Isfiske med nät?

Hej!
Igår var jag ute och åkte skidor på havet söder om Härnösand. Då träffade jag och tursällskapet på något som vi tolkade som ett nät utsatt under isen utmärkt med bojar och telefonnummer i tre vakar.

Det som vi inte kunde få till var hur man fått nätet mellan hålen. Det var uppskattningsvis 15-20 meter mellan varje hål. Det fanns dessutom en pinne med krok på som låg på isen som var ca 3 meter. Hjälp oss, hur får man nätet mellan två hål? Jag har sökt på nätet men inte hittat något, inte heller en gammal upplaga av Nordisk familjebok kunde hjälpa oss. Nu vänder jag mig till forumet där jag vet att all kunskap i sådana här ämnen finns :)

Näthäst

Tricket är att få ut en lina första gången man lägger näten under isen.

Näthäst är en anordning som går ut med linan under isen, piffigaste metoden, när antalet nätlängder är nått gör man hål i isen och tar upp linan samt drar tillbaka näthästen till första hålet.

Det går även dra ut linan med att trycka iväg den med långa stänger, verkar jäkligt bökigt. Har själv bara använt näthäst.

Blir det inte bökigt att få upp näten om fiskelyckan är god? Det verkar som sagt väldigt bökigt för den oinvigde...

Isnätande är ett jävla otyg, det är sannolikt både jävligt drygt och kallt att hålla på att dona med också, det är rent av märkligt att det finns folk som orkar hålla på med detta fortfarande.
På storsjön i jämtland är isnätfisket fortfarande ganska utbrett.

avslutad210712

Gäst
Isfiske är inte så farligt men man får en del lake på vintern som är hur god som helst att koka soppa på.

Isnätande är ett jävla otyg

jag skulle vilja säga att det i alla fall vid den här tiden på året kan vara ett minst sagt trevligt fiske, i alla fall hästlängder mer komfortabelt än att stå på knä i fören på en eka när det blåst upp till halvstorm och redskapen varit i allt för länge.

ett annat fiske som är trevligt från is är efter gädda med krok eller sax, agnad med mört.

Trådstartaren hade en teknisk fråga om isfiske med nät, det är naturligtvis helt i sin ordning.
Men, nätfiske är ett otyg, som borde vara förbjudet enligt mig!

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg