Jacka med hår på bröstet

Re: re: arbetskläder för brandmän

jamo; sa:
Men de var bra, en kollega stod vid en större fotogen-brasa och märkte inte att hjälmkanten börjat smälta & jackans framsida börjat ändra färg från blå till brunbränd.. Och de var gjorda i Norge. :)

NEJ!!! fy, tvi inte från Norge.. Nu e jag lite lättviktsintresserad så arbetskläder känns lite tungt även om jag är en stadig päjk(läses fryntlig)..

tigertamjaren; sa:
Hupp, JAG är fallskärmsjägare och den skulle f_nimej duga för mig!

Men nu menade jag inte "fallskärmsjägare" som utbildningstitel med allt vad det kan tänkas innebära utan menade helt enkelt "Patric" när jag skrev "vår fallskämsjägare". Patric kan inte hjälpa var han tvingades göra lumpen :)

Han uttryckte att han inte ville ha en kort jacka. Säga vad man vill om As'terix-jackan, men täcker skinkorna gör den nog inte.
Ren omtanke från min sida, alltså, även om jag vet att "vår fallskärmsjägare" kan snacka för sig utan min hjälp.
[Ändrat av Nordesjo 2004-02-25 kl 16:37]

Nordesjo; sa:
Ren omtanke från min sida, alltså, även om jag vet att "vår fallskärmsjägare" kan snacka för sig utan min hjälp.

Martin! Jag tycker att du för min talan på ett ypperligt sätt i den här tråden, tack! Skulle jag själv välja någon som förde min talan så skulle jag nog fanken valt dig!!

Ni andra kan lyssna på Martin, jackan måste täcka rumpan annars så blir den kall och jag riskerar urinvägsinfektion..

:)

Hurdå? Martin förklara, urinvägsinfektion om man är kall om rumpan?
[/QUOTE]

Patric menar att eftersom han i hela frågeställningens inledning med eftertryck visade vad han tyckte om att midjekorta jackor är poppis igen så vill han att alla styr upp sin vht och ger förslag på jackor som INTE är midjekorta.

Inlägget om att bakterier kan ta sig in i hans urinblåsa för att han är kall om röven var vad ryssarna kallar "maskirovka".

Men gossar, vad håller ni på med? Ska jag börja föra Raskesvens talan här kanske, eller nån annans? Budgivning? Kom igen nu! ;)

Nog fanken hade för övrigt Putteponken sig själv att skylla för att han hamnade i KBG och inte i GBG exempelvis! Men jag ska kanske säga ni nu eftersom ni verkar vara ihopväxta. Och då plöstligt förstår jag varför man kan få urinvägsinfektion om jackan inte går ner där bak. För det är nämligen framme på Martin!

Hujja!

/ G

Nordesjo; sa:
tigertamjaren; sa:
Och då plöstligt förstår jag varför man kan få urinvägsinfektion om jackan inte går ner där bak. För det är nämligen framme på Martin!

Nu förstår jag inte vad du menar.
Kan ingen föra Gunnars talan så att han inte verkar helt tossig?
Om jag nu skulle våga mig på en översättning, vilket är något annat än att föra någons talan, menar nog tämjarn att under antagande att herrar Nordesjo och FJS är ihopvuxna ända mot ända, blir en kort bak för FJS en kort front för Nordesjo. Något ditåt.

Raskesven

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Diplomatstilen

FJS90-91; sa:
Raskesven; sa:
Vadmal är ett idag kraftigt underskattat material som lite i skymundan åter börjar göra entré, med hjälp av passform och design som är mer tilltalande än Kronans modell 58.

Raskesven

Ett lite försök att kiddnappa tebax min tråd från melodifestivaltokarna..

Om jag förstått detta rätt så är det rätt svårt att hitta en frilufsjacka som uppfyller mina krav på funktion..

Det finns arbetskläder för brandmän eller vadmal vilket jag inte är emot som ersättning till fleece och annan dynga. Vadmal e snyggare, tåligare och tuffare än plastmtrl!!
Det är just den önskade tåligheten, och då särskilt mot glöd och flammor, som ställer till det och minimerar urvalet när ett skal med även övriga gängse önskemål som vattentätt, lätt, kanske kondensgenomsläpp osv söks. Sak samma med många annars bra vinterhandskar, som ofta är i polyamid som smälter bara man närmar sig elden.

Nu brukar man för det mesta inte kombinera regn med eld, så det viktigaste kanske inte är att det vattentäta skalet är extra tåligt mot glöd, utan att mellanlagret är det. Ett plagg i stampad vadmal är så gott som vindtätt och det är tåligt. Det bästa kanske är ett vadmalsplagg som är tåligt mot bl.a. glöd, kombinerat med ett lätt vattentätt skal, som är tåligt mot vanligt mekaniskt slitage, men då inte behöver vara extra brandbeständigt?

Raskesven

Här máste visst budskapen nötas in genom upprepningsmetoden. Vi tar det fraan början (jag tager mig här friheten att áven jag föra Patricks talan):

SÖKES:
- Jacka
- Material: Vadmal inte saa dumt.. ÖK baade tekniskt och image-mässigt, samt fär att láttare integreras bland grannarna.
- Uppgift: skydda Patrik fraan att bli blöt samt kall om rumpan (han är rädd att fá urinvägsinfektion)
- Extras: Bör tála eldgivning
- Anmärkning: Karln är gammal soldat samt inte rädd att bli kallad tönt (förutom att bli kallad omvänd tönt, dvs. exempelvis sásom bärare av midjekort Asterix-jacka ("tänk att det finns gamla knekt-kollegor som sjunkit sá djupt...)

FINNES:
Alternativ 1:
Svenska armens jacka M/39:
Stor fördel: Täcker även den bredaste bakdel, samt klarar galant eldgivningen frán svenskt artilleri (fig 1):

uni_i_m_m1939_a.jpg

Alternativ 2:
Svenska armens jacka M/58.
Fördel:Framhäver pá ett elegant, diskret och dilpomatiskt, men ICKE fjamsigt och modernt, vis de manliga formerna (bröstkorgens välvning, midjans slimma form..).. klarar enligt uppgift inte bar gnistor etc., utan [aven kemisk och biologisk krigföring. (fig 2)

uni_i_m_m1958.jpg

Báda jackorna kan komplementeras med matchande byxor i liknande material och prestanda.

Mvh / mats

Vattentät och

Hej!

Har själv sedan 7-8 år tillbaka använt en jaktarjacka (även byxorna) med yttertyg av bomull/polyster (likn g1000-väv men tjockare. Jackan har ett Z-liner i Goretex. Jackan är i värmaste laget sommartid men fungerar bra övriga delen på året förutsatt att aktivitetsnivån är inte allt för hög. Vandra en hel septemberdag med ryggsäck fungerar, förutsatt att jackan behövs för vädret vind/regn/kyla. Är det varmare och upphåll räcker det med det man har under jackan! Min erfarenhet är att denna är vattentät och tål att användas i närheten av eld med allt vad detta innebär från att samla ved till att vara träffpunkt för gnistor. De flesta tillverkare av jaktarkläder har oftast ett sådant alternativ.

Raskesven; sa:
Nordesjo; sa:
Nu förstår jag inte vad du menar.
Kan ingen föra Gunnars talan så att han inte verkar helt tossig?
Om jag nu skulle våga mig på en översättning, vilket är något annat än att föra någons talan, menar nog tämjarn att under antagande att herrar Nordesjo och FJS är ihopvuxna ända mot ända, blir en kort bak för FJS en kort front för Nordesjo. Något ditåt.

Raskesven
Tamejtusan om inte Putte och Martin nu ändå är nåt på spåret, för tolkningen var på pricken gode Raskesven.

Kanske vi ska börja byta alias med varandra eftersom alla ändå vet vad alla andra har för åsikt? Skulle kunna gå så långt att vi hyrde in en stackare som fick sitta och skriva ALLA inlägg här på Utsidan medan vi verkliga kontrahenter i godan ro kunde sitta och gotta oss åt de välfunna forumleringar och ordfundighteter som vår spökskrivare har funnit åt oss...

Som sagt, på pricken!

/ G

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrbambocha Tarp på öppet fält. (Regn och blåst) Överlevnad 13
andersmossing Drev i sexton månader på Stilla havet Överlevnad 1
Grötintresserad Överleva på vilda växter Överlevnad 79
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
Ad0lf Ska ut i naturen på fiskeresa i en månad i sommar. Vad bör jag tänka på? Överlevnad 3
Hedin2 20 dagar på en öde ö Överlevnad 19
Tobias.Åsman kritik på vad jag tänkt ta med. Överlevnad 22
BadTaste Testa på livet på en öde ö... Överlevnad 10
sachsaren Ätbart på kalfjället? Överlevnad 5
Kalle G Överlevde 6 ökendygn på 4l H2O Överlevnad 1
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
marja Angårnde skavsår och comped (otrevlig bild på skavsår) Överlevnad 88
Hobbes73 Blodprovstagare och insulin på höjd/kyla? Överlevnad 2
kristofer_wallmark Survivorman - ny serie på Discovery Channel Överlevnad 17
mipert Ray Mears får en del skit här på utsidan, men min fyraåring säger: ”Jäj är duktig”... Överlevnad 23
Gabriel1985 Söker Överlevnads Serier & Filmer, tipsa på :) Överlevnad 33
sundstorm Vatten på "låglandet"? Överlevnad 7
blanck #Vilka psykiska påfrestningar har ni stött på?# Överlevnad 20
Schneeberger Vad tänder ni på? Överlevnad 65
CFFS Magsjuka på överlevnadsövning ! Överlevnad 14
sajberjohan Charcloth på svenska Överlevnad 4
-Patric- Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan Överlevnad 47
Rodluvan Leva på lite buljong + kolhydrat /dag Överlevnad 23
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Newlin Funderar på att skriva en bok ! Överlevnad 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg