Isolerande Liggunderlag !

Någon som har tips på ICKE luftliggunderlag som isolerar bra på snö, som finns att få tag på här i Sverige?
Någon som provat Mountain Hardwear/High mountain 72 ? Funkar det bra? Dyrt att beställa från USA dock..
Lr ska man släpa med sig ett Therm-a-rest + ett vanligt? jag vet inte vad som är bäst..hjälp!
// Miss Motivated

Karrimat

Innan jag övergick till Therma-Rest hade jag Karrimats tjockaste och det var helt OK på snö.

Dock anser jag att själuppblåsande är mycket komfortablare att ligga på så numer har jag bara med mig ett 38 mm:s sådant.

Fler faktorer

Förutom snö, hur och var ska du använda det. Är det i bivack eller tält? Vad ska du använda för sovsäck? Vilka temperaturer kan de tänkas vara? Mountain Equipment CO-OP har bra information om hur vissa olika liggunderlag värmer.

Se: http://www.mec.ca/media/Images/pdf/comparison_sleeppad.pdf

Om jag bor i tält eller bivack i t ex Sarek, skulle jag använda mitt Therma-Rest LE (1.05 kg) och ett 3/4-långt "vanligt" (175 gram) fram till i mitten av mars. Efter det skulle jag nöja mig med bar Therma-Rest. Då jag har jag en lätt dunsovsäck vars max temp sägs vara -18C.

Lycka till!

Du frågar efter ett icke uppblåsbart. Din egen som du använder hemma, eller är det för tungt? Jag köpte ett
5,0cm terhmarest, vanligtvis får jag vända mig många gånger under en sovperiod, men med detta har jag inga "liggsår", Väger runt 1100g ,6 djupa andetag och?+ 500g /dygn, tycker det är värt att bära den bördan.

Det beror på din egen avvägning mellan isoleringsförmåga, komfort, vikt och volym.

Här finns lite tabeller att göra jämförelser med för självuppblåsbara:

http://www.cascadedesigns.com/thermarest/tar_comparison.asp

och för de med slutna celler:

http://www.cascadedesigns.com/thermarest/closed_cell_comparison.asp?action=Compare

Klicka fram liggunderlaget av intresse och jämför vikt med R-värdena, som mäter isolationsförmågan och är summerbara (Källa: http://friends.backcountry.net/m_factor/pad.html ), dvs. två liggunderlag på varandra ger summan av deras R-värde, precis som vikten är summerbar.

Ex: ett vanligt Ridge Rest (vikt 400 gram) med R = 2,6 kompletterat med deLuxe varianten (vikt 520 gram) med R = 3,1 ger R = 5,7 och vikt 920 gram. Kan jämföras med självuppblåsbara Guidelite som också väger 920 gram med R = 3,8.

Bäst isolationsförmåga relativt vikt ger de med slutna celler. Bäst komfort relativt vikt ger de självuppblåsbara. Och det bästa ur två världar synes vara en kombination av de bägge. För egen del blir det i vinter ett traditionellt 14 mm Fjällräven med slutna celler underst, och ett 2/3 längd självuppblåsbart Thermarest överst. Bägge med en vikt på drygt 500 gram var.

Raskesven

ojj vad många trevliga svar =)
jag tänkte mest att då jag har en supervarm dunsovsäck 35+ och ska sova i tält, temp runt -15,20 så skulle jag inte behöva mer än ett vanligt typ ridgerest, för att spara på vikten..

ojj vad många trevliga svar =)
jag tänkte mest att då jag har en supervarm dunsovsäck 35+ och ska sova i tält, temp runt -15,20 så skulle jag inte behöva mer än ett vanligt typ ridgerest, för att spara på vikten..

-35C ska d förstås vara. lite dumt att bara släpa med sig ett uppblåsbart oxå, ifall det går sönder ! med tålig rygg och tjock sovsäck borde man juh klara sig med ett ridgerest !

Av egna erfarenheter så tror jag att en mindre extrem sovsäck och dubbla liggunderlag skulle vara en bättre kombination. :)
För mig är det en självklarhet att ha dubbla liggunderlag på vintern.
Om man nödvändigtvis bara ska ha ett liggunderlag så ligger väl ett RidgeRest DeLuxe nära tillhands om man väger ihop pris, vikt och prestanda.

[Ändrat av haskell 2003-10-12 kl 11:29]

jarlmoden; sa:
Appropå Cascade Designs, om ni funderar på att köpa ett självuppblåsande Them-a-Rest nu i höst, mitt tips är att vänta till våren om ni kan. Ny tillverkningsprocess gör dem lättare och bättre till samma eller lägre pris:
http://www.outdoorsmagic.com/news/article.asp?UAN=2309&SP=&v=2

Nya 3/4 kommer att väga 390 gram om jag läste rätt.
Mitt fullängds ridgerest väger (enligt min förteckning)
316 gram. En bit kvar, alltså.

il C.

RidgeRest DeLuxe

Hej,

Rekommenderar RidgeRest DeLuxe dom en bra kompromiss mellan vikt, komfort och pris. Komplettera gärna med ett till "vanligt" men tunnare liggunderlag som du skurit av så det bara når från axlar till höfterna. Det är där du bäst behöver värme/isolering. Sparar vikt och volym.

Mvh Daniel

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Heldottir Liggunderlag för XTRA stora människor Utrustning allmänt 4
Wotan88 Liggunderlag och R-Värde Utrustning allmänt 1
Gettan Liggunderlag längre än tält. Utrustning allmänt 13
Kanii Hållbara slutna cell-liggunderlag? Utrustning allmänt 11
hgo Halkiga liggunderlag. Utrustning allmänt 9
Airfoil Liggunderlag - en djungel? Utrustning allmänt 7
mied93 Fjällmark Airbed Lite Utrustning allmänt 7
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
Sverker G Uppblåsbart liggunderlag Utrustning allmänt 19
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
danisko Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 43
Kajsa-Warg Liggunderlag, pris kontra komfort Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
avslutatmedlemskap160620 Liggunderlag bår Utrustning allmänt 9
seved1 Liggunderlag Utrustning allmänt 11
mxsr Bekvämt liggunderlag Utrustning allmänt 18
HåkanW Läckande Exped liggunderlag Utrustning allmänt 6
hiko liggunderlag Utrustning allmänt 2
fnöskticko Osäkerhet med uppblåsbara liggunderlag och vätskesystem? Utrustning allmänt 38
Grisstian Liggunderlag på löpmeter Utrustning allmänt 2
KillerKaninen Liggunderlag Utrustning allmänt 6
miklagard Gult Liggunderlag?? Utrustning allmänt 3
pappamys isoleringsförmågan hos liggunderlag? Utrustning allmänt 8
loving Själv uppblåsande mot standard liggunderlag Utrustning allmänt 23
valiant Liggunderlag Utrustning allmänt 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg