• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

isläget antarktis

Nån som vet var man kan hitta aktuella iskartor?

Anlendnigen är LIve Earth som påstår sig sända direkt från Antarktis. Och solen stod över horisonten, dvs de måste va hyffsat långt norrut (antarktiska halvön?) och det var öppet vatten. Men det är ju midvinter där nu, finns det öppet vatten där?

Christian
 
Bra sida, men inga iskartor. För tex svalbard kan man via mett.no (har jag för mig det är) få dagsaktuella kartor. Men varf år man dem för antarktis?
 
BTw. de har just nu sol i sina bilder därifrån. Hmm, jag köper det inte. det är bandat så det står härliga till. De har även simmande pinviner, som inte finns där just nu.

Det måste vara bandat för flera månader sen (feb-mars)
 
Nja, jag gjorde en slarvig snabbkoll med Google Earth. Såg ut som om nordligaste delarna av Antarktis låg på en breddgrad som motsvarade Sundsvalls. Där går ju solen upp även mitt i vintern.

I övrigt köper jag ingenting från Live Earth.