Isyxor och stegjärn

Hej, har funderingar på ett par isyxor av modell Kong Iperlight, finns hos Northstar.se. Lätt och fin, 360g väger en 50cm.
Men, den stora frågan är ju hur lång man ska ha?
Kommer använda den till skidalpinism, inga svåra klättringar utan som hjälpmedel när det är isigt och brant.
Behöver även tips på lämpliga stegjärn till vanliga alpinpjäxor.

/Daniel
[Ändrat av Wisentdual 2007-01-01 kl 19:54]

Längden på yxorna är mest en smaksak. Ju längre yxa desto mer upprätt kan du gå. Nackdelen med en lång yxa är att den blir lång då den är fäst på säcken oxå. Jag använder en av mina 50 cm långa (klätter)ísyxor vid skidbestigningar och är nöjd med dessa. Se upp för bakändan på yxan då den sitter fäst på ryggsäcken så att du inte får den i nacken vid en av klotning.

Vad det gäller stegjärn så brukar de flesta passa på alpina turpjäxor. Jag använder mina klätterstegjärn. Vandringsjärn är billiga, klätterjärn är dyra.

Lycka till!

Wisentdual; sa:
Men, den stora frågan är ju hur lång man ska ha?
Kommer använda den till skidalpinism, inga svåra klättringar utan som hjälpmedel när det är isigt och brant.
Behöver även tips på lämpliga stegjärn till vanliga alpinpjäxor.

50-60 cm är lagom. 50 är skönt om det är brant och hårt, tar mindre plats i/på ryggan och är lättare att köra ner i snön. 60 sitter bättre i snön, speciellt om det är lösare.

Stegjärn. Som sagt, allt passar, men köp ett par med snabbfäste, det brukar sitta bäst på (rando/tele) skidpjäxor. Remjärn går även att sätta på kängor, men tar mer plats och är lite svårare att få att sitta.

Klätterjärn är onödigt tungt och dyrt, köp ett par tvådelade typ "Kong Couloir. 12taggars snabbindning, stål". Det finns massa järn som ser likadana ut. Stål eller Aluminium beror på om du bara ska gå på snöfält eller göra toppattacker på renblåsta svenska fjäll. Antibotts kan vara trevligt om du ska ut sent på våren.

Bra! Har frågat samma sak men i ett annat ämne. Jag har tänkt ha stegjärn till mina kängor fast för en glaciärtur. Någon som har tips?

Söker även yxa som man även kan ha att säkra med vid räddning.
//Janne

60 eller 65 cm är mitt tips på yxlängden, mer att få ner i snön och säkra med, ger även stadigare T-axe belays vid firning och standplats. (T-axe belay med 50 cm yxa tycker inte jag känns så där riktigt kul om snön är lite halvlös). Sedan är som beskrivet ovan också mycket viktigt hur yxan hamnar på ryggsäcken. Klotar man så känns skaftspetsen farlig nära övre nackkotorna som har ryggmärgen mycket dåligt skyddad...

Ben_Rangell; sa:
Bra! Har frågat samma sak men i ett annat ämne. Jag har tänkt ha stegjärn till mina kängor fast för en glaciärtur. Någon som har tips?

Det beror på vilka kängor du har? Det kan vara svårt att köpa på nätet, risken är att stegjärnen sitter halvbra eller inte alls. Det bästa är om du kan testa eller i värsta fall hitta en bra nätbutik där dom kan svara på om järnen passar dina skor.

Jag har något som kan vara en tidig variant av Lundhags professional. Kanske ska prova på plats. Vart gör man det i Sverige (Bor mellan Jönköping och Husqvarna).
//Janne

Ben_Rangell; sa:
Jag har något som kan vara en tidig variant av Lundhags professional. Kanske ska prova på plats. Vart gör man det i Sverige (Bor mellan Jönköping och Husqvarna).

Get Out i Bodafors brukar ha en hel del hemma (och till bra priser). Det är väl inte alltför långt från Jönköping?

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg