• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Istappar och värmegenomsläpp

Såg på mitt hus att istappar bildats på ett speciellt ställe.
Isoleringen på vinden är ju lika tjock så jag kom på det att värmen från undervåningen stiger via trappen till övervåningen och sedan genom taket strax vid trappslutet och vidare upp på vinden där det går igenom yttertaket som får snön på taket att smälta så att istappar bildas, usch, det blev en lång mening.

Om man sätter en oscillerande energisnål tystgående fläkt på väggen däruppe som sprider värmen vidare på över våningen så att den inte stannar och koncentrerar sig på ett ställe så kanske det inte bildas istappar och värmen utnyttjas bättre på övervåningen, vad tror ni ?, låter det heltokigt, jag ska bättra isoleringen i sommar, inte nu på det här stället, det är för kallt o krångligt...

Jag var i stan o promenerade genom ett villakvarter där de som har mest pengar i staden bor, nästan varenda hus som hade någon slags utbyggnad på taket hade värmegenomsläpp så att det var en mass stora istappar som hängde på husen just där, så det här är tydligen vanligt fenomen, inte bara jag hade det, vintern är ett perfekt tillfälle att kolla hur bra isoleringen funkar då smält snö skvallrar om var värmen slinker ut....
 

Bilagor

  • isvärme.jpg
    isvärme.jpg
    38.5 KB · Visningar: 166
Rent spekulativt (dvs jag gissar) så blir det sämre att sätta dit en fläkt.
Du omsätter då den avkylda luften med ny varmluft i stället för att låta luften stå stilla.

Tänk även på att det kan bli plusgrader i "vinkeln" när solen ligger på. Då kan ju snön smälta och orsaka istapparna.
Det MÅSTE inte vara värmeläckage även om det verkar troligt.

Finns det inte värmekameror att hyra/llåna?!

/Peter
 
Rent spekulativt (dvs jag gissar) så blir det sämre att sätta dit en fläkt.
Du omsätter då den avkylda luften med ny varmluft i stället för att låta luften stå stilla.

Tänk även på att det kan bli plusgrader i "vinkeln" när solen ligger på. Då kan ju snön smälta och orsaka istapparna.
Det MÅSTE inte vara värmeläckage även om det verkar troligt.

Finns det inte värmekameror att hyra/llåna?!

/Peter

Jo de gör de nog, men de kostar...tänkte gå på gratis info från istapparna var läckaget är...
 
Jag tror mer på vindskupan som bov i detta fall. Antingen genom uppvärmning via strålningsvärme från solen eller genom någon form av läckage.

Konvektionen från undervåningen borde bara handla om någon grad och det borde inte påverka smältningen.
 
Kallvind

borde lösa problemet dvs stoppa värmen med isolerad dörr eller lucka innan den når upp på ovanvåningen. Behöver du värma upp hela huset?

Skall du ha en fläkt är det kanske smartare att ha en kanal ned till källaren/undervåningen och återcirkulera den varma luften ned till källaren alternativt ta ut den varma luften via en värmeväxlare som värmer tilluften. Värmeväxlare kan minska energikostnaden rätt mycket.

Thure
 
Du råkar inte känna någon brandmann? De brukar ha en värmekänslig apparat för att leta värmehärdar vid brasor. I såfall kanske det går att låna hem den lite fint.
 
borde lösa problemet dvs stoppa värmen med isolerad dörr eller lucka innan den når upp på ovanvåningen. Behöver du värma upp hela huset?

Skall du ha en fläkt är det kanske smartare att ha en kanal ned till källaren/undervåningen och återcirkulera den varma luften ned till källaren alternativt ta ut den varma luften via en värmeväxlare som värmer tilluften. Värmeväxlare kan minska energikostnaden rätt mycket.

Thure

Har "umgåtts" med värmeväxlare i 20 år, men ordspråket kan kanske ursäkta min dumhet, "skomakarens barn har de sämsta skorna", tack Thure för mycket bra tips som jag allvarligt ska spåna vidare på !:)
 
Du råkar inte känna någon brandmann? De brukar ha en värmekänslig apparat för att leta värmehärdar vid brasor. I såfall kanske det går att låna hem den lite fint.

Bra tanke där Lortpalt !
Jag ska absolut i samband med det här se över mina möjligheter att på så sätt få tillgång ett par timmar till en sådan kamera !
:)
 
Jag o frugan använder alla rum, alla och alla, det är bara 4 rum, ett tv rum, ett data,arbetsrum, ett sovrum och ett hantverksrum, rit o måleri bla, huset är bara på ca 130 m2 så garaget o övervåningen till garaget får dammigt, smutsigt hantverk ske.

Är intresserad av en gammal skola med massor av utrymme, då skulle jag inte värma upp allt, man kan ju göra mycket i rum som inte är uppvärmda, så det skulle funka då.