Is & snö Kurs??

Hej Jag funderar på att gå en kurs i isklättring i STF:s regi(Kebnekaise),vad jag undrar är om någon har gått den och i så fall vad tyckte ni om den? bör jag tänka på något speciellt? Svårt? Kan tillläggas att jag helt saknar erfarenhet att denna form aav klättring

Tack på förhand.!

Is & snö...

Har gått is&snö kursen på Keb.

Kursen passar för alla bara man har god kondition. Mycket skidande hit&dit. Klättererfarenhet ej nödvänding, likaså fjällerfarenhet behövs ej. Bra dock om man kan åka skidor på längden och utför.

När jag gick kursen hade jag ingen is-erfarenhet, dock erfarenhet från klippa och mycket generell fjällerfarenhet. Hade inga problem att hänga med.

I kursen var vi 4 pers på 2 guider. En av dom var typ student från någon fjällgude linje, den andra hade jobbat som guide i sverige & norge dom seanste säsongerna. STF brukar ofta få kritik att guiderna ej är godkända klätterinstruktörer. Tycker dock inte att det spelar så stor roll här. Om du är helt grön på is kan dom garanterat lära dig massor!

Vi gjorde 2 tillämpade turer, Elsas fall och Östra leden. Båda rätt lätta. Östra var bara för att komma upp på Kebnekaise. Eftersom jag gjort många liknande bestigningar förrut i egen regi var det Elsas som var höjdpunkten. Vi fick inte leda utan gick som andreman.

Skicka ett mail om du undrar något mer.

Reklam igen?

Var vi där igen då. Hjälp gärna killen med de frågor han ställt, men gör inte komersiella inlägg på ett debattforum. Du skriver ju i egenskap av ägare av alpina upplevelser, eller? Titta på trådarna som tar upp ämnet (komersiella inlägg) och utsidans regler gällande detta.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg