Islandsvandring

Jag åker till Island i augusti tillsammans med min son, 11 år. Vi ska vara där i drygt två veckor och tänkte tälta hela tiden. Har inte planerat exakt vart i Island vi ska åka men funderar på att vandra den berömda sträckan Thorsmörk-Landmannalaugar. Men jag behöver råd!!! Har hört att det är en hel del svåra vad längs leden. Hur svåra, och framförallt, hur djupa? Vad ska jag ha på fötterna när jag vadar? Kan man ta sig över torrskodd med gummistövlar, eller ska vi ta på oss gympadojor som vi offrar?

Sen undrar jag också hur det funkar med bussresor på Island. Eftersom jag gillar att vara spontan och avskyr att planera i förväg, undrar jag om man måste boka bussresor i förväg eller om man bara kan hoppa på bussen och köpa biljett av chauffören?

Kom hem från Island för drygt en vecka sedan, en toppenresa med strålande sol alla dagar utom en...

- Bussar måste ej bokas i förväg. Vi åkte inte enda buss som var full!! Biljetten köpes av chauffören...

- Vandringen Thorsmörk-Landmannalaugar är helt fantastisk. Vi gick iofs andra hållet som de flesta andra. Finns för och nackdelar med bägge hållen. Hoppas grabben är lite van för även om det är en förhållandevis enkel tur så kan det ösregna och blåsa utav bara helvete. Det gjorde det en dag för oss. Inte kul alls, tjejen höll på att få psykbryt och då har jag ändå asat med henne i både i Sarek och upp för Keb tidigare....

- Om ni vill lägga på ytterligare två dagars vandring så rekomenderas starkt att fortsätta från Thorsmörk ner till Skogar. De två sista dagarna var de bästa på hela turen tyckte vi...

- Vaden är inte särskilt svåra alls. Strömmen är lätt och vattnet går max till knähöjd. Ett par sandaler och uppkasade byxor funkade alldeles utmärkt för oss. Det enda som kan kännas lite jobbigt är att det är kallt, svinkallt. Somliga löste det genom att köpa avlånga plastpåsar (aldrig sett sådana förrut och personligen tyckte jag att det var lite doping över det) som de trädde utanpå kläderna och sedan tog på snadeler utanpå. Fanns att köpa både i Landmannalaugar och i Thorsmörk. Tre vad dag 3 och ett vad dag 4 allt som allt så låt inte vaden hindra er...

Ha en skön resa!!

Även jag har kommit tillbaka från Island efter att ha vandrat sträckan Landmannalaugar - Skógar. Eftersom Utsidan är under omarbetande har jag inte kunnat lägga in en artikel om denna vandring, men jag planerar att göra det så fort som det går.

När det gäller tältande uppmanas man mellan Landmannalaugar och Þórsmörk (Þ uttalas som th som i engelskans think) att tälta enbart vid stugorna och då betala campingavgift 800 ISK per person. Området är naturpark och man vill skydda det mot alltför mycket slitage. Vid alla stugor använder man WC, och möjlighet till varm dusch(!) finns vid de flera av dem. Då betalar man 3x100 ISK i en automat.

Sträckan Landmannalaugar - Þórsmörk är uppdelad i 5 etapper med längderna 10-11-5-11-14 km. Om vädret är bra kan man göra vandringen på 4 dagar.

När det gäller vaden så hade mitt gång också enkla vad. Men då var vädret fint utan någon större väta. Om det blir rejält med regn kan vattennivån naturligtvis höjas en del. Jag gick i högskaftade Lundhagskängor utan fodring, så vid vaden tog jag av sockor och innersula och gick över i kängorna. Sedan var det bara att hälla ut vattnet och snöra på dem igen. Om kängan är fodrad fungerar knappast detta, då får man komma på en annan metod.

Området kan, som Jörgen skriver, bli lite besvärligt vid blåst. Stora områden är täckta med sand, och det kan bli en slags sandstormar. Vidare kan de högt belägna områdena bli kalla med temperaturer under noll på natten. Förhoppningsvis slipper ni allt detta, men att planera för alla eventualiteter är ju alltid bra.

Området är verkligen värt att besöka, och den naturtyp man ser där kan man inte uppleva i något annat nordiskt land. Fascinerande!

God tur!
/Hans

Hemma från Island

Tack för alla tips! (Som jag tyvärr inte hann läsa innan resan)

Vi gjorde vandringen på fyra dagar och det var asjobbigt. Då hade vi ändå tur med vädret. Lyckades dock ta oss torrskodda över vaden med hjälp av gummistövlar och regnbyxor, och så snörde vi packremmar runt om. Vi var nog de enda personerna med gummistövlar!!!

Sedan reste vi till Myvatn, Husavik och Akureyri. Har sett valar, ridit och badat i varma källor. Vi blev bitna! Måste dit igen, vi hann ju inte se Vatnajökull! Men visst blir man ruinerad i Island.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg