Isläge i stockholmstrakter

Har någon redan startat sesongen i Stockholm?
Var finns den bästa isen förutom den horisontella förstås?
Vid Finboda varvet finns det en vertikal och två snälla pelare som är klart klätterbara.
Enligt horisontellisexperterna är det för lite is vid mellan Marviken.
Är det någon som vet hur konditionerna är på Åva och i Djävulsporten?
Tänkte sticka ut och klättra där på söndag.

Tack på förhand.
Alex

Starten har gått

Jovisst har starten gått! Vi var två som var och klängde vid Finnbodavarv förra söndagen 8/12. Ingen av oss är speciellt erfaren så vi var väldigt ivriga och blev därför väldigt nöjda med den is som fanns. Vi körde med topprep och skruvplaseringarna var det nog lite siockså med. Vi klättrade på sva isen i början av kilppan och på den smala vertikala ispelaren längst bort på klippan. Nu har det gått en vecka med minusgrader så det borde ha hunnit frysa på med mer fin is att avverka.

Lycka till!

/U

Två leder på Åva

Här kommer ett något försenat rapport från Åva.Med tanke på att har aldrig varit där tidigare och kan bara referera till föraren måste jag ändå konstatera att det är ganska lite is. Det finns is på två leder: Stocken och Det Stora fallet. Stocken har 5 -15 cm is och Det Stora fallet 2 - 5cm i nedre delen och 5 - 10cm i den övre delen. Det verkar vara väldigt torrt i marken så jag tror att isen växer rätt sakta. Man får hoppas på ett kraftigt snöfall och töväder efteråt.

Det vore kul att veta om någon provat Djävulsporten.

Alex
[Ändrat av AlexT 2002-12-27 kl 22:57]

Lite isläge vid Finnboda idag (lördag):
Bra is på 45-gradersvaet och 70-80 graderspelarna. Numera tyvärr ganska smalt på den vertikala pelaren längre bort (ja, jag är skyldig...) men tjockt + att man kan göra lite mixade moves. Istillväxten verkar tyvärr ha avstannat sen det blev tjäle i marken för någon vecka sedan.

/m

Klätterbart i Djävulsporten

Det är ganska mycket is i Djävulsporten. Var där igår och kloggade. Två tjocka ispelare är klart ledbara: den vänstra 15m, 85-90 grader, 3-4 meter bred och den som är nästan längst till höger 10m,70-80 grader, 4-5 meter bred. Det finns 3 pelare till i mitten som är klätterbara och någon ev. kan ledas. Alla tre är av istappskarktär. Det finns en del att göra för mixexperter: hängande is och mindre pelare. Inne i skogen till höger om den branta klippan finns det en del is, WT2-3, 8 meter.
Igår var isen mycket spröd men bättre på de tjocka pelarna där det rann fortfarande vatten och gjorde isen segare. Kallt om händerna...brr..
Det var helt underbart.
Tänker återvända dit innan tö har förstört allting.
Alex

P.S.
Den tjocka ispelaren är så pass stor nu att vatten börjar rinna ut och frysa på vägen. Jag hörde att förut rensade man vägen och även isväggen med maskin. Dän risken finns nog igen. Ingen tänker på isklättrare.

Senaste från Djävulsporten och Marviken

Mina farhågor har besannats. Man har rensat ordenligt på väggen och det mesta av den fina tjocka isen är borta. Det är bara pelaren längst bort som går att leda på. Det rinner mycket vatten där så den växer snabbt. Å andra sidan är den kortaste leden.
Vi kunde ändå toppa fyra leder på den isen som fanns kvar av de höga ispelarna. Efteråt kunde vi konstatera att klättringen blev mer intressant. Brantare mer mixat med itressanta moves och lite överhängande.

Vi hoppade över den korta våta pelaren och drog i stället till Mellanmarviken.
Där finns det gott om is på den stora pelaren. Man kunde få till det hyfsat brant i början.
Det finns lite mer is längre bort som klätterbar med topprep.

Ha en god tur!
Alex

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg