Itab Packaway - kass efter 2 år?

Ni som har Packaway - hur bra håller det i längden?

För ett par år sedan köpte jag ett Itab Packaway - det perfekta regnplagget verkade det som.
Sitter fint, väger noll, fritt från fluff, är snyggt och kostar lite.

Har använt det ganska mycket (min 3L-Tierra förpassades till lådan för skidkläder), men inga långturer eller i långvarigt regn. Ett ganska milt nötande med andra ord.

Eftersom jag tyckte att tyget började ta åt sig fukt, och eftersom den luktade skog, bestämde jag mig för att tvätta och återimpregnera.
Häromdagen tvättade jag jackan (med vanligt tvättmedel) och baljimpregnerade med Nikwax, varianten för membranplagg.

Resultat: regn pärlar av i någon minut, sen suger tyget som bara attan. Blev dessutom blöt på tröjärmarna (med stor sannolikhet inte svett, men det kräver ett duschtest för att bekräfta).
Vid samma tillfälle hade jag ett par 6 år gamla Paclitebyxor från Tierra, som inte hade några som helst problem med att stöta bort regn från yttertyget.

Vad säger ni som äger egna jackor?
Är det här den perfekta regnjackan... så länge det inte regnar?
Eller är det så här illa det går när man tvättar med vanligt tvättmedel?

(Jag ska göra ett nytt försök och tvätta med texmextvättmedel och impregnera om. Återkommer med den pucken.)

Tvättmedel och tvättmedel skiljer sig rätt mycket åt. Den som tror att tvättflingorna försvinner från textilen efter tvätt och fem sköljar skall nog börja fundera. De flesta tvättmedel lämnar både det ena och det andra i textilerna. Min erfarenhet av laminatsyntettexilier som alla belagda plagg är tyder på att snällt, milt tvättmedel räcker länge, impregnera medan plagget är vått, stryk med svag värme. Själv har jag även vissa misstankar mot tvättvattnet! Men det är överkurs.

Go tur

Per Ö; sa:
Eller så har du just hittat förklaringen till prisskillnaden, vad vet jag ;-)
Vore ju synd. Min Marmot PreCip har börjat få nötningar i nacken (har diskuterats i annan tråd) efter 4 säsonger, men den är förstås rätt flitigt använd. Dessutom luktar den gammal fisk (bl a) och skulle nog må bra av en tvätt. Får nog ta tvåltvättmedel i homeopatiska doser så jag inte tappar tron på den jackan också...

Nött Marmot Precip

Min precip-jacka är bara två år,flitigt använd,packas upp och packas ner ofta.
Såg igår att just i sömmen i nacken till huvan är laminatet avnött på flera ställen.Ingen annanstans på jackan.
Vet ej om det kommer att betyda så mycket för tätheten totalt,men nog är det lite dåligt..

Nordesjö; sa:
Ni som har Packaway - hur bra håller det i längden?
-----------------------------------
Vad säger ni som äger egna jackor?
Är det här den perfekta regnjackan... så länge det inte regnar?
Eller är det så här illa det går när man tvättar med vanligt tvättmedel?
-------------------------------
-

Hej,
Mitt Packaway ställ är tvättat men inte återimpregnerat.
Min fru hade i sommras ett alldeles nytt och jag mitt gamla. Det syntes en klar skillnad på vattenupptagningen, men både min jacka och byxa höll tätt. Men vi noterade att fickorna inte höll tätt, varken på det nya stället eller det gamla. Jag har tidigare inte haft något i fickorna men det hade jag i år.
Perfekta regnjackan......så länge det inte regnar?
Nej, det tycker jag inte. För mig är den tillräckligt bra för sitt pris, men förvara inte något som ej tål väta i fickorna. Som "Wind Stopper" har den fungerat alla tiders för mig.
Hur den håller i längden vet jag inte. Fick en reva i byxan förra sommaren, men det tror jag man kan få även på en dyrare byxa/jacka.
Ett viktigt tillägg: Jag tror du Martin har använt din jacka mycket mer än jag har använt min. Jag har använt min nästan uteslutande på fjällvandringar.

/ Bertil

Låter som sagt som ditt tvättmedel lämnat lite otrevliga rester. Jag använder alltid Nikwax Loft Tech Wash för att tvätta och sedan impregniera med Nikwax WX Wash In. Torktumla efter detta och plagget blir betydligt bättre gällande vattenavstötning. Vanligt tvättmedel skulle jag inte vilja utsätta några av mina membranplagg för (helst inga alls men det är tyvärr en kostnadsfråga...).

langby; sa:
Låter som sagt som ditt tvättmedel lämnat lite otrevliga rester. Jag använder alltid Nikwax Loft Tech Wash för att tvätta och sedan impregniera med Nikwax WX Wash In. Torktumla efter detta och plagget blir betydligt bättre gällande vattenavstötning. Vanligt tvättmedel skulle jag inte vilja utsätta några av mina membranplagg för (helst inga alls men det är tyvärr en kostnadsfråga...).
Många verkar rekommendera specialtvättmedel för alla plagg i gore-tex och liknande material, jag har dock ingen aning om varför. På Gores hemsida lyckas jag inte heller hitta någon varning mot att använda vanligt tvättmedel.

http://www.gore-tex.com/webapp/wcs/...001&catalogId=10001&langId=-1&productId=10087
Det enda som uttryckligen står är "Powder or liquid detergent. No fabric softener. ".

Jag har i flera års tid tvättat mina gtx-kläder med en liten dos vanligt tvättmedel, och har inte märkt några negativa effekter av detta. Däremot har jag sett till att undvika impregnering som tvättas in, och istället använt sprej-impregnering. Vanligt tvättmedel, torktumling samt sprej-impregnering är de råd jag fått när jag köpt mina gtx-plagg. Vad gäller impregneringen står det på Gores hemsida att läsa "We do not recommend wash-in treatments". Varför impregnera insidan av plaggen?

[Ändrat av JonathanW 2006-08-23 kl 19:11]

Nordesjö; sa:
Blev dessutom blöt på tröjärmarna (med stor sannolikhet inte svett, men det kräver ett duschtest för att bekräfta).
Det är formodligen en bra idé. Låter konstigt om den skulle läcka just där tycker jag, dessutom på båda sidorna. Tröjärmarna blir lätt blöta om man t ex går och håller i axelbanden på ryggsäcken eller pysslar med annat i över armbågs-höjd. Sånt man kanske inte alltid tänker på att man gör.

Annars tror jag att byxor inte är lika utsatta för regn som jackor, därav lättare att stöta bort vatten. Men samtidigt tycker jag det verkar det lite ojuste att jämföra marknadens billigaste lättviktsjacka med en 3L-jacka av känt märke.

Ja ja .. men varför tvätta ITAB kläder? Det är bara att använda dom tills de går sönder och köpa nya! Di är ju så billiga!

Nu har jag en Bergans jacka med Dermizax och den skall tvättas i 30°C. Plagget skall inte impregneras utan strykas 111-120°C eller tumlas i 10 min.

Som alltid RFM ... kanske även på ITAB kläder?

Reklamera!

Om jag vore er (Syftar på Brigas och Strykarräven)skulle jag absolut reklamera din Precipjacka. Det gjorde jag, utan kvitto och efter mer än två år. Jag hade precis samma problem (membranet flagnade som gammal målafärg i nacken) och fick tillgodokvitto på playground. Mycket bra hanterat tycker jag! Nu har jag en 3-lagers Marmot Shadow jacket, vilket är den bästa jacka jag haft! Det är helt klart värt att lägga de där extra slantarna och därmed ha en och samma jacka både på skid-, skridsko-, vandrings-, och stadsturen. Jackor som har påmålade membran (typ precip och packway) är inte lika slittåliga och är dessutom inte speciellt mycket lättare än moderna trelagersplagg.

vänliga hälsningar

Björn Nilsson

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Askel Regnjacka likt Itab Packaway Kläder 22
waltruz Marmot precip vs itab packaway regnbyxor Kläder 18
brigas ITAB packaway damstolekar Kläder 2
GJMC ITAB Packaway regnbyxor - fotöppning Kläder 9
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
MarkusF Itab Kläder 38
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
Gråbuse ITAB vandringsbyxa Kläder 12
xblp Typ ITAB - fast för barn? Kläder 6
Aleks_T ITAB-byx ersättare! Kläder 17
superc0ntra Itab Hunting Anorak, nån som använt Kläder 10
tomiso Någon som testat T&P Pro Shell (ITAB) Kläder 14
axeman99 Itab fjeld eller fjeld light Kläder 4
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
melon ITAB Explorer? Kläder 1
mörtkungen Itab: Väst Thermal och regnrock Kläder 1
magnusma Itab Fjeld Kläder 14
Hejnrik ITAB Micro Puff Jacket, varm och prisvärd? Kläder 14
joask202 ITAB nyheter Kläder 6
avslutatmedlemskap160620 Itab Kläder 7
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
periskop Byxor: Fjällräven eller Itab Kläder 8
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
Foss ITAB vindblus OCH regnställ? Kläder 8
metrotiger ITAB, Skaljacka T&P Lazer Kläder 3
PetNor ITAB's Traveller byxa Kläder 15
magnusma Itab`s eskimo Kläder 1
Mr Doderhult jackor från itab! Kläder 7
xtrem REA på Itab Kläder 0
toas Erfarenheter från Itab? Kläder 7
Joakim Ambrosson ITAB Action T-shirt Kläder 11
janåkes Kvaliteten på ITAB-produkter? Kläder 50
xyzxyz Passform ITAB Kläder 4
ollefisk ITAB T&P All-Season Kläder 2
Viberg Rea på ITAB Windbreaker väst Kläder 0
joask202 Erfarenheter av ITAB dunparkas el. liknande? Kläder 7
dennis_h ITAB och storlekar Kläder 11
sajberjohan ITAB´s kläder Kläder 76
ceciliaw ITAB? Kläder 5
Skogskungen "Packaway" regnställ från Ica Maxi. Kläder 3
Ebbe.swe Fjällräven kass? Upplysning sökes. Kläder 53

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg