ISLAND =)

Hejsan

jag har fatt en resa till Island i present!! jajemän. ska verkligen bli roligt.

3 juli far jag iväg med min syster och mor.
Jag undrar pa om det är möjligt att bestiga Islands högsta berg - hvannadalshjukur, utan att vara superduper bra bergsbestigare (för det är jag inte).
Vilken utrustning behöver man? Maste man ga med ledare, eller kan man klara det själv? Nagon som har erfarenhet??

Vi tänkte halla oss till södra Island och Västmanöarna, vad är det man inte far missa?
Tips pa vandringsleder? (högst 3 dagar), tips pa guidade turer, cykel eller vandring (ej för nybörjare, men heller inte för lätt, mer medelmattigt). Har bra kondition egentligen (är löpare) och bor juh faktiskt i österrike, men jag har inte sa mkt utrustning och mitt högsta berg som jag knatat upp pa av egen maskin var 3550m högt. Hvann. är jhuh "bara" 2119m, men det spelar ingen roll, kan juh vara kalassvart att bestiga ända. Har ingen aning?
En ledad tur vore fint - da min syster o mamma antagligen inte kommer att ga med mej...

Vad ska man ta med för kläder denna arstid? jag är jäkligt frusen av mej, kan tilläggas.

Slutligen - islandshäst? Ngn som gjort en bra tur pa sädra Island?

Alla tips välkomnas!!!
tack pa förhand!

mvh
Kristin
 
Är man där första gången behöver man inte skämmas för att vara "turist". Hoppa på en utflyktsbuss och åk runt "gyllene cirkeln" Då får ni se Det mesta runt Reykjavik. Gullfoss, Thingvellir, Geysir...

Vandringsleden Landmannalaugar - Thorsmörk är längre än tre dagar, men gå Landmannalaugar - Hrafntinnusker fram och tillbaka. Det var den fina biten med massor av heta källor. Till skillnad mot svenska fjällstugor måste man boka plats.

http://www.frilufts.se/uppsala/dagboken/f&v/island2001/index.html

Per
 
Tjena!
Har bott ett år på Island men har missat Landmannalaugar men har kompisar som gått där. Det tar 3 dagar från Landmannalaugar till Forsmörk, sen tar det en extra dag att gå till Skogar som ligger vid kusten. Den sista delsträckan passerar mellan två glaciärer. Sen bör du lägga någon dag extra så du inte behöver stressa, du kan ju altid ligga i en het källa några timmar.
Andra vandingsområden är Hornstrandir längst upp i nordväst, en halvö som övergavs på 50-talet men väldigt populärt under sommaren
Inne i inlandet skulle jag nog inte vandra, det är mest öken. Isåfall skulle jag köra bil eller rida och sedan gå dagsturer från ett läger.
Västmanöarna rekomenderas! Ett riktigt femetta! var där 2,5 dgr och såg allt, men inte mindre tid!
Annars rekomenderas Fjórsárdalur, en dal i det nordöstra delen av det stora låglandet i sydväst.
Hyr inte bil om du håller dig till vägar på låglandet, går lätt att lifta om man är två, tre är nog inte lika lätt.
Kläder: bra regnkläder, mössa vantar varma tröjor, vatten täta kängor. Det är visserligen ljust hela tiden i juli men är det mer än 12 grader är det varmt! räkna med att det kan bli allt mellan 20 grader ner till snöväder på höglandet. men framförallt regnkläder...även om det inte regnar så mkt som alla tror...på en resa i norr regnade det inte på 7 dgr, du skulle sett dammolnen bilarna rörde upp :)
uteliv heter útivist på islänska så du kan alltid surfa lite för tips på islänska sidor också. om ni ska bo på vandrarhem får ni boka för det är otroligt mkt turister i juli och många ställen är fulla, men har man tält är det ju inte några problem....

Och gillar du att festa rekomenderas Reykjavik, ett vildare ställe får man leta efter...

Hoppas du får en riktigt bra resa!

PS. islänska berg kanske verkar låga, men de flesta börjar vid havsytan och tornar snabbt uppåt med branta sidor. Tror inte att man behöver så avancerad utrustning för att bestiga hvannadalshnjukur och den sista delen går över en glaciär men jag är inte säker på vad som behövs.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perseger Island: Skicka packning till slutmål Trekking 2
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Island2018 Island 2018 Trekking 4
Vanish Tips inför Island - Laugavegur Trekking 4
Gunnar81 Bilder från Hellismannaleid och Laugavegur (Island) Trekking 5
skral Gratiscampa på island Trekking 2
Gunnar81 Island 2016 Trekking 6
nomadliv 1-15 juni. Island vs. Norge? Specifika rekommendationer? Trekking 2
victor.olsson Vandring Island. Tips. Trekking 14
lavaform Vandringssällskap över Island 2015 Trekking 3
stormtrivs 10-12 dagars vandring på Island. Trekking 10
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
CaveJack Korsa Island till fots Trekking 9
skyline Island Trekking 6
cgj71 Snälla, följ med till Island Peak 1 maj! Trekking 0
mumsnusriken "Akut" - Tips om Island! Trekking 0
Vindskydd Island Trekking 4
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
Petri Niemelä Island? Trekking 7
ChristianH Utrustning EBC + Island Peak april Trekking 7
anse Vandringsförslag på norra Island Trekking 0
skogsvakt vandring Island Landmannalaugar Trekking 2
m95mad Vandra på Island Trekking 1
caar7629 Nepal - Island Peak och andra "trekkingtoppar" Trekking 23
kristina1986 tips för Island? Trekking 17
bjonil Vad ska man packa med till island? Trekking 10
Ylvan Island Peak Trekking 2
broccolinn Island i augusti Trekking 12
berg-man är det nån som vill till Everest bc och island peak Trekking 1
pirelli Vandring genom Island Trekking 3
Silverfox Varma källor på Island Trekking 0
Silverfox Stug- & tältpriser på Island! Trekking 1
Silverfox Stugor på Island. Trekking 10
hansthomas Vandra genom Island? Trekking 5
Freud Hur är fisket på Island? Trekking 0
kvasse Vandra på Island Trekking 10
Fredrik_Andersson Everest base camp/Island Peak Trekking 0
Kukukuk Island,10 dagars vandring Trekking 0
Jonas78 Everest Base Camp samt Island Peak okt 04!!!!!!!!!!!! Trekking 0
ERI Mera + Island Peak Trekking 4
fredric_verklig.se Island - Kungsleden (Landmannalaugur) Trekking 0
förlovning Vandra själv Landmannalaug Island Trekking 5
fredric_verklig.se Sovsäckstyp på Island? Trekking 0
fredric_verklig.se Tips önskas på vandring på Island... Trekking 10
fredric_verklig.se Vandring 13 dagar Island - Mat? Trekking 4
fredric_verklig.se Island i sommar... Trekking 14
fredric_verklig.se Vandring på Island i juli - augusti Trekking 0
Maffe Vandring på Island Trekking 7
filipito Island Trekking 2
Sterling island Trekking 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg