Isvägg

Jag är i princip helt okunnig i detta med klättring (har testat några ggr) och helt okunnig när det gäller isklättring. Där emot så är jag med i en förening som funderar på att bygga en lokal med bl.a. en klättervägg i och med lite planer på någon form av höghöjdsbana med klättervägg utanför.
Det var då jag fick en tanke, om man använder lokalens värmesystem till att kyla den utvändiga klätterväggen så borde man ju kunna spruta vatten på den och skapa en isvägg. Jag har fått inspiration av den så kallade Icewallen (mobil isklättervägg) som är byggd på en släpkärra och tänkt att fungerar det så borde det ju inte vara så svårt att bygga en "fast" permanent vägg. Firman som byggde Iceweallen finns i Jkpg och det är bara fem mil norr om oss så kunskapen finns ju ganska nära.

Så det jag funderar på är hur hög skulle man bygga en sådan här vägg för att det skall vara bra, räcker det med 10-15meter? Hur stort intresse finns det för en sådan här typ av vägg i perioden sept-april? Ser ni några problem med att skapa väggen genom att spruta snö/vatten på en kyld vägg. (det finns tillgång till en snökanon)?

Tacksam för svar och reflektioner!
Anders

Hållfastheten

skulle kunna vara intressant att utreda lite. Antar att det är klokt att låta isväggen vara tjockare nedtill och inte helt vertikal i den yta som vätter ut från huset. Dvs låta vikten av isen vila på en bredare bas av is nedtill och inte bara vara upphängd på väggen bakom isen. Is väger som bekant en del.

Men det finns ett annat problem som kan betyda mera:
Is utvidgas vid värme och krymper vid kyla. Detta skulle kunna ställa till det så att isen lossnar från den kylda ytan på väggen. Naturlig is som sitter på en klippvägg är snarare kallare mot ytan och varmare mot underlaget. Underlaget = klippan bakom isen och isen har samma temperatur.

Thure

Jag var kanske lite otydlig men jag hade i första läget inte tänkt att använda en del av huset som vägg utan en fristående vägg byggd på två stående i balkar med någon form av hålsten för gjutning eller plåt i mellan. Går det att skapa någon form av yta som isen greppar i på väggen? T.ex. fästa upp ett armeringsnät som ligger ett par cm från den kylda ytan?

Hur djupt kan man tänkas hacka in i isen med isyxa och stegjärn ska man bygga upp något utbytbart skydd eller är det järnplåt eller liknande som gäller som skydd för kylslinga?

Ar det verkligen ratt vag att ga?...

Sitter och skriver utan aao... Jo, isen ats fasligt nar manga ar dar och hackar..

Det funkar om man har borrade hal dar man placerar yxorna, hugga och kicka funkar inte, isen forsvinner helt enkelt. Man ater fruktansvart mycket is nar man ar ett gang pa en led.

Gor som Stockholmsklatterklubb och bygg en dry tooling bana, med stockar. Vi har en 18 meter lang bana for typ M6-9 klattring. Da slipper man skrapa sonder klippor for drytooling traning, dessutom.

Mvh, Robert

Dry tooling bana

Sitter och skriver utan aao... Jo, isen ats fasligt nar manga ar dar och hackar..

Det funkar om man har borrade hal dar man placerar yxorna, hugga och kicka funkar inte, isen forsvinner helt enkelt. Man ater fruktansvart mycket is nar man ar ett gang pa en led.

Gor som Stockholmsklatterklubb och bygg en dry tooling bana, med stockar. Vi har en 18 meter lang bana for typ M6-9 klattring. Da slipper man skrapa sonder klippor for drytooling traning, dessutom.

Mvh, Robert

Lånar tråden lite. Tyckte att det lät väldigt intressant med drytoolingbanan. Är den öppen för alla eller måste man vara medlem i Stockholms klätterklubb?

Mvh/ Lars Lindwall

Mvh, Robert

Fast isen lär väl bättras på hela tiden, dvs. varje natt öppnar man kranen och vips har du en fin is nästa morgon. Däremot håller jag med om att det säkert blir dålig is senare på dagen om många har klättrat.

Mvh /Joel

Lånar tråden lite. Tyckte att det lät väldigt intressant med drytoolingbanan. Är den öppen för alla eller måste man vara medlem i Stockholms klätterklubb?

Mvh/ Lars Lindwall

Ja, var hittar man information om drytooling-banan? Kan inte hitta något på klubbens hemsida eller när jag googlar.

Ja, var hittar man information om drytooling-banan? Kan inte hitta något på klubbens hemsida eller när jag googlar.

Den byggdes till klätterfestivalen i somras, har nu pimpats upp ytterligare och monterats i trädgården hos Robert ("palsmus" ovan). Av det skälet får du prata med honom.
Av hänsyn till grannar etc så kan vi inte ha för mycket trafik på banan. Vid "köbildning" är förstås klubbmedlemmar prioriterade.

Tips på träslag, om man vill bygga en egen? ;)
Ek är väl en aning hårt, gissar jag, men gran borde funka eller?

Innomhus isklättring finns

Besökte Ellis-Briham Mountain sports i Manchester tidligare i veckan. De har en innomhus isklättringvägg i affären (finns också i London). Se länk för lite mer info

http://www.vertical-chill.com/

Det så rätt kul ut men jag hadde inte tid att testa själv

Mvh

Jon

Eftersom att denna väggen finns och fungerar så går det ju att skapa en isvägg, frågan är ju hur stort intresse kan det finnas för detta och hur stor behöver en vägg vara? Jag har ju ingen som helst erfarenhet inom isklättring.

Jag tror att det var denna vägg jag provade för några år sedan på någon Get out-dag. Visst, det är bättre än ingen vägg alls, men särskilt upphetsande var den inte om man jämför med vanlig klättring på klippa eller glaciär.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
1390 Bygga Isvägg Isklättring 2
KillerKaninen Bygg dig en egen isvägg Isklättring 1
Egen isvägg? Isklättring 4
Kotten Isvägg vid klättercentret? Isklättring 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg