta från fjollräven över membranjackan. Effekten blir cirka som en av de dyrare fingervantarna i GT, icke vattentätt yttertyg men ett tätt membran under. G-1000 torkar ju även ljusår fortare än vadmal. Försvarets prylar kan väl även knappast kallas för grambesparande.

GustavOh; sa:
Jag överlämnar så åt herrar och damer hemmaproduktutveckare att konstruera en jacka som nyttjar rätt materal på rätt plats.

Det där tror jag är något som kommer mer och mer - det ser man ju redan idag med stretchpaneler här och slitförstärkningar där.

Till exempel kan man tänka sig en Paclitejacka med pertex istället för dragkedjor under armarna och 3-lagers-GT på slitytor och så vidare.

Vadmal blandat med Paclite vore skoj.

...

Vad gäller skribentrutinerna visade vi ju med all tydlighet att spökskriveriet fungerar. När någon av någon konstig anledning inte häckar framför sin dator så kan någon annan täcka upp dennes intresseområden.

Jag kan tänka mig att även ta på mig Raskesvens och Tigertämjarens inläggsförfattande, så att de kan ta chanserna att vara riktigt vassa när vi andra lägger upp klockrena straffsparkar för sodomiskämt.

Nordesjo; sa:
...Jag kan tänka mig att även ta på mig Raskesvens och Tigertämjarens inläggsförfattande, så att de kan ta chanserna att vara riktigt vassa när vi andra lägger upp klockrena straffsparkar för sodomiskämt.

Nä nu tycker jag du hårddrog det lite. Men kan inte du skriva klart mitt inlägg som spökskrivare alltså? Varsågod!

;)

/ G

Nordesjo; sa:
Jag kan tänka mig att även ta på mig Raskesvens och Tigertämjarens inläggsförfattande, så att de kan ta chanserna att vara riktigt vassa när vi andra lägger upp klockrena straffsparkar för sodomiskämt.

Den intellektuella nivån hade höjts till oanade höjder om du styrt upp de andra päjkarna oxå.. Jag kan personligen stå som referenskund om du vill!!

Jag var igår efter arbetet och tittade på en av de tidigare nämnda jackorna "Klättermusen NUNATAK ANORAK".. Den vart ju inte riktigt byggd för en karl, den fungerade inte över axlarna och var på tok för tajt runt armarna för min smak.. Anorak är inte heller för den delen min favoritkonstruktion..

Om det nu ändock skall vara en anorak byggd för en riktig karl så verkar det som om Moskoselkåta Tåpp jakt 5 med ärmhål är det vettigaste alternativet..

:)

FJS90-91; sa:
Om det nu ändock skall vara en anorak byggd för en riktig karl så verkar det som om Moskoselkåta Tåpp jakt 5 med ärmhål är det vettigaste alternativet..
Om man tittar på en Moskoselkåta så ser man att den är väldigt smal upp till och väldigt bred nertill. Din åsikt om en "riktig karl" är alltså: Inga axla, bred röv?

/Håkan

Men att köra med den gamla hederliga softshellprincipen* då:
65/35-jacka + regnjacka när det regnar?
Kan inte det funka, eller är det för bökigt?

*en Fjällrävenjacka är väl också mjukskal?

Nordesjo; sa:
*en Fjällrävenjacka är väl också mjukskal?

Det tyckte jag ocksâ en gâng i tiden i en trâd för länge sedan... men som kom herr Nordesjö med pekpinnen och klippte snabbt: Softshell ska ha STRETCH! OK, kunde hâlla med, ity sâ säljs ju faktiskt konceptet av de flesta fabrikanter..

Dock, nu säljer ju som bekannt Haglöfs tunna täckjackor sàsom varandes Softshell, samt kommer Herr N. farandes med ovan exklamation, varför förvirringen àter inträder...

Eller har spökskrivarna verkligen tagit över?? Var det egentligen FJS som skrev?

Mvh / Mats

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrbambocha Tarp på öppet fält. (Regn och blåst) Överlevnad 13
andersmossing Drev i sexton månader på Stilla havet Överlevnad 1
Grötintresserad Överleva på vilda växter Överlevnad 79
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
Ad0lf Ska ut i naturen på fiskeresa i en månad i sommar. Vad bör jag tänka på? Överlevnad 3
Hedin2 20 dagar på en öde ö Överlevnad 19
Tobias.Åsman kritik på vad jag tänkt ta med. Överlevnad 22
BadTaste Testa på livet på en öde ö... Överlevnad 10
sachsaren Ätbart på kalfjället? Överlevnad 5
Kalle G Överlevde 6 ökendygn på 4l H2O Överlevnad 1
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
marja Angårnde skavsår och comped (otrevlig bild på skavsår) Överlevnad 88
Hobbes73 Blodprovstagare och insulin på höjd/kyla? Överlevnad 2
kristofer_wallmark Survivorman - ny serie på Discovery Channel Överlevnad 17
mipert Ray Mears får en del skit här på utsidan, men min fyraåring säger: ”Jäj är duktig”... Överlevnad 23
Gabriel1985 Söker Överlevnads Serier & Filmer, tipsa på :) Överlevnad 33
sundstorm Vatten på "låglandet"? Överlevnad 7
blanck #Vilka psykiska påfrestningar har ni stött på?# Överlevnad 20
Schneeberger Vad tänder ni på? Överlevnad 65
CFFS Magsjuka på överlevnadsövning ! Överlevnad 14
sajberjohan Charcloth på svenska Överlevnad 4
-Patric- Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan Överlevnad 47
Rodluvan Leva på lite buljong + kolhydrat /dag Överlevnad 23
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Newlin Funderar på att skriva en bok ! Överlevnad 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg