• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

ivägkörd från en grusväg.

Blev iväg körd från en privat grusväg. Missade den dolda ej motortrafik skylten! Nu undrar jag vart man ska vända sig för att få reda på vem som äger en enskild väg, samt om personen har bidrag för den. För om ägaren har bidrag från staten får man väl köra på den med bil? Har för mig jag läste något om detta här på forumet. Och, måste inte vägskylt vara placerat på den sida man kör, och inte motsatta? Kan man kolla upp om en skylt är "äkta"?
 
Senast ändrad:
Om en väg är privat har ägaren all rätt att förbjuda motortrafik, en vägbom om han så önskar. Allemansrätten ger dig dock till rätten att gå på hans väg.

Men det där med bidrag från staten har jag inte en susning om...

//A
 
Du får åka på en enskild väg, då denna sponsras av stat/kommun, en enskild väg kan sakna skyltar men får inte ha en skylt om fordonstrafik förbjuden, så du lär ha varit på en privat väg om någon har haft skylt och lyckats få dej bort från den.

Vägen ligger ju på en fastighet/samfällighet, detta kan din kommun svara på och sedan kan Skatteverket svara på vem som äger fastigheten.,

http://sv.wikipedia.org/wiki/Enskild_väg
 
Oftast blir man dock inte ivägkörd! I varje fall inte om man har rimliga skäl att köra där. När barnen var små körde vi ofta på "förbjudna" vägar - de var enda sättet att nå delar av Sörmlandsleden. Med två barn i bärålder och dagturspackning för fem personer blev vi glatt framvinkade. Med ryggtrasig mormor i bilen får vi även låna bomnycklar! Vi undviker dock att ge oss ut under vissa jakttider eftersom vi vet att ägarna "säljer jakt" och vi vill inte störa i onödan. Lycka till!
 
Av det första inlägget tycker jag det verkar som om frågeställaren förstått detta med att enskilda vägar kan vara delfinansierade med kommunala eller statliga medel, och att man i det läget inte får ha bom eller skylt.
Ett ställe där det ska gå att kolla vilka vägar som är vad är på länken nedan; jag fick dock inte riktigt snurr på kartan.


http://www.vv.se/vagarna/Vagnatet/Information-om-vagar-via-karta/

Kartan fungerar i Explorer (Staten är ju storkonsument hos Micro$soft). Om man sedan klickar på "Väghållare" och sedan klickar på information (i högst upp), så kan man få reda på all information om alla enskilda vägar.
 
Nu hoppade kartan igång för mig också, det var väl bara nån tillfällig störning tidigare.

Dock finns bara kategorierna statlig, kommunal samt enskild väg.

E4 är t ex statlig och gatorna i en stad kommunala. De enskilda visades bara som enskilda, men det finns som redan konstaterats inledningsvis olika delfinansierade enskilda vägar... Tyvärr verkar den infon saknas.