Island

Jag och min fru skall i slutet på Juni vandra Laugavegur på Island, vi har bokat plats i stugorna mellan Landmannalaugar till Skogar har någon några tips som kan vara bra att veta?
Hälsningar
Skyline
 
Jag vet inte hur mycket du känner till redan, men en sak som är lite udda jämfört med svensk fjällvandring är att det är svårt att hitta drickbart vatten på vägen. I princip måste ni bära med hela dagsbehovet. Myggmedel kan ni lämna hemma, inga stickande insekter finns. Och om någon har anlag för svindel eller riktig höjdskräck så bör ni nog fundera på en annan tur. Särskilt mellan Skogar och Thorsmark finns ett par passager som är halvjobbiga även för oss med normal höjdrädsla.
 
Hej,
Vi gick 2006 Laugavegur i augusti. Om ni startar i Landmannalagur så bör ni ha med er vattern de första 2 dagsetapper, sedan finns det nog vatten från jokkrarna. Det är några jokkrar att vada men det var inget problem när vi gick. Den bredda jokken innan man kommer till Pörsmark kan vara ett problem i juni. Etappen från Pörsmark till Skogar är lite utsatt på några ställen som det redan har nämts men egentligen har det inte varit några problem för oss trots att vi är lite höjdrädda och 50+.
Det finns kättingar att hålla sig fast i.
Det största problemet är vädret, jag har aldrig varit med om något liknande. Kommer man upp på 1000m höjd bör man vara beredd på att vädret kan vara väldigt ombytlig. Det var okanstyrka och ibland gick vi på alla fyra. När vi startade från Pörsmark var det solsken och allt såg bra ut men uppe blåste det och vi kom väldig långsam framåt. Dessutom höll vi på att missa stugan i dimman, den ligger ca. 500m från leden och stigen gick inte att se. Vi irrade omkring i dimman nedanför stugan och hade vi inte träffat ett hollänskt paar med GPS så hade vi sannolikt inte hittat dit. Jag vet inte om den finns kvar då vulkanutbrottet måste ha varit nära stugan. Jag minns redan då att jag tyckte marken såg lite vulkaniskt ut.
Det finns en stuga till eller vindskydd som man passerar på vägen ner mot Skogar men den var i mycket dålig skick, inget att rekommendera.
Min profilbild härstammer från denna vandring, bakom syns hyttan Hoskuldsskali som var första etappens mål.
Men trots vädret en helt underbar vandring.
 
island

Tack för era svar/tips bra att veta om att vatten bör man ta med sig från stugan till dagsbehovet under vandringen.Är väl inte heller jätteförtjust i höjder men det får lösa sig! Det vi funderar på är om vi skall ta ett kök med för att kunna fixa något under vandringen hur gjorde ni?Utöver vandringen tänkte vi bla rida islandshäst en dag, men har ni några andra tips på utflykter aktiviteter? Vi har 2-3 dagar som inte är planerade!
Hälsningar Skyline
 
Vi hade en trianga med oss men använde den bara en enda gång, delvis på grund av blåsten. Då ni sover i stugor, räcker det med en termos.
Det finns massa med saker att göra. Vi var 14 dagar där varav en vecka gick till vandringen.
Avsätt en extra dag i Landmannalagur, det är en underbar plats med många dagsturer och bad att välja på.
Vi provade också på ridning en halv dag och dagen avslutades med bad i Blue Lagoon. Har ni ytterliggare en dag, bokar en "The golden circle tur" som innehåller de traditionella sevärdheterna, Gullfoss, Geysir, Pingvellir och lite till. Kanske lite av en turistfälla men ändå sevärt.
De andra sevärtheterna blir för långt borta då ni inte har så mycket tid.
Mvh. Veni
 
Tack för era svar/tips bra att veta om att vatten bör man ta med sig från stugan till dagsbehovet under vandringen.Är väl inte heller jätteförtjust i höjder men det får lösa sig! Det vi funderar på är om vi skall ta ett kök med för att kunna fixa något under vandringen hur gjorde ni?Utöver vandringen tänkte vi bla rida islandshäst en dag, men har ni några andra tips på utflykter aktiviteter? Vi har 2-3 dagar som inte är planerade!
Hälsningar Skyline

Jag har alltid kök med mig eftersom jag alltid äter huvudmålet mitt på dagen. Vi bodde heller inte i stugorna och använde i princip inte faciliteterna där, mer än att ta vatten. Till skillnad från veni anser jag att man har svårt att hitta drickbart vatten under större delen av vandringen. Visst finns det vattendrag, men på grund av den vulkaniska aktiviteten finns det mycket konstigheter i vattnet - metaller och mineraler om om inte annat får det att smaka dåligt. Kanske var det extra knepigt för oss eftersom vi vandrade sommaren efter utbrottet på Eyafjallajökul vilket gjorde att vulkanisk aska täckte stora ytor och sköljdes ner i vattnet. Även vadningen var knepig på flera ställen pga att vattnet var mörkbrunt av askan, vilket gjorde att man inte såg ett spår av botten (men det borde ju inte vara ett problem nu).
Vad man annars kan göra på Island beror ju mycket på intresse och läggning. Själv är jag totalt allergisk mot "turistaktiviteter" och skulle inte ens under pistolhot besöka Blue Lagoon eller liknande ställen. Vi valde istället att hyra en bil och åka runt på egen hand efter vandringen. Landmannalaugur var heller inte ett ställe i min smak - en gigantisk grus-/lerplan med typ tusen turister i tält av olika slag - alltifrån tyska familjer med grill och batteridriven tv till isländska ungdomar som drack vodka direkt ur flaskorna framför tälten. Till den lilla lagunen med varmt badvatten var det lång kö och armbågslucka (och risk för att få hudparasiter som tydligen ger plågsam klåda).
 
Jag känner inte igen den beskrivning av Landmannalagur, visst ett "grus plan" med stugan och många som tälta men omgivningen är ändå mycket sevärt. Det var inte heller kö till det lilla utebadet, sedan har inte jag bacillskräck eller är allmän känslig för sådana saker. Men som jag skrev var vi där augusti 2006 och mycket kan ha hänt. Leden är Islands mest kända och det är inte konstig att andra också vill vandra den.
Det finns mindre folk vid Skaftafjells nationalpark ifall man tycker det är ett problem eller öns norra del Myvatn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perseger Island: Skicka packning till slutmål Trekking 2
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Island2018 Island 2018 Trekking 4
Vanish Tips inför Island - Laugavegur Trekking 4
Gunnar81 Bilder från Hellismannaleid och Laugavegur (Island) Trekking 5
skral Gratiscampa på island Trekking 2
Gunnar81 Island 2016 Trekking 6
nomadliv 1-15 juni. Island vs. Norge? Specifika rekommendationer? Trekking 2
victor.olsson Vandring Island. Tips. Trekking 14
lavaform Vandringssällskap över Island 2015 Trekking 3
stormtrivs 10-12 dagars vandring på Island. Trekking 10
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
CaveJack Korsa Island till fots Trekking 9
cgj71 Snälla, följ med till Island Peak 1 maj! Trekking 0
mumsnusriken "Akut" - Tips om Island! Trekking 0
Vindskydd Island Trekking 4
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
Petri Niemelä Island? Trekking 7
ChristianH Utrustning EBC + Island Peak april Trekking 7
anse Vandringsförslag på norra Island Trekking 0
skogsvakt vandring Island Landmannalaugar Trekking 2
m95mad Vandra på Island Trekking 1
caar7629 Nepal - Island Peak och andra "trekkingtoppar" Trekking 23
kristina1986 tips för Island? Trekking 17
bjonil Vad ska man packa med till island? Trekking 10
Ylvan Island Peak Trekking 2
broccolinn Island i augusti Trekking 12
berg-man är det nån som vill till Everest bc och island peak Trekking 1
pirelli Vandring genom Island Trekking 3
Silverfox Varma källor på Island Trekking 0
Silverfox Stug- & tältpriser på Island! Trekking 1
Silverfox Stugor på Island. Trekking 10
hansthomas Vandra genom Island? Trekking 5
Freud Hur är fisket på Island? Trekking 0
kvasse Vandra på Island Trekking 10
Fredrik_Andersson Everest base camp/Island Peak Trekking 0
Tristin ISLAND =) Trekking 2
Kukukuk Island,10 dagars vandring Trekking 0
Jonas78 Everest Base Camp samt Island Peak okt 04!!!!!!!!!!!! Trekking 0
ERI Mera + Island Peak Trekking 4
fredric_verklig.se Island - Kungsleden (Landmannalaugur) Trekking 0
förlovning Vandra själv Landmannalaug Island Trekking 5
fredric_verklig.se Sovsäckstyp på Island? Trekking 0
fredric_verklig.se Tips önskas på vandring på Island... Trekking 10
fredric_verklig.se Vandring 13 dagar Island - Mat? Trekking 4
fredric_verklig.se Island i sommar... Trekking 14
fredric_verklig.se Vandring på Island i juli - augusti Trekking 0
Maffe Vandring på Island Trekking 7
filipito Island Trekking 2
Sterling island Trekking 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg