Island Peak

Planerar just nu en tripp till Nepal i maj där vi ska gå Lukla-Gokyo-EBC och hem via Island Peak som vi tänkte försöka ta oss upp på. Vi kommer sova i tält, bära själva och har en månad på oss (4/5-6/6).

Jag kraschade foten i höstas och har aldrig varit i sämre form, men nu har jag ju dryga tre månader på mig att träna... :) Är ändå lite nervös. (Mest kanske för att MR:en ska ge mig gåförbud, men det är ju en annan historia)

Någon som har några erfarenheter? Tips och inputs om tältning och toppbestigning.

Har lusläst utsidan för Everesttrekking-svar men det är få som sover i tält.
Jag vet att ett norskt företag, Hvitserk, gör det, så det måste väl vara ok att tälta? (och jag veeeeet att det är billigt som f*n att sova i tehus och få bärare och hela kittet, så det behöver jag inte få mer info om ;) )
Är vän med en van guide i området, men jag vill ha andra vinklar på det hela.
Någon som varit på Island Peak?

Så till några frågor;
1. Är det verkligen nödvändigt att använda Diamox som profylax?
2. Hur stor är risken att vi faktiskt inte kommer tåla höjden alls? (Vi planerar annars att gå vääääldigt långsamt och har fyra eller fem extra vilodagar i jämförelse med vår vän guidens inarbetade program).
3. Måste vi boka Lukla-flyget från Sverige?
4. Analog vs digital kamera med tanke på batterier?

/Ylva
 
Lite inputs

Hej.
Ja jag gick exakt samma rutt och det är bara att säga grattis. Vackrare blir det inte. Klättringen är superskoj trots att det bara är en kort bit på glaciären. Se till att gå upp till viewpointen på Gokyo Ri och Kala Pattar. Vyerna är världsklass.

Island Peak har ju en relativt brant vägg upp till toppkammen. Jag hoppas Ni har lite erfarenhet i bagaget... Dessa Trekking peaks kräver tillstånd och att Ni använder en liaison från Kathmandu som hänger med och övervakar eller som klättrar med Er.

Tältning. Ja man får tälta men jag är inte helt hemma på bestämmelserna. Min uppfattning är att man bara får tälta vid tehusen och då faller lite av det roliga tycker jag. Försök ta reda på detta någonstans.

1. Diamox. Lägg ner det. Det döljer bara symptom och det vill Ni inte. Jag har inte träffat någon läkare som rekommenderar det, snarare tvärtom.
2. Tåla höjden. Det är mycket liten risk att Ni inte tål höjden. Men det kan ta olika lång tid att acklimatisera sig. Upp till Gokyo är det lätt att gå för fort. Det är ca 4 mil från Lukla och är alltså möjligt att göra på en dag. Se till att gå sakta upp till nya höjder. Vila mycket. Ta vilodagar där Ni går en bit upp och sedan sover lägre. Drick massor av varmt vatten.
3. Lukla flyget tror jag inte går att köpa från Sverige. Köpes på plats i Nepal.
4. Digital kamera. Det går att ladda batterier i tehusen. Säkert på flera ställen men jag vet att det funkar bra i Namche och Gokyo.

Lycka till. /Magnus
 
Härligt att höra! tusen tack för svaret!

Vi har planerat in både Gokyo Ri och Kala Pattar ja. Och vi har ett "maximum-schema" som vi kommer gå efter, så det ska förhoppningsvis gå bra. Har suttit hemma med förkylning och läst om höjdsjuka i flera dagar, så jag har nog blivit lite nojjig. ;)

Vi kommer flyga in till Lukla men gå ner till Phakding (2650 moh) redan första dagen och ta det som det kommer därefter. Läste någonstans att man ska tävla i att gå långsammast, gå först och komma fram sist. Låter som en ganska bra tumregel.

Trist det där med tält, men vi behöver ju tält i Island Peak BC, dessutom tror jag ingen av oss skulle stå ut att inte få sova i tält, åtminstone då och då. Särskilt om det är mycket folk.

Min reskamrat är en duktig klättrare och van toppturare, jag är mindre erfaren men inte helt. Vi kommer i alla fall ha en klätterguide till toppen som vi bokar genom vår vän.

Och resten av svaren var de jag ville ha! Tack! :)

Kommer säkert på tusen andra frågor innan vi ger oss av...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cgj71 Snälla, följ med till Island Peak 1 maj! Trekking 0
ChristianH Utrustning EBC + Island Peak april Trekking 7
caar7629 Nepal - Island Peak och andra "trekkingtoppar" Trekking 23
berg-man är det nån som vill till Everest bc och island peak Trekking 1
Fredrik_Andersson Everest base camp/Island Peak Trekking 0
Jonas78 Everest Base Camp samt Island Peak okt 04!!!!!!!!!!!! Trekking 0
ERI Mera + Island Peak Trekking 4
perseger Island: Skicka packning till slutmål Trekking 2
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Island2018 Island 2018 Trekking 4
Vanish Tips inför Island - Laugavegur Trekking 4
Gunnar81 Bilder från Hellismannaleid och Laugavegur (Island) Trekking 5
skral Gratiscampa på island Trekking 2
Gunnar81 Island 2016 Trekking 6
nomadliv 1-15 juni. Island vs. Norge? Specifika rekommendationer? Trekking 2
victor.olsson Vandring Island. Tips. Trekking 14
lavaform Vandringssällskap över Island 2015 Trekking 3
stormtrivs 10-12 dagars vandring på Island. Trekking 10
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
CaveJack Korsa Island till fots Trekking 9
skyline Island Trekking 6
mumsnusriken "Akut" - Tips om Island! Trekking 0
Vindskydd Island Trekking 4
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
Petri Niemelä Island? Trekking 7
anse Vandringsförslag på norra Island Trekking 0
skogsvakt vandring Island Landmannalaugar Trekking 2
m95mad Vandra på Island Trekking 1
kristina1986 tips för Island? Trekking 17
bjonil Vad ska man packa med till island? Trekking 10
broccolinn Island i augusti Trekking 12
pirelli Vandring genom Island Trekking 3
Silverfox Varma källor på Island Trekking 0
Silverfox Stug- & tältpriser på Island! Trekking 1
Silverfox Stugor på Island. Trekking 10
hansthomas Vandra genom Island? Trekking 5
Freud Hur är fisket på Island? Trekking 0
kvasse Vandra på Island Trekking 10
Tristin ISLAND =) Trekking 2
Kukukuk Island,10 dagars vandring Trekking 0
fredric_verklig.se Island - Kungsleden (Landmannalaugur) Trekking 0
förlovning Vandra själv Landmannalaug Island Trekking 5
fredric_verklig.se Sovsäckstyp på Island? Trekking 0
fredric_verklig.se Tips önskas på vandring på Island... Trekking 10
fredric_verklig.se Vandring 13 dagar Island - Mat? Trekking 4
fredric_verklig.se Island i sommar... Trekking 14
fredric_verklig.se Vandring på Island i juli - augusti Trekking 0
Maffe Vandring på Island Trekking 7
filipito Island Trekking 2
Sterling island Trekking 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg