Jacka med hår på bröstet

sajberjohan; sa:
ITAB´s jacka forest kanske kan vara ett vettigt alternativ

Men den är inte vattentät, vilket var ett av kraven.
Kanske är lösningen med en lätt och tunn regnjacka som kompletterar en mjuk, stark och rivtålig vindjacka ett alternativ? Eller blir det för bökigt?

Itab-jacka + Marmot Precip till exempel.

Re: Diplomatstilen

tigertamjaren; sa:
Inte mer Itab nu boys!
Nä, stick ut i busken med stil: Arc´Teryx Diplomat ST är en skapelse av tovad ull och (jo för böveln) Windstopper som på klassiskt vis är gjord för såväl kåta som ambassad! Kan det bli bättre?

Mmmm... Diplomat...
Ett alldeles fantastiskt vackert plagg. Har sneglat på en sån ett tag. Den dagen jag plötsligt får fyra tusenlappar över för att köpa ett mysplagg slår jag till. Tills dess får min nyinköpta Everest-vindfleece för 700 duga. Den är faktiskt inte så långt ifån, stillmässigt. Men inte heller det ser jag som ett friluftsplagg, utan som ett fritidsplagg.

Men åter till ämnet: en Diplomat är väl inget redigt friluftsplagg? Midjekort och utan huva...

Martin, nu blir jag alldeles konfunderad här.

Vad tusan är det som händer?!! Här har jag, Windstopperfleecens främste företrädare (ihop med Raskesven), gått och köpt en ofodrad softshelljacka UTAN MEMBRAN från just nämnda leverantör (Arc´Teryx)! I samma veva går en av mina allra hårdaste motståndare i Windstopperdebatten (mannen med WS-ollen) och inhandlar en windstoppermembranfleecejacka (nåt åt det hållet i alla fall, jäkla långt ord!)! Har världen vänts på ända idag? Lever vi i en ny skön värld?

/ G

Eftersom jag bojkottar Norska produkter så är dom utom tävlan.. Taigan verkar klart intressant! Annars så är ju Tigerns lyx-ylletröja fanatisk! Tror iofs att jag kan få en handgjord vadmalströja för dom pengarna istället för pop-märket arcterryxzcft.

:)

tigertamjaren; sa:
Martin, nu blir jag alldeles konfunderad här.
Vad tusan är det som händer?!!

Ha!
Din konfundering bygger på två missförstånd.
Jag ska bli tydligare:

1. Du tror kanske att jag är motståndare till ALLA vindmembran.

Jag är rabiat motståndare till vindmembran i kläder vars yttertyg REDAN ÄR VINDTÄTT. I fleece har jag inget jättemotstånd mot det (förutom att det naturligtvis inte är helsmart att placera membranet så att varmluften i fleecens yttre delar kyls ner ändå, att det är dyrt och att jag tror att man kan väva fleece tät utan membran, men det är småsaker)

2. Du tror kanske att Everesttröjan är ett friluftplagg.

Vindfleecen från Everest (eller från As'terix) ser jag inte som något friluftsplagg. Därför faller det utanför diskussionen, precis som de bomullskallingar, jeans och mockadojjor jag har på mig just nu. Jag skulle aldrig klä mig så i naturen.
Tröjan/jackan är riktigt snygg, mer än en tusing billigare än tex Haglöfs (3 tusingar billigare än As'terix) och kommer att användas som avspänt vardagsplagg. Djurgårdsromenader, Gotlandsvintrar, Pripps Blå och hela paketet.

Närmare fjällen och naturen än slalombacken och Djurgårdspromenad kommer tröjan inte.

Re: Vadmal

thureb; sa:
Vill du komma rimligt billigt undan så kan du köpa M-58 på överskott men viss risk för töntlook.

Vattentät och gnisttålig klarar nog annars bara en rejäl presenning.

Thure

Jag tror personligen att Thure är pà rátt spâr: M/58 ska ju klara allt utom en direkträff av vátebomb (pà lite längre hâll: fäll upp kragen och ned med hjälmduken, sâ är saken biff).

Annars kan man ju som sagt sy upp en poncho i presenning.

Tönt-looken är nog inget problem för Putte (dubbelt omvänd töntstämpel är ju just hans signum).

Mvh / Mats

FJS90-91; sa:
Eftersom jag bojkottar Norska produkter så är dom utom tävlan.. Taigan verkar klart intressant! Annars så är ju Tigerns lyx-ylletröja fanatisk! Tror iofs att jag kan få en handgjord vadmalströja för dom pengarna istället för pop-märket arcterryxzcft.

:)
Företaget "Recover" ( http://www.re-cover.nu/index1.html ) säljer handgjorda skjortor/tröjor i vadmal, för under 2000 kr. Två exempel:

archipelago0.jpg
articskua0.jpg

Själv är jag allt mer frestad att slå till på den vänstra "Archipelago" ovan.

Raskesven

Huh?

Vad hände med huggarblusen??

Fabrikat med flamskydd:
Taiga, NOKE, Björnkläder, PUVAB, Snickers, Tranemo samt några till. Dock rör det sig då om arbetskläder, svårt att få till friluftslooken. En del av ovanstående är rent dåligt vattenmotståndiga.

Nä, köp vadmal från Harrys arbetskläder i Kinna, sy sen upp en riktig jacka enligt dina önskemål.

/BAX

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrbambocha Tarp på öppet fält. (Regn och blåst) Överlevnad 13
andersmossing Drev i sexton månader på Stilla havet Överlevnad 1
Grötintresserad Överleva på vilda växter Överlevnad 79
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
Ad0lf Ska ut i naturen på fiskeresa i en månad i sommar. Vad bör jag tänka på? Överlevnad 3
Hedin2 20 dagar på en öde ö Överlevnad 19
Tobias.Åsman kritik på vad jag tänkt ta med. Överlevnad 22
BadTaste Testa på livet på en öde ö... Överlevnad 10
sachsaren Ätbart på kalfjället? Överlevnad 5
Kalle G Överlevde 6 ökendygn på 4l H2O Överlevnad 1
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
marja Angårnde skavsår och comped (otrevlig bild på skavsår) Överlevnad 88
Hobbes73 Blodprovstagare och insulin på höjd/kyla? Överlevnad 2
kristofer_wallmark Survivorman - ny serie på Discovery Channel Överlevnad 17
mipert Ray Mears får en del skit här på utsidan, men min fyraåring säger: ”Jäj är duktig”... Överlevnad 23
Gabriel1985 Söker Överlevnads Serier & Filmer, tipsa på :) Överlevnad 33
sundstorm Vatten på "låglandet"? Överlevnad 7
blanck #Vilka psykiska påfrestningar har ni stött på?# Överlevnad 20
Schneeberger Vad tänder ni på? Överlevnad 65
CFFS Magsjuka på överlevnadsövning ! Överlevnad 14
sajberjohan Charcloth på svenska Överlevnad 4
-Patric- Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan Överlevnad 47
Rodluvan Leva på lite buljong + kolhydrat /dag Överlevnad 23
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Newlin Funderar på att skriva en bok ! Överlevnad 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg