ITAB's Jacka Windbreaker soft?

olle11; sa:
Den gode Nordesjö brukar exemplevis berätta för oss att det finns toppenfina (i vissa avseenden bättre) grejer med prislappar som inte är i närheten av "prisledarna"! Martin, vad heter de nu igen då..

:)
Jag gissar att du menar de Toray-membran som Everest ibland använder; Dermizax och Entrant. Enligt det därna amerikanska labbtestet är Entrant bättre än Gore XCR och bara snäppet efter Event. Everests "TCS water 20000" är till exempel Dermizax, till ett förbaskat bra pris.
Men det handlar ju om skaljackor - när det kommer till vindfleece vet jag inte vad Everest använder. Har själv en vindfleece från Everest som är perfekt till utförsåkning och stadsanvändning, men någon eventuell andning är inget som jag märkt så mycket av.

Jag hoppar vidare på min käpphäst som säger att just vattentäta plastmembran kanske inte är det smartaste valet när man ska göra grejer vindtäta. Det går ju lika bra att väva lite tätare bara.

Nordesjö; sa:
Jag hoppar vidare på min käpphäst som säger att just vattentäta plastmembran kanske inte är det smartaste valet när man ska göra grejer vindtäta. Det går ju lika bra att väva lite tätare bara.

Precis, det tycker jag var ett ovanligt bra uttalande av vâr vän av membran med outalbara namn.... och sen har vi ju även det här med polyvalensen att betänka.

Malindo; sa:
och sen har vi ju även det här med polyvalensen att betänka.

Coorectamundo! Och då är det ju termojackor som regerar. Skjorta + termojacka + lätt regnjacka så är du polyvalent som en snickarmurarrörmokare, med en TOTAL klädvikt för samtliga överkroppskläder på 870 gram och vindtät in på bara skinnet.

Mja,

termojackor är ju inte 100% polyvalenta..

skulle snarare sága att med en kombination bestàende av:

- kroppsnära lager
- förstärkningsplagg
- ultralight vindjacka (utan foder, se bild)
- regnjacka

sâ är är ett ännu längre steg mot den ultimata komfort-polyvalensen uppnâtt.

V5600303_200.jpg.jpg

[Ändrat av Malindo 2005-08-26 kl 10:29]

Fyra lager? Nej, vet du vad.

Malindo; sa:
- kroppsnära lager
- förstärkningsplagg
- ultralight vindjacka (utan foder, se bild)
- regnjacka

Njae... varför använda ultralätt vindjacka när skjortan redan har samma egenskaper?

69801123.jpg

Om det inte regnar när man rör på sig är man ju varm i skjorta ner till flera minusgrader. Om det regnar har man regnjackan. Något mellanting behöver jag inte.

(Men det är klart att det är fränt med ultralätta vindjackor! :))

Gode tjatobert,

betänk nu att vi talar komfort-polyvalens.

Vad är polyvalentast:

A:en termojacka med fast foder,

B: ett förstärkningsplagg (beroende pà àrstid, kanske en 100 fleece, en 200 fleece, en ull-tröja etc etc) + och en ultralátt vindjacka utan foder?

Jag bara undrar.

Noll gram är lättare än ultralätt.

Malindo; sa:

Undra inte mer - jag har ju svaret! :)
Det spelar ingen roll hur ultralätt din vindjacka är så länge den väger över exakt noll. Som min.
Ett plagg vars enda uppgift är att stoppa vind är ju väldigt, väldigt ...monovalent.

Jag har inga förhoppningar om att få sista ordet i det här, men vi kanske ska släppa vår trådkapning nu, innan vi flyger in i nån skyskrapa... ;)

Jag anser inte detta vara en trâdkapning, utan lite grädde pà moset, och fortsátter dárför:

eftersom herrn inte verkat förstà att vi talar komfort-polyvalens, och inte gram-jakt, spetsar jag med följande information:

- din skjorta är tydligen helt vindtát.. blir inte det ganska svettigt nár det ár varmt och jákligt och man slápar fötterna efter sig i dammet? Det gâr ju liksom inte att ta bort den vindtáta egenskaperna..

- mitt kroppsnára plagg är inte det minsta vindtátt, och dárför svalt och behagligt i vármen....

A: och se, nu blir det visst lite blàsigt: jamen dà, och först dà, halar vi fram den ultralätta vindjackan och tar pâ över det kroppsnára plagget. Eftersom den inte har nâgot foder, utan enbart stoppar vind, blir det heller inte varmt och svettigt.

B: men, se .. nu blir det visst lite kallt och ruggigt: dà kan vi sátta pà förstärkningsgplagget ovanfór det kroppsnára plagget.. genast lite varmare, men eftersom vi inte har vindjackan pâ andas det riktigt bra.

C: Men, se jag tror vi tar rast och vila: pâ med förstärknisgplagg och vindjacka, sâ behàller vi vármen finemangs.

D:.. etc., i en oándlig kombinations-uppfinningskedom - dessutom upphöjd i kvadrat tack vare de oändliga materialvals-möjligheter hos de kroppsnära- och förstärknings-plaggen som de olika ârtsiderna kräva - helt ouppnâelig för den stackars mannen med sin vindtäta skjorta och fodrade termojacka (eller WS)

Detta är vad vi kort och gott kallar komfort-polyvalens.

vacaciones_verano_2005_018.jpg

PS: Ta mig tusan om inte min ultralátta vindjacka väger 0 gram?
[Ändrat av Malindo 2005-08-26 kl 15:46]

Malindo; sa:
.....
- din skjorta är tydligen helt vindtát.. blir inte det ganska svettigt nár det ár varmt och jákligt och man slápar fötterna efter sig i dammet? Det gâr ju liksom inte att ta bort den vindtáta egenskaperna..

- mitt kroppsnára plagg är inte det minsta vindtátt, och dárför svalt och behagligt i vármen....

A: och se, nu blir det visst lite blàsigt: jamen dà, och först dà, halar vi fram den ultralätta vindjackan och tar pâ över det kroppsnára plagget. Eftersom den inte har nâgot foder, utan enbart stoppar vind, blir det heller inte varmt och svettigt.

B: men, se .. nu blir det visst lite kallt och ruggigt: dà kan vi sátta pà förstärkningsgplagget ovanfór det kroppsnára plagget.. genast lite varmare, men eftersom vi inte har vindjackan pâ andas det riktigt bra.

C: Men, se jag tror vi tar rast och vila: pâ med förstärknisgplagg och vindjacka, sâ behàller vi vármen finemangs.

D:.. etc., i en oándlig kombinations-uppfinningskedom - dessutom upphöjd i kvadrat tack vare de oändliga materialvals-möjligheter hos de kroppsnära- och förstärknings-plaggen som de olika ârtsiderna kräva - helt ouppnâelig för den stackars mannen med sin vindtäta skjorta och fodrade termojacka (eller WS)

Detta är vad vi kort och gott kallar komfort-polyvalens.
Några synpunkter;-)

-En vindtät skjorta kavlas ärmarna lätt upp på, och ännu lättare öppnas den upp, så de vindtäta egenskaperna åtgärdas lätt.

-en skjorta är inte lika kroppsnära som en tröja, så därför känns den luftig och skön, dessutom myggtät där den är stängd, till skillnad mot en tunn underställströja.

A. Skjortan vindtät- behöver inte hala fram en vindjacka.

B. Här kommer det lilla minuset för skjortan, det enda. Kan få dra på sig t.ex GT-jacka om det inte räcker att förstärka med snusnäsduk i halsen och knäppa igen skjortan. Men det ska bli bra kallt och ruggigt utan vind för att det ska bli kallt under vandring med rygga.

C. Fint att kunna välja mellan t.ex en skön WS-fleeece och en GT-jacka.

D. Poängen med kombinationen skjorta, WS-fleece eller termojacka och GT-jacka är ett plagg mindre än kombinationen tunn tröja, förstärkningtröja, vindjacka och regnjacka. Men gamla tiders polyvalenta kombination med t.ex en WS-fleece uppdelad i två plagg, vindskal och värmeplagg, fungerar ju den med.

Det finns en del gamla trådar i ämnet;)

Raskesven

Min multivalenta lösning kommer hädanefter att vara underställ, vindtät termojacka (med syntetfyllning) och regnjacka. På överkroppen ger detta ca 150 + 400 + 300 g, och då har man täckt in allt utom eldstormar. Till råga på allt är denna kombination inte ens ultradyr.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
MarkusF Itab Kläder 38
Gråbuse ITAB vandringsbyxa Kläder 12
Askel Regnjacka likt Itab Packaway Kläder 22
xblp Typ ITAB - fast för barn? Kläder 6
Aleks_T ITAB-byx ersättare! Kläder 17
superc0ntra Itab Hunting Anorak, nån som använt Kläder 10
tomiso Någon som testat T&P Pro Shell (ITAB) Kläder 14
axeman99 Itab fjeld eller fjeld light Kläder 4
waltruz Marmot precip vs itab packaway regnbyxor Kläder 18
melon ITAB Explorer? Kläder 1
mörtkungen Itab: Väst Thermal och regnrock Kläder 1
magnusma Itab Fjeld Kläder 14
Hejnrik ITAB Micro Puff Jacket, varm och prisvärd? Kläder 14
joask202 ITAB nyheter Kläder 6
avslutatmedlemskap160620 Itab Kläder 7
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
periskop Byxor: Fjällräven eller Itab Kläder 8
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
Foss ITAB vindblus OCH regnställ? Kläder 8
metrotiger ITAB, Skaljacka T&P Lazer Kläder 3
PetNor ITAB's Traveller byxa Kläder 15
magnusma Itab`s eskimo Kläder 1
Mr Doderhult jackor från itab! Kläder 7
xtrem REA på Itab Kläder 0
toas Erfarenheter från Itab? Kläder 7
Joakim Ambrosson ITAB Action T-shirt Kläder 11
brigas ITAB packaway damstolekar Kläder 2
Martin Fjäderlätt Itab Packaway - kass efter 2 år? Kläder 25
janåkes Kvaliteten på ITAB-produkter? Kläder 50
xyzxyz Passform ITAB Kläder 4
GJMC ITAB Packaway regnbyxor - fotöppning Kläder 9
ollefisk ITAB T&P All-Season Kläder 2
Viberg Rea på ITAB Windbreaker väst Kläder 0
joask202 Erfarenheter av ITAB dunparkas el. liknande? Kläder 7
dennis_h ITAB och storlekar Kläder 11
sajberjohan ITAB´s kläder Kläder 76
ceciliaw ITAB? Kläder 5
Brune Vita prickar på jacka efter tvätt Kläder 4
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg