Is Rack?

Vad bör man ha i sitt (standard) is rack??
Hur många skruvar och vilka längder.
Kommer mest att klättra alpin och ett par replengder isfall?
 
israck

Ca 7-9 isskruvar borde räcka om du ska klättra ren vattenfallis. 2 till första standplats, en strax ovanför för att skydda standplatsen, 2 till sista stand, resten beror på hur ofta du vill skydda dig och hur långa pitchearna är. Om du klättar goulotter eller mix kan du ju ta med klippklättringsracket. Jag har inte klättrat så svåra alpina turer på snö, så annan utrustning är jag inte så bra på (pickets, flukes och vad de heter).

Ta med en 120 slinga till varje standplats, några skruvkarbiner och två screamers, en var till första och andra säkringen efter stand. Om du har två rep kan du välja att klippa endast ena i första säkringen, sedan det andra i andrasäkringen. På så sätt kan du minska belastningen vid fall innan du har fått ner fallfaktorn genom att få ut lite mer rep. Efter andrasäkringen kan du klippa som twinrep (båda i samma säkring). Jag har bara använt mellanlånga, 17-19 cm cm skruvar, men korta är nog bra om det är tunn is.
 
Re: israck

jacobster; sa:
....Efter andrasäkringen kan du klippa som twinrep (båda i samma säkring)... .

NEJ, NEJ, NEJ det får man absolut inte under några omständigheter göra eftersom olika mycket rep är ute och dom kommer att glida mot varandra i karbinen där dom är dubbelclippade, vilket gör att risken är stor att repen brännskadas av utav friktionsvärmen vid ett fall, och kan t.o.m brännas av.

Antingen klippar man som halvrep, dvs ett rep i varje säkring på hela replängden, eller så clippar man som twinrep hela replängden, man får aldrig blanda dom olika sätten under en replängd. Värt att notera är också att clippa som tvillingrep med halvrep, ger ett väldigt högt fångryck och bör därför helst undvikas.

Ber om ursäkt för mina Besserwisserfasoner, men det är ganska viktiga saker att tänka på när man klättrar.
 
Well, klättrar du en krokig led håller jag med. Då kan man ha rejält olika längder rep ute. Men klättar du en rak, brant led med ungefär lika mycket rep ute tror jag inte det gör så mycket. De franska bergsguider som lärde mig klättra is tyckte iallafall inte det.

För övrigt så borde det bli så att det ena repet, kalla det grönt, som rör sig sågar igenom det som ligger still, rött. Och grönt som rör sig borde det vara det som håller den fallande (men det blir trist om säkringen som gröna sitter i ger sig eftersom rött har blivit skadat - då vill du ha två enkelrep).

Men jag har hört samma sak som du och håller med om det kanske är en bättre rekommendation, oavsett hur jag har lärt mig. /jacob
 
det är väl främst det höga fångrycket man vill undvika. Är ju bland annat därför man inte "ska" falla när man leder på is. Så att göra något som ökar fångrycket verkar inte så klokt.
 
Re: israck

jacobster; sa:
Ca 7-9 isskruvar borde räcka om du ska klättra ren vattenfallis. 2 till första standplats, en strax ovanför för att skydda standplatsen, 2 till sista stand, resten beror på hur ofta du vill skydda dig och hur långa pitchearna är.

Nog är jag ganska mycket harigare än så när jag klättrar vertikal is. 9-2x2=5, endast fem skruvar på hela längden upp till 60 m det är 12 meter mellan säkringarna och en maximal fallängd på 24 m plus reptöjning. Jag fixar då inte det i alla fall och har nog med mig åtminstone fem till totalt 13-15, beroende på turens utseende.

Ursprungsfrågan är kanske mera riktad till alpin mindre brant klättring, men då är kanske inte ens skruvar som gäller, snarare sittgropar kombinerat med någon form av deaman. Endast i vissa fall finns det fungerande is.
 
keffmonst; sa:
det är väl främst det höga fångrycket man vill undvika. Är ju bland annat därför man inte "ska" falla när man leder på is. Så att göra något som ökar fångrycket verkar inte så klokt.

Ärligt talat så vet jag inte varför vi gjorde som vi gjorde - diskussionen uppstod inte. Högt fångryck minskar när man har mycket rep ute så det var uppenbarligen en anledning till att vi inte clippte repet dubbelt i början. Det kan varit för att det är enkelt eller att man inte behöver planera sin klättring så mycket. Jag noterade inte vad det var för reptyp eftersom jag då kunde mindre om klättring.

jacob
 
brandmansmicke:

Jag skulle racka på rätt bra med skruvar för en vertikal 60 m pitch med 70 metersrep. Om man klättar 60m WI5 i stöten vet man nog med sig vad man behöver, annars väntar det naturliga urvalet bakom knuten... Men det var inte en sådan pitch jag tänkte på med mitt inlägg. Då kan man ta med ytterligare skurvar eller sätta tätare stad. /jacob
 
När man sedan tänker på fångrycket så kan det vara bra att reflektera över vad man har för repbroms, det är viktigt att den är anpassad för den reptyp man använder.

En repbroms fungerar väldigt olika beroende på om man har 10,4mm rep eller 8,1mm instoppat i den. Det är faktiskt förvånansvärt många som kör samma broms som på sommaren, och inte har tänkt på hur det skulle funka att bromsa upp ett hårt och långt fall med 8,1mm rep i den.

Sedan tycker jag personligen att man inte behöver så mycket skruv när man börjar klättra is, 7-9 skruv räcker bra. Isklättringen har ju (nästan) alltid fördelen att när skruvarna tar slut kan man alltid göra standplats.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg